Startar med startgas, sen dör den.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Detta har jag aldrig hört förut. Varför är det dåligt?

Nu har jag handlat tändstift. Väntar bara på lite tips angående ventilpastan.

Ventilpastan hittar du på mekonomen, de har ett färdigt kit med indianpinne, en grov och en fin pasta som kostar runt hundringen.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Du har garanterat bensin i oljan om det runnit igenom 2dl o cyllen e tom vilket den garanterat är.
Kan vara mycket koks o skit på kolv o ringar men kör först en fix utav förknasaren.
Så när den är tät kolla sedan om du får ut soppa i oljan igen mest troligt inte då du kommer att förbränna den innan den åker ned men komptesta e väl enklast iof. för o se om du har läkage ned i motorn.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Skruva loss nålventilen , slipa in den igen med lite ventilslippasta så den blir helt tät o sen gör en grundinställning på förgasaren. Hur du gör det finns på ovanstående sida......

Nu har jag köpt ett sån där ventilslippastakit men jag vet inte hur jag ska använd det. Ska jag typ pilla i lite pasta i förgasare i det håler där nålen ska va och sen i men nålen och typ snurra på nålen så att det slipar, eller? Hur gör man?

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag köpt ett sån där ventilslippastakit men jag vet inte hur jag ska använd det. Ska jag typ pilla i lite pasta i förgasare i det håler där nålen ska va och sen i men nålen och typ snurra på nålen så att det slipar, eller? Hur gör man?

Nejnej!!

NålVENTILEN är det fråga om! Skruva av förgasaren, upp på arbetsbänken. Då tar du bort flottörhuset, under detta sitter flottören. På ena sidan flottören är det som ett litet gångjärn, där är det en liten pinne du kan peta ur gångjärnet, då lossnar flottören. Alldeles bredvid gångjärnet sitter en liten mässingsgrej fäst i flottören med en yttepyttefjäder. Lossa mässingsgrejen försiktigt från flottören, i änden som sticker in i förgasarkroppen ska den vara spetsig och svart, det är gummi. På den sätter du en liten klutt med autosol eller tandkräm (ventilslippasta låter väl grovt)snurra gummispetsen i hålet. Så, klart. Spola ur med bromsrengöring och blås efter med tryckluft.

Sätt ihop, starta, gasa och var glad:)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Förr var det för mkt ös i startgasen och var mkt aggresiv. Idag är det inte så jäkla farligt. Självklart skall man inte användamer än nödvändigt men det är ett ypperligt felsökarinstrument i form av tjuvluftsökare tex ;)

hej!! startgas är ett mycket bra sätt att förstöra en motor!!!! bör användas mycket sparsamt, helst inte alls!!!!

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Innan du börjar slipa nålsätet så kan du testa om det tätar genom att blåsa där soppan ska in och sedan trycka upp flotören med fingret. blir det helt stumt så borde det va ok. Om det är ok så kanske du ska kolla att den stänger vid rätt läge och inte för sent. Jag antar att du har kollat ventilspel?

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag slipat in den här lilla nålventilen. Monterade ihop och provkörde. Både startade och gick att köra. Nu ska jag låta den stå över natten så får vi se om den startar imorgon.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Provstartade den nu på kvällen och den startar, men går inte att köra. Så fort man vrider på gasrullen så dör den??????

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Provstartade den nu på kvällen och den startar, men går inte att köra. Så fort man vrider på gasrullen så dör den??????

Skruvat något på nålen? Inte ventilnålen alltså, utan den vanliga?

Annars är det väll att den får för lite soppa på lågfarts - tror jag. Kan absolut ingenting om sånt här. När samma sak hänt mig och jag inte orkat skruva något har jag kört den ordentligt varm, då går den "bra" igen.

Mappningsbart insprut, tänk så skönt att slippa all injustering.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept