Startfel på bågen.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Startreläet klickar bara när jag vrider om tändningen, det klickar inte när jag trycker på startknappen, då låter nämligen ingenting.
Jo det kan jag förstå att den kräver mycket ampere, men ett litet ljud borde den ändå leverera även om den inte orkar dra igång, små knäpp ljud eller vad som helst, men helt knäpp tyst är det.
Jo hoppas jag med, vill verkligen få igång den nu ! :)


du behöver ett bättre batteri tror jag
räcker inte att ladda,visst att lyset kan fungera ändå med det batteriet.

jag tog ett bilbatteri med bilen avstängd o startade min hoj en gång, funkade bra kanske du skulle prova
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
du behöver ett bättre batteri tror jag
räcker inte att ladda,visst att lyset kan fungera ändå med det batteriet.

jag tog ett bilbatteri med bilen avstängd o startade min hoj en gång, funkade bra kanske du skulle prova

Du säger det alltså ? Kan det vara så lätt tro.
För jag har väldigt svårt att något skulle bara gå sönder där under 4 timmars transport, då det funka innan på dagen och sedan inte på kvällen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du säger det alltså ? Kan det vara så lätt tro.
För jag har väldigt svårt att något skulle bara gå sönder där under 4 timmars transport, då det funka innan på dagen och sedan inte på kvällen.
Dålig kontakt någonstans på vägen batteri-startrelä-startmotor ger ung samma symptom som dåligt batteri.
Tjatar... Multimetern igen, hade gett lösningen på en minut!

Minus mätkabel på minsupolen på batteriet.
Mät på tjocka kabeln på startmotoranslutningen (röd?)
Kolla att muttern som fäster kablen sitter fast.
Inget där?
Kolla på "ut" från startrelä?
Inget där?
Kolla på "in" på startrelä.
Inget där??
kolla på + på ack Där SKA det finnas +12v
Om inget där heller?

Pröva med startkablar + bilbatteri

Startkretsar är lite jobbiga. Resistanser som på en glödlampa bara ger "lite sämre ljus" är förödande när vi snackar startmotorström..
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Dålig kontakt någonstans på vägen batteri-startrelä-startmotor ger ung samma symptom som dåligt batteri.
Tjatar... Multimetern igen, hade gett lösningen på en minut!

Minus mätkabel på minsupolen på batteriet.
Mät på tjocka kabeln på startmotoranslutningen (röd?)
Kolla att muttern som fäster kablen sitter fast.
Inget där?
Kolla på "ut" från startrelä?
Inget där?
Kolla på "in" på startrelä.
Inget där??
kolla på + på ack Där SKA det finnas +12v
Om inget där heller?

Pröva med startkablar + bilbatteri

Startkretsar är lite jobbiga. Resistanser som på en glödlampa bara ger "lite sämre ljus" är förödande när vi snackar startmotorström..


Tack du ! Jag fick aldrig med mig multimetern idag, den låg i andra bilen, men ska dit imorgon så då skall jag köra den vändan och kolla.
Måtte man hitta lösningen imorgon !
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har du provat att tjuvkoppla förbi startreläet. Det är busenkelt. Startar den inte då så ta startkablar från ett bilbatteri. Startar den inte då så knacka på startmotorn.
Vill inte fanskapet igång då så hämta större hammare ;)

Nä men detta låter som antingen startmotorfel eller mer sanolikt batteri haveri.

Hade precis samma på min Yamaha MT01. Batteriet gav upp som en glödlampa när jag var lagom 15mil hemifrån. man springer inte igång 1675cc heller precis
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Har du provat att tjuvkoppla förbi startreläet. Det är busenkelt. Startar den inte då så ta startkablar från ett bilbatteri. Startar den inte då så knacka på startmotorn.
Vill inte fanskapet igång då så hämta större hammare ;)

Nä men detta låter som antingen startmotorfel eller mer sanolikt batteri haveri.

Hade precis samma på min Yamaha MT01. Batteriet gav upp som en glödlampa när jag var lagom 15mil hemifrån. man springer inte igång 1675cc heller precis


Alright skall jag kika efter :)

Haha nej det gör man inte, tyckte bara det verka jobbigt med min 800 ;)
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Läste någonstans i tråden om kopplingen och stödet, alltså kombinationen.
Har du en kontakt som bryter strömen vid stödet ?, testa bygla den om så är.
Jag råkade ut för samma fenomen, kontakten till stödet kärvade, så den ändrade inte läge när stödet fälldes upp.

Hoppas du finner felet, iriterande är det när det inte fungerar :huvet

/ AB
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Läste någonstans i tråden om kopplingen och stödet, alltså kombinationen.
Har du en kontakt som bryter strömen vid stödet ?, testa bygla den om så är.
Jag råkade ut för samma fenomen, kontakten till stödet kärvade, så den ändrade inte läge när stödet fälldes upp.

Hoppas du finner felet, iriterande är det när det inte fungerar :huvet

/ AB

Jo jag har sett den lilla knappinnen som finns på stödet, har tagit bort kåpan och följt kablen och mätt, och den funkar som den skall, jag får åka ner där senare idag och lägga några timmar på det och mäta mig fram.

Ja enormt irriterande faktiskt, men nångång så kommer den igång ;)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jo jag har sett den lilla knappinnen som finns på stödet, har tagit bort kåpan och följt kablen och mätt, och den funkar som den skall, jag får åka ner där senare idag och lägga några timmar på det och mäta mig fram.

Ja enormt irriterande faktiskt, men nångång så kommer den igång ;)

Förstår din känsla precis. Hade du inte varit så långt iväg hade jag gärna kommit och tagit mig en titt och kanske kunnat låna ut ett par händer som stöd
 
Last edited:

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Vilket stöd, hade aldrig varit fel ! Men det är synd med avståndet ! Speciellt när man är helt ny inom just mekandet osv så är det aldrig fel med tips, intresset har jag för att lära mig mer om motorer osv, alltid kul att lägga lite tid på sin hobby !
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Vilket stöd, hade aldrig varit fel ! Men det är synd med avståndet ! Speciellt när man är helt ny inom just mekandet osv så är det aldrig fel med tips, intresset har jag för att lära mig mer om motorer osv, alltid kul att lägga lite tid på sin hobby !

När man inte kör nytt med fabriksgaranti och allt annat lullull så är det inte så dumt att åtminstone ha en övergripande idé om hur sakerna hänger ihop, det mesta går faktiskt att lösa själv även om det kräver att man kanske slår sönder en del småsaker i ren frustration innan. Det är bra att inte ta finporslinet till kaffet ner till garaget t ex... :D

Nu har du ju en hoj dessutom där det mesta sitter relativt lätt åtkomligt! :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
När man inte kör nytt med fabriksgaranti och allt annat lullull så är det inte så dumt att åtminstone ha en övergripande idé om hur sakerna hänger ihop, det mesta går faktiskt att lösa själv
En verkstadshandbok är aldrig fel att ha...:tummenupp
Om inte annat så finns där vanligen ett hyggligt korrekt elschema så man inte beöver gissa om det finns brytare i koppling neutralläge och stöd...:rolleyes:
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Se det från den ljusa sidan! Tänk om det varit i mitten av juli och du hade stått och harvat med multimetern, det hade kännts 10 resor värre. Det är ju bara februari, du har gott om tid att få ordning på tjorvet :)
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
En verkstadshandbok är aldrig fel att ha...:tummenupp
Om inte annat så finns där vanligen ett hyggligt korrekt elschema så man inte beöver gissa om det finns brytare i koppling neutralläge och stöd...:rolleyes:

Helt klart, ett ex av Haynes är aldrig fel att ha, det besparar en en väldig massa gissningar :)
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
När man inte kör nytt med fabriksgaranti och allt annat lullull så är det inte så dumt att åtminstone ha en övergripande idé om hur sakerna hänger ihop, det mesta går faktiskt att lösa själv även om det kräver att man kanske slår sönder en del småsaker i ren frustration innan. Det är bra att inte ta finporslinet till kaffet ner till garaget t ex... :D

Nu har du ju en hoj dessutom där det mesta sitter relativt lätt åtkomligt! :)

Ja du, dock kan jag inte bli arg på något jag inte vet något om, det är värre när man kan grejen och det strular, då kanske en sak ryker, men i detta läget har jag faktiskt långt tålamod :)
Möjligt att det är lätt, men för att få bort ena måste jag ta bort andra saker så det är lite saker i vägen dock haha..

En verkstadshandbok är aldrig fel att ha...:tummenupp
Om inte annat så finns där vanligen ett hyggligt korrekt elschema så man inte beöver gissa om det finns brytare i koppling neutralläge och stöd...:rolleyes:

Har försökt googla över manual, men ja antingen är jag en världelös google finder, eller så fanns där inget ute, så har faktiskt letat iaf :)

Se det från den ljusa sidan! Tänk om det varit i mitten av juli och du hade stått och harvat med multimetern, det hade kännts 10 resor värre. Det är ju bara februari, du har gott om tid att få ordning på tjorvet :)

Jo tack det har jag tänkt över och är glad över det haha ! Men ska nog strax få igång min lilla hoj, har några bekanta som kan och mekar mycket med motorer, men har velat kolla först innan jag ringt dem :)
 
Last edited:

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Mätte lite idag det jag hann med. Mätte en del kablage och det låg på 11v, men när jag mätte startknappen, så hade jag bara 0.4, och då bör jag byta ut startknappen.
Jag mätte även startreläet och där hade jag 11v.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hämtade du inte manualen..:rolleyes:
Avsnitt 15, sid 16-17 är elschemat...
 

Hallander

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Suzuki Intruder 800 -92 ombyggd
Hämtade du inte manualen..:rolleyes:
Avsnitt 15, sid 16-17 är elschemat...

Jo då det har jag gjort, sitter och kikar på det :)
Allt ser rätt ut.
Det är startknappen som har gett upp antar jag då det bara levereras 0.4volt till startknappen, och samtidigt som jag mäter och trycker på knappen så visar multimetern -0.0
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Om det är knappen så är det bara att bygla polerna på den för att aktivera starten.
Knappen sluter bara kretsen till tillslaget på startreläet!

Funkar det fortfarande inte, så är det inte knappen som felar.
Då får du bakspåra matningskabeln mot säkringsdosan/spänningskällan!
 
Last edited:

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Se det från den ljusa sidan! Tänk om det varit i mitten av juli och du hade stått och harvat med multimetern, det hade kännts 10 resor värre. Det är ju bara februari, du har gott om tid att få ordning på tjorvet :)
Å det har snöat jävlar idag :mad:, då gör det inget med lite lättare fel :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top