marwah75
Ny medlem
- Gick med
- 7 Jul 2021
- Hoj
- Ducati 1000ss 2003
Hej,
Har kämpat många år med min Ducce nu som är extremt svårtstartad när den är kall. Jag har provat det mesta och även haft den på service på Ducati som inte lyckats hitta problemet.
Några ingångsvärden för att besvara eventuella frågor:
Nytt batteri (denna gång Li/Ion med högre cranking amps)
Nya stift
Generator och ström ok
Problembeskrivning:
Vid kallstart (extra när det är kallt ute, typ runt 10 grader) upp till 30-45 minuter för att få igång den innan batteriet är slut, en hel del mindre tändningar som inte räcker och ofta baksmällar från avgasröret.
Har MC väl gått igång så startar den igen direkt utan problem.
Work around lösning:
Om jag istället kopplar med startkablar med bil så startar den nästan direkt, oavsett temperatur - samma sak nu på sommaren när jag har en CTEK Li/Ion laddare som alltid är på när den är parkerad. Dvs. startar alltid kallt med fulladdat batteri, kan ta 1-5 försök bara att få igång den.
-Om jag tar ut ett stift går den runt mycket lättare och tänder på 3 cylindrar (lägre kompression)
Jag har nu med hjälp av en kunnig kompis uteslutit det mesta och vi tog idag ut startmotorn för att se om det ligger där. Eftersom motorn (inte startmotorn) går så tungt runt när det är kallt är det typ sista hoppet för att åtgärda problemet.
En teori om någon kunnig på startmotorn kollar på bilderna är att det ena kopparbläcket som sitter i "locket" är väldigt mycket mer slitet än det andra -typ fler mm kortare. Kan det vara så att den bara får "halv" effekt till startmotorn och därav går så tungt när den är kall? Dvs. att enbart det ena bläcket har kontakt med "kolven" på startmotorn.
Tacksam för input då jag står i valet att köpa en ny startmotor eller inte.
Har kämpat många år med min Ducce nu som är extremt svårtstartad när den är kall. Jag har provat det mesta och även haft den på service på Ducati som inte lyckats hitta problemet.
Några ingångsvärden för att besvara eventuella frågor:
Nytt batteri (denna gång Li/Ion med högre cranking amps)
Nya stift
Generator och ström ok
Problembeskrivning:
Vid kallstart (extra när det är kallt ute, typ runt 10 grader) upp till 30-45 minuter för att få igång den innan batteriet är slut, en hel del mindre tändningar som inte räcker och ofta baksmällar från avgasröret.
Har MC väl gått igång så startar den igen direkt utan problem.
Work around lösning:
Om jag istället kopplar med startkablar med bil så startar den nästan direkt, oavsett temperatur - samma sak nu på sommaren när jag har en CTEK Li/Ion laddare som alltid är på när den är parkerad. Dvs. startar alltid kallt med fulladdat batteri, kan ta 1-5 försök bara att få igång den.
-Om jag tar ut ett stift går den runt mycket lättare och tänder på 3 cylindrar (lägre kompression)
Jag har nu med hjälp av en kunnig kompis uteslutit det mesta och vi tog idag ut startmotorn för att se om det ligger där. Eftersom motorn (inte startmotorn) går så tungt runt när det är kallt är det typ sista hoppet för att åtgärda problemet.
En teori om någon kunnig på startmotorn kollar på bilderna är att det ena kopparbläcket som sitter i "locket" är väldigt mycket mer slitet än det andra -typ fler mm kortare. Kan det vara så att den bara får "halv" effekt till startmotorn och därav går så tungt när den är kall? Dvs. att enbart det ena bläcket har kontakt med "kolven" på startmotorn.
Tacksam för input då jag står i valet att köpa en ny startmotor eller inte.