Startar ej

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Extreem_ skrev:
Se över tomgångsskruven, är ett vanligt fel.. Vrid in den lite (dra åt) så den får bättre tomgång, och försök sedan starta! Är det bra gnista och den får brännsle o luft borde den gå igång, prova detta!

Enkelt o prova, behövs bara en skruvmejsel. :)

/Mvh Johan

hmm.. det enda tomgångskruven gör är ju att höja trottelns viloläge. de e ju samma som att ha i lite gas.. så om han inte får igång men me lite gas gör de ingen skillnad.. men visst.. skadar jui nte att prova .. vem vet
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
philsson skrev:
hmm.. det enda tomgångskruven gör är ju att höja trottelns viloläge. de e ju samma som att ha i lite gas.. så om han inte får igång men me lite gas gör de ingen skillnad.. men visst.. skadar jui nte att prova .. vem vet

Fan, de stämmer nog? :va
Isåfall har jag fattat detta fel. :näsblod

Prova så får vi se... :hihi

/Mvh Johan
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Freddan24 skrev:
Har en kawasaki ar 125 som har lagt av..försöker man kicka igång den så smäller det bara i avgasröret..har rengjort förgasare och det är gnista, men ändå så startar den inte..har lämnat iväg tändsple och tändplatta för mätning..någon som vet vad det kan va?

Har du bensin kranen på??? :hihi nej förlåt! det var elakt av mig, men startar den nu efter alla tipps eller??
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
föresten.. du sa att den hade gnista och du har rengjort förgasaren.. den får avgassmällar så bensin borde ju komma.. men har du kollat om stiftet blir blött?.. och mätt kompressionen?.
lycka till i af.
 

Solid snake

Guest
whitesnake skrev:
har du kollat om det kommer någon luft in i cylinder???


:va

Exakt vad menar du? Det är klart det kommer syre in i cyllen om han inte har satt en trasa i fuggen. :tomten
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
Jag har ett liknande problem på min rs.. Har kollar förgasaren, verkar sjysst. Bytt tändstift, har bra gnista. Den startar inte.. fått några avgassmällar men den har aldrig gått igång.. Den verkar ha bra kompression.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Friggan skrev:
Jag har ett liknande problem på min rs.. Har kollar förgasaren, verkar sjysst. Bytt tändstift, har bra gnista. Den startar inte.. fått några avgassmällar men den har aldrig gått igång.. Den verkar ha bra kompression.


är batteriet fräscht? koppla bort avgasports motorn. Spruta in startgas genom luftfiltret.
 

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
rs125:a
Batteriet var faktist inte fräscht.. Men nyladdat igår ska testa senare. Men batteriet borde väl inte göra så att den inte startar eller?
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Freddan24 skrev:
den gick som ett skott men sen började dem gå sämre och sämre och till slut la den av, sen bara blev det lite avgassmällar när man kickade..har haft tändsystemet iväg på mätning..har gnista, stifftet blir blöt men ändå startar den ej..den misständer inte ens...har rengjort fuggen typ 100ggr..har bytt tändspole men ingen skillnad.. stift har jag bara bytt till ett jag hade liggandes..kanske skulle prova med att köpa ett nytt....ingen som vet va f..an det kan va för nu är det inte ett liv i den..

Ja tydligen så verkar det vara så att din hoj nypt/skurigt
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
har skaffat nytt stift och en flaska startgas så det får bli ett nytt försök...kan det vara toppackningen som har gått så han suger in vatten därav att han inte startar? lika bra och lyfta toppen med..får återkomma om inte detta hjälper
 

Solid snake

Guest
Freddan24 skrev:
har skaffat nytt stift och en flaska startgas så det får bli ett nytt försök...kan det vara toppackningen som har gått så han suger in vatten därav att han inte startar? lika bra och lyfta toppen med..får återkomma om inte detta hjälper

Då ska det komma mycket vatten. :tomten

En motor går bättre om den får lite vatten i sig, asså i förbränningen, det kyler ner soppablandningen o man får mer effekt, fast det är inte att rekommendera.

Kör när det är dimma istället eller fuktigt. :D
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
ja har bytt stift och provat med startgas...gnistan är hur fin som helst, men inte ett liv...misstände inte ens...stiftet blev inte ens blött efter en lång springtur...sitter det reedventil på kawasaki ar?? kan det vara förgasaren som strular?? har haft den isär och blåst med tryckluft typ 100ggr...den kan ju inte bara sluta fungera...
 

Solid snake

Guest
Freddan24 skrev:
ja har bytt stift och provat med startgas...gnistan är hur fin som helst, men inte ett liv...misstände inte ens...stiftet blev inte ens blött efter en lång springtur...sitter det reedventil på kawasaki ar?? kan det vara förgasaren som strular?? har haft den isär och blåst med tryckluft typ 100ggr...den kan ju inte bara sluta fungera...

Är du säker på att du har soppa i den? :hihi

Om du har det är den gammal? Isf byta.
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
slog på ny soppa igår...kan det vara så dåligt komp så att han inte orkar suga in bränsle? för med den gnistan utesluter jag tändningsproblem..
 

Solid snake

Guest
Freddan24 skrev:
slog på ny soppa igår...kan det vara så dåligt komp så att han inte orkar suga in bränsle? för med den gnistan utesluter jag tändningsproblem..

Där måste ju vara komp i den, annars har du ingen komp i vevhuset.

Du kan inte utesluta tändningsfel bara för att gnistan är bra.

Gnistan kan se bra ut utanför cylindern men när det utsätts för tryck så är det inte lika bra gnista, är du säker på att gnistan kommer vid rätt tillfälle?

Kan förklara dina misständningar som du hade innan.

EDIT: Kolla så att soppaslangen inte ligger i kläm.
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
när han misstände small det bara lite i avgasröret, men han gör inte ens det längre....det är fast tändplatta och brytalös tändning..gnistan är fin och den kommer hela tiden när du kickar eller springer med den..kan ju vara som du säger att när han komprimerar så orkar inte gnistan slå igenom..har haft tändplattan iväg på mätning och den var ok, har provat med ny tändspole men det blir ingen skillnad mot orginal, det är därför jag inte tror det är tändningsfel...skadar nog inte att lyfta toppen och kolla packningen eller om ringarna är slut, men han ska ju gå även om det är dåliga kolvringar..
 

Freddan24

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Kawasaki AR 125
Hittade felet!!

Så efter 8 månaders dvala orkade ta itu med den lilla tvåtaktaren igen.. jag lyfta av toppen på hojjen och kunde konstatera att 1/3 del av kolven var borta.så det var ju inte så jä...la konstigt att den inte startade...som tur väl va så var det på avgassidan, så den lilla biten lyckades lyga ut med avgaserna utan att repa cylindern!!...så ny kolv är beställd..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top