Startförfarande KTM620

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
När jag köpte KTM´en i höstas visade mig säljaren hur jag enklast skulle få start på den.
Han vek ut kicken (nej, det finns inte elstart) och fick fram ett "klick". När du får det klicket och har kicken i översta läget så trampar du till och motorn startar, visade han mig och allt gick igång.

Väl hemma joxar jag lite med kicken och får efter ett par försök fram det där klicket då kicken är i sitt översta läge, och motorn startar. Inga problem med det alltså.

Dock står det inget om något klick i manualen :confused:
Är det något som han bara trodde, fast ljudet, dvs klicket går inte att missta sig på, det finns onekligen där.

Nu har jag inte startat motarden mer än kanske 20 ggr än så länge, så jag har inte provat om den startar utan klicket, utan kör på det som jag vet fungerar än så länge...

Någon som har vet vad detta är ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Klicket uppkommer precis när kolven når TDC. Det verkar bara vara på senare årsmodeller som det hörs så tydligt - äldre motorer saknar klicket (jag har inte brytt mig om att kolla den exakta mekaniska orsaken till att det klickar).

Du drar in dekomphandtaget och torrkickar ett par gånger och medan det går lätt, så släpper du ut handtaget och trampar sedan långsamt kicken tills det klickar till. Samtidigt tar det även stopp pga kompressionen. Släpp upp kicken och in med dekomphandtaget igen och trampa ner kicken "en liten bit" och så upp med kicken och ut med handtaget igen. Sedan är det bara att trampa till med god fart.

Om du försöker kicka utan att släppa förbi TDC en aning, så är det mycket svårt att få igång motorn (tungjobbat som en HD). Utan att ha nått TDC, kan däremot leda till bakslag eller i bästa fall att du får kicka igen.
 

BeerDrinker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Arlöv
Hoj
ingen hoj
"KLICK"

Det är AutoDekompen som "Klickar till...det kan låta tomgång oxå

...om man vill kan man korta den lilla fjädern

så blir det tyst eller ta bort Auto dekompen helt vilket jag har

gjort.
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Ungefär så ja, men i manualen står det att man inte skall använda dekompen, vilket jag jag gör varenda gång (det gjorde även säljaren).

Fattar inte hur man skall lyckas utan dekompen bara :confused:
 

BeerDrinker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Arlöv
Hoj
ingen hoj
Det finns 2st dekomp system på hojjen...ett handtag på styret och en liten fjäder belastad nock på kamaxeln.
Med handtaget är det lätt att dra runt motorn tills nocken på kammen klickar till...så ja så ...
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
BeerDrinker skrev:
Det finns 2st dekomp system på hojjen...ett handtag på styret och en liten fjäder belastad nock på kamaxeln.
Med handtaget är det lätt att dra runt motorn tills nocken på kammen klickar till...så ja så ...

Två system? Är väl dekomp handtaget på styret som genom vajer släpper ut kompet (det du kallar fjäderbelastad nock).
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Ni kanske kan svara på ytterligare en fråga.

KTM´en har 4 lägen på tändningslåset, Park, Off, On1 och On2.

Vad är skillnaden på On1 och On2 ? Den går på bägge, fast enligt säljaren skulle den bara fungera på On2, men jag körde senast igår på On1...hmmm. Enligt manualen (vilken inte verkar stämma något vidare) så är det ingen skillnad på On1 och On2, men varför finns det då 2 On-lägen ?
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
real skrev:
Ni kanske kan svara på ytterligare en fråga.

KTM´en har 4 lägen på tändningslåset, Park, Off, On1 och On2.

Vad är skillnaden på On1 och On2 ? Den går på bägge, fast enligt säljaren skulle den bara fungera på On2, men jag körde senast igår på On1...hmmm. Enligt manualen (vilken inte verkar stämma något vidare) så är det ingen skillnad på On1 och On2, men varför finns det då 2 On-lägen ?

På min så är ON 1: Utan lyse
ON 2: Med lyse

:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top