Startfel på bågen.

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Det kändes mest rätt att lägga frågan under denna katergori så får se om det är rätt.

Är ny både på forum och mc världen.
Har köpt mig en cykel en suzuki intruder 800 -92, ombyggd till bobber stuk.
Bilder på hojen.
http://img204.imageshack.us/i/dsc00322b.jpg/
http://img826.imageshack.us/i/img0412tr.jpg

När jag köpte den, visste jag om att batteriet var dåligt på den, men vi försökte starta den, den börja mullra på men gick inte riktigt runt. Han hade själv inte laddat batteriet innan jag kom. Och själva motorlätet under den korta stund så lät det friskt och bra, men batteriet är dåligt.
Och när vi transportera hem den 33 mil, så vet jag inte om det har hänt något.
Vi försökte starta upp den när vi kom hem, men ingenting hände, inte ens ett ända knäppande ljud från varken motor eller startmotorn.
Dagen efter börja vi ladda batteriet så smått, och även då hände ingenting.
Men el systemet med lampor osv fungera.
Jag kan inte så mycket om motorer, men någon av er som kan veta vad som kan ha hänt ?
Kan det var startmotorn som kan ha gått åt skogen ?

Tacksam för svar !
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nu vet ju inte jag hur det ser ut exakt på en sån hoj men det är välldans lätt att missa dödarknappen på högersida..... hänt flera vänner till mig =)
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
På min Suzuki DR800 måsta man hålla inne kopplingen annars går inte starmotorn runt.

Om stödet är nere måste den ligga i friläge.
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
På min Suzuki DR800 måsta man hålla inne kopplingen annars går inte starmotorn runt.

Om stödet är nere måste den ligga i friläge.



Har hållt inne kopplingen också, och på displayen står den i neutral.
Och när han starta den (han vi köpte den av) så stod den nämligen på stödet. Så sjukt tråkigt när man precis varit och köpt den, och den starta hos honom sen när man kommer hem så funkar det helt plötsligt inte.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag skulle också testa startkablar och om inte det funka skulle jag va riktigt jävlig och sätta ström direkt på startmotorn och se om det är startrelät som gått sönder.

Hörs det det nått knäpp när du trycker på startknappen eller är det bara tyst?
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Testat att kabla eller springa igång den? Jobbigt jo, men jag har joggat igång literstwinnar, så en 800 borde gå om man är två :)

Haha låter tufft ! Men ja kan ju vara värt ett försök !

Jag skulle också testa startkablar och om inte det funka skulle jag va riktigt jävlig och sätta ström direkt på startmotorn och se om det är startrelät som gått sönder.

Hörs det det nått knäpp när du trycker på startknappen eller är det bara tyst?


Okay okay. Ja du det är helt knäppt tyst, precis som om man skulle trycka på en strömbrytare som inte är kopplad till en lampa.
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Prova med kablar som sagt först. Kolla att alla kablar sitter fast där de ska, om den gick trögt när ni provade den kan det vara kontaktproblem, rengör poler och kablage och skruva tillbaka. Kolla om det finns nån separat säkring för strömmingen till startmotorn. Kolla med en voltmeter om det kommer fram ström till startreläet, om det gör det, kolla om det kommer ut ström ur det, om inte byt relä :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Prova med kablar som sagt först. Kolla att alla kablar sitter fast där de ska, om den gick trögt när ni provade den kan det vara kontaktproblem, rengör poler och kablage och skruva tillbaka. Kolla om det finns nån separat säkring för strömmingen till startmotorn. Kolla med en voltmeter om det kommer fram ström till startreläet, om det gör det, kolla om det kommer ut ström ur det, om inte byt relä :)
Ett sånt bra inlägg kan man bara inte låta bli att klicka "gilla" på.
Skaffa en multimeter om du inte har, den är guld värd nu och säkert nästa gång också, dessutom slipper du gissa..Använd multimetern för att se om det kommmer spänning till startmotorn.
Om inte, då kollar man på startreläet - som SKA klicka, hörbart..

Hade en gång en mikroskopisk spricka i säkringen på startreläet. Mätte helt OK, men när det psserade ström så blev det avbrott. Tog en stund att hitta..
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Prova med kablar som sagt först. Kolla att alla kablar sitter fast där de ska, om den gick trögt när ni provade den kan det vara kontaktproblem, rengör poler och kablage och skruva tillbaka. Kolla om det finns nån separat säkring för strömmingen till startmotorn. Kolla med en voltmeter om det kommer fram ström till startreläet, om det gör det, kolla om det kommer ut ström ur det, om inte byt relä :)

Ska testa ladda klart batteriet helt idag, menar dåligt batteri + kyla är ju ingen bra kombination.
Jo jag koppla loss startknappen igår och mätte med voltmeter och där var det inga problem iaf. Men ska ta mig ner en runda och titta lite nu och se och hoppas man kan få ett litet ljud från motorn idag så man kan sticka och köpa nytt batteri :)
Tack för svar !
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Ett sånt bra inlägg kan man bara inte låta bli att klicka "gilla" på.
Skaffa en multimeter om du inte har, den är guld värd nu och säkert nästa gång också, dessutom slipper du gissa..Använd multimetern för att se om det kommmer spänning till startmotorn.
Om inte, då kollar man på startreläet - som SKA klicka, hörbart..

Hade en gång en mikroskopisk spricka i säkringen på startreläet. Mätte helt OK, men när det psserade ström så blev det avbrott. Tog en stund att hitta..

Jo jag har multimeter, ska absolut kika på det !
När du säger att det skall klicka när man trycker på start knappen, så gör det inte det i detta fallet, det är knäpp tyst, jag tyckte också man skulle höra något litet ljud, tyckte den var för lätt att trycka på utan att något hände.
Jag hade mina misstankar om det skulle vara glapp eller liknande på reläet.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jo jag har multimeter, ska absolut kika på det !
När du säger att det skall klicka när man trycker på start knappen, så gör det inte det i detta fallet, det är knäpp tyst, jag tyckte också man skulle höra något litet ljud, tyckte den var för lätt att trycka på utan att något hände.
Jag hade mina misstankar om det skulle vara glapp eller liknande på reläet.

Ursäkta min dumma fråga men har du nyckeln i rätt läge?

Jag trodde jag sabbat min hoj när jag försökte ge den starthjälp men det visade sig att nyckeln stod i P-läge(?). (Ljus på men motor av)..
Pinsamt men samtidigt skönt när jag kom på det :)
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Ursäkta min dumma fråga men har du nyckeln i rätt läge?

Jag trodde jag sabbat min hoj när jag försökte ge den starthjälp men det visade sig att nyckeln stod i P-läge(?). (Ljus på men motor av)..
Pinsamt men samtidigt skönt när jag kom på det :)


Kan tänka mig det är lätt hänt, men har faktiskt den i rätt läge, det är off sen on sen P så den står på on :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Låter som någon strömbrytare är på.

Om batteriet är dåligt borde ju något relä(?) surra och ha sig som brukar sitta vid batteriet(?). Smörj med WD40 vid olika strömbrytare. Hände mig att min kopplings strömbrytaren fastnade en gång.

Om jag vore dig skulle jag kolla kolen i startmotorn om inte någon fastnat uppe också och att startmotorn inte är igensotad av kolen liksom.
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Låter som någon strömbrytare är på.

Om batteriet är dåligt borde ju något relä(?) surra och ha sig som brukar sitta vid batteriet(?). Smörj med WD40 vid olika strömbrytare. Hände mig att min kopplings strömbrytaren fastnade en gång.

Om jag vore dig skulle jag kolla kolen i startmotorn om inte någon fastnat uppe också och att startmotorn inte är igensotad av kolen liksom.

Tack för tipset ! Ja för där är inget läte alls från något.
Men tycker bara att det är märkligt att den starta igång tidigt på dagen men funka inte senare på kvällen samma dag efter transporten.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jo jag har multimeter, ska absolut kika på det !
Jag hade mina misstankar om det skulle vara glapp eller liknande på reläet.
Multimetern ger dig svaret på nästan allt.
Kolla (batteri)polspänningen vid startförsök. Spgn SKA sjunka nån volt, från 12.2 till runt 11.
Minskar den inte, så är det avbrott i nån anslutning (ev kabelfel)
Samma operation kolla spgen på +ansl på startmotor, får du spg vid start men inget rör sig så kan det vara kol-fel...
Mät över matningsspolen till startrelät, ska vara full spg där vid startförsök
+ massor av andra relevanta mätn ka göras..
finns hur mkt hjälp som helst att få via en MM...
 
Last edited:

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Multimetern ger dig svaret på nästan allt.
Kolla polspänningen vid startförsök. SPgn SKA sjunka nån volt, från 12.2 till runt 11.
Minskar den inte, så öär det avbrott i nån anslutning (ev kabelfel)
Samma operation kolla spgen på +ansl på startmotor får du spg vid start men inget rör sig så kan det vara kol-fel...
Mät över matningsspoen till startrelät, ska vara full spg där vid startförsök
+ massor av anrda relvanta mätn..
finns hur mkt hjälp som helst at få via en MM...

Tack för svaret ! Blir att kolla på det efter titten jag precis gjorde där.
Lite bakom flötet som jag är så märkte jag nu att startreläet klicka så det bör fungera.
Men fortfarande händer inget.
Alla säkringar är hela också för den delen.
Jag tror på ett el fel, skall mäta och se om startknappen funkar.
Annars det ända jag kan komma på är startmotorn.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Tack för svaret ! Blir att kolla på det efter titten jag precis gjorde där.
Lite bakom flötet som jag är så märkte jag nu att startreläet klicka så det bör fungera.
Men fortfarande händer inget.
Alla säkringar är hela också för den delen.
Jag tror på ett el fel, skall mäta och se om startknappen funkar.
Annars det ända jag kan komma på är startmotorn.

Om startreläet klickar när du trycker på startknappen så är det inte fel på knappen, då känns det mer som att det är batteriet som inte orkar leverera tillräckligt med spänning i starten... Hade samma i våras på en Ducce 900, det krävs rätt mycket ström i batteriet för att börja dra runt en stor twin. Alla lampor kan ändå lysa, de drar inte så mycket men startmotorn kräver rätt många ampere för att ens börja dra runt. Hoppas det löser sig! :)

Själv har jag varken startmotor eller batteri längre :D
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Om startreläet klickar när du trycker på startknappen så är det inte fel på knappen, då känns det mer som att det är batteriet som inte orkar leverera tillräckligt med spänning i starten... Hade samma i våras på en Ducce 900, det krävs rätt mycket ström i batteriet för att börja dra runt en stor twin. Alla lampor kan ändå lysa, de drar inte så mycket men startmotorn kräver rätt många ampere för att ens börja dra runt. Hoppas det löser sig! :)

Själv har jag varken startmotor eller batteri längre :D

Startreläet klickar bara när jag vrider om tändningen, det klickar inte när jag trycker på startknappen, då låter nämligen ingenting.
Jo det kan jag förstå att den kräver mycket ampere, men ett litet ljud borde den ändå leverera även om den inte orkar dra igång, små knäpp ljud eller vad som helst, men helt knäpp tyst är det.
Jo hoppas jag med, vill verkligen få igång den nu ! :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top