Startar inte med knappen, går att springa igång.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Hej!

Min lilla Honda MSX-125 vill inte starta när jag trycker på startknappen. Elektroniken är igång, när jag trycker start så låter det som att något rör på sig där inne. Osäker på om det är bränslepump eller startmotor, men det är iaf inget som tänder. (Killswitch i rätt läge, växel neutral, stöd uppfällt, koppling intryckt)

Den är lätt att springa igång, och startar direkt när jag gör det.

Var börjar jag felsöka?

Hojen är helt nyinköpt på Lelles, men killen som sålde den är på semester. Tydligen kan ingen annan där hjälpa mig, utan jag blir hänvisad till att återkomma när han är tillbaka från semestern?! :huvet

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Senaste ggn jag hade det problemet var det fel på startknappen..
Sllten, hade för hög resistans så startreläet drog inte. Gick utmärkt att springa igång. (245kg!)
Bytte startknapp (och startrelä mot ett som krävde lägre spänning för att dra..)
Kan, iofs var något runt batteri/startmotor.
Startmotorn tar mkt ström och en dåligt åtdragen polskruv kan sänka spänningen så mkt att startmotorn inte går igång.
Enbart tändsystem drar mindre, därav igång-spring funkar.
Kan även vara var ett dåligt batteri, eller bara dåligt laddat...

Enklast att börja med är att kolla batteriet, (och ladda om det behövs) polspänningen vid startförsök ska inte gå under 10V..

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Om du vill att det ska gå på någon garanti(?) så kan du inte försöka själv och sedan ställa krav. Finns det någon garanti?
Det kan vara ett dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt vid plus- eller minuspolen, på batteriet eller på startreläet eller jord från batteriet. Startreläet kan vara lite bränt efter upprepade startförsök med dålig kräm i batteriet. Det kan också vara oxid vid startknappen eller skadad isolering på någon kabel.

Om du har garanti eller tror att dom vill fixa det åt dig så skulle jag fortsätta att springa igång den så länge.
Tror du att du fixar det själv så mecka på du.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Om du vill att det ska gå på någon garanti(?) så kan du inte försöka själv och sedan ställa krav. Finns det någon garanti?
Det kan vara ett dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt vid plus- eller minuspolen, på batteriet eller på startreläet eller jord från batteriet. Startreläet kan vara lite bränt efter upprepade startförsök med dålig kräm i batteriet. Det kan också vara oxid vid startknappen eller skadad isolering på någon kabel.

Om du har garanti eller tror att dom vill fixa det åt dig så skulle jag fortsätta att springa igång den så länge.
Tror du att du fixar det själv så mecka på du.

Det finns garanti kvar, den är inte ens en månad gammal. När jag ringde så blev jag idiotförklarad och de tyckte att jag skulle fixa det själv eller vänta tills säljaren jag köpt den av var tillbaka från semestern. Jag frågade specifikt om garantin påverkas av att jag försöker fixa den själv men det skulle den inte göra.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Dom är trevliga mot sina kunder på Lelles...
Kolla det enklaste till att börja med.
Jag har ingen koll på den hojen, är den ny eller begagnad? Jag skulle kunna googla men nä :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Dom är trevliga mot sina kunder på Lelles...
Kolla det enklaste till att börja med.
Jag har ingen koll på den hojen, är den ny eller begagnad? Jag skulle kunna googla men nä :)

Säljaren jag köpte den av var sjukt trevlig, i övrigt lämnar de lite att önska ... ;)

Hojen är sprillans ny! Inte ens en månad från fabriken.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag springer ner till hojen och fortsätter försöka felsöka. Tack för tipsen, Björn F och Kahobe!

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ring vilken annan Honda-handlare som helst. Garantin dom första 2 åren är honda som står för, inte återförsäljaren.

Och åk aldrig tillbaka till Lelles....

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Härligt Love.
Blir det några turer på Bulten under sensommaren?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Geggamoja;6189091 Hojen är sprillans ny! Inte ens en månad från fabriken.[/QUOTE skrev:
Då gäller andra regler.
Meka inte själv, låt företaget fixa det.
Fö, lite motion skadar aldrig, bara spring på...:D
Fast det blir nog inte så mkt motion med en ny lättstartad 125-a...:tummenupp
Min VF750 var jobbigare..

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Man blir förbannad av sådant här.
LELLES skall naturligtvis utan dröjsmål fixa detta oavsett om en försäljare är på semester.
Åk dit och kräv att dom tar tag i detta.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu står moppen där. Väldigt trevlig kille som tog in den och satte den på laddning direkt. Han misstänkte, precis som Kahobe och Björn F att det var dåligt med kräm i batteriet.

Du får ta bort rekomendationen i stöldtråden om lelles. jeffle puckon.

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Hade liknade fel, var kopplingshandtagets startspärr (måste hålla in kopplingen vid start) sladden hade åkt ur/glappat och det gjorde att inte gick på startknappen.... Såg ut som den satt men icke, 2 mm räckte för att det skulle vara kontaktfel.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!