Starten?

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Till er som tävlar i roadracing. Hur gör ni vid starten? Använder ni frambromsen och samtidigt slirar på ett konstant högt varv för att sedan dumpa koppling och broms på en gång, eller slirar ni enbart och tokvarvar upp och ner? Sitter ni bak och fram? Berätta gärna för det borde väl finnas lite olika taktiker på det området? Som gatåkare blir det ju inte så mycket seriös träning på starter vilket gör att ni som är proffs får dela med er av era erfarenhter?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Jag kör iallafall helt utan broms...

Varvar till lagom varv och slitar lite på kopplingen... men ändå inte jätte mycket.... lampan släcks.. och fullgas.. Dumpar inte kopplingen helt för då finns risken att man slår runt.
Skumt förklarat. jag vet.. men hoppas att du förstod.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Fixx skrev:
Jag kör iallafall helt utan broms...

Varvar till lagom varv och slitar lite på kopplingen... men ändå inte jätte mycket.... lampan släcks.. och fullgas.. Dumpar inte kopplingen helt för då finns risken att man slår runt.
Skumt förklarat. jag vet.. men hoppas att du förstod.

Jag förstår exakt vad du menar. Det var nog lite fel av mig att skriva dumpa kopplingen. Att du bara slirar lite innan lampan släcks förstår jag om ingen broms är inblandad. Kan lätt bli en tjuvstart annars. Lagom starkt limm under däcken kanske skulle vara något ;-)

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
McB skrev:
Fråga Chrille, det är han som är startfantomen. :rofl ;)

Du är alltid online! När sover du egentligen? Har du anställt polare som sitter inloggad i ditt namn när du lämnar datorn? :)

Jag försöker som du att sälja gathojen till förmån för en racehoj. Det verkar dock vara fel årstid vilket jag inte förstår eftersom jag fortafarnde åker omkring i kylan med ett glatt humör.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Gör ungefär som vanligt vid rödljusracing, halvmycket varv 5-7000 kanske?, slirar iväg på kopplingen tills man får lite fart, ut med den, möta med gas å sparka i tvåan när den reser för mycket.. fast så brukar jag tappa ett led åsså.. Ingen broms å dragläge å sånt krångel när lampan är på g..

En Söndagförmiddag, ett lamellpaket å en industriraka brukar ordineras av Sköld.. Ska fanimej prova det, nångång.. Jag är nämligen kassare än Chrille..

/B

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En sak som en del missar ar att man tjanar pa att luta sig framat ordentligt for att fa mer vikt pa framhjuelt. Se pa en startfantom som Norick Abe - han hanger fram over kapglaset och det verkar ju funka bra.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag brukar varva till 5-6000 där aprilian har en liten effektkulle eller vad man ska säga...
sen är det bara att slira ut med koplingen, släpper man helt så dör den :rodnar

det där med frambroms kanske inte är så dummt...

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
kajlyl skrev:
Jag brukar varva till 5-6000 där aprilian har en liten effektkulle eller vad man ska säga...
sen är det bara att slira ut med koplingen, släpper man helt så dör den :rodnar

det där med frambroms kanske inte är så dummt...

Jag har testat lite med gathojen. Släpper ut kopplingen lite försiktigt tills den börjar dra. Lägger an frambromsen ganska mycket och släpper ut kopplingen mer samt öser på med mera gas. Ligger på högt jämnt varv och släpper allt när det är dags. Känns som att det skulle vara bra men det är säkert inbillning. Lär ju käka koppling om man gör så ofta.

Fan, blir sugen på att testa lite nu. Hojen utanför ytterdörren fast grannarna i radhuset kanske inte uppskattar det. Kör med original burk iofs.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...