Startar inte...

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Panik!

Nu har hojen av någon anledning beslutat sig för att inte starta.
Det som hände var att jag var på väg ut på en liten körning. Jag brukar börja med att starta upp motorcykeln och låta den stå på tomgång medan jag tar på mig hjälm och dyligt. Undertiden jag gjorde det märkte jag hur motorn bludrade och inte alls gick rent. Motorvarvet svajjade och sänktes. Jag sätter mig på hojjen och försöker köra iväg. Motor dör efter två meter, jag startar den igen och motorn tänder till för att i nästa sekund dö igen. Detta upprepas ett antal gånger till den inte startar alls...

Vad kan det vara för fel, och vart bör jag starta min felsökning?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ursäkta en uppenbar fråga, har du kollat att du har soppa? Är bensinkranen öppen (ifall det finns en sådan)
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
tror att det är tändningsknas

Ja, soppa finns i och kranen är öppen. Den är inte nytvättad.
Jag misstänker att det är något fel på tändningen. Jag hade tändningsfel på en gammal cross och då misstänkte jag cdi-boxen. Svaret jag fick då var att en cdi-box inte går att mäta upp eller kontrollera, utan jag skulle få chansa på att det var den som var trasig och köpa en ny. Stämmer detta? Som tur var, i crossfallet, så pratade jag med en duktig mekaniker som sa att det antagligen var en spole som klappat ihop. Mycket riktigt så var det så.

Är det någon som vet om några kända tändningskomponenter till CBR:er brukar paja? Och hur kollar jag på bästa sätt om tändningen funkar?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tändingen kan du kolla genom att ta loss tändhatten, sticka i ett tändstift och lägga elektroden mot jord( motorblock,ram eller någon annan metalldel av hojen)
Kör sedan starten och se efter om det är en gnista mellan elektoderna på stiftet. Ta bara en tändhatt i taget så du ej blandar ihop dom när du sätter ihop den igen för då blir det problem. :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top