Startmotor Ducati 1000SS

marwah75

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
Ducati 1000ss 2003
Hej,

Har kämpat många år med min Ducce nu som är extremt svårtstartad när den är kall. Jag har provat det mesta och även haft den på service på Ducati som inte lyckats hitta problemet.

Några ingångsvärden för att besvara eventuella frågor:
Nytt batteri (denna gång Li/Ion med högre cranking amps)
Nya stift
Generator och ström ok

Problembeskrivning:
Vid kallstart (extra när det är kallt ute, typ runt 10 grader) upp till 30-45 minuter för att få igång den innan batteriet är slut, en hel del mindre tändningar som inte räcker och ofta baksmällar från avgasröret.
Har MC väl gått igång så startar den igen direkt utan problem.

Work around lösning:
Om jag istället kopplar med startkablar med bil så startar den nästan direkt, oavsett temperatur - samma sak nu på sommaren när jag har en CTEK Li/Ion laddare som alltid är på när den är parkerad. Dvs. startar alltid kallt med fulladdat batteri, kan ta 1-5 försök bara att få igång den.
-Om jag tar ut ett stift går den runt mycket lättare och tänder på 3 cylindrar (lägre kompression)


Jag har nu med hjälp av en kunnig kompis uteslutit det mesta och vi tog idag ut startmotorn för att se om det ligger där. Eftersom motorn (inte startmotorn) går så tungt runt när det är kallt är det typ sista hoppet för att åtgärda problemet.

En teori om någon kunnig på startmotorn kollar på bilderna är att det ena kopparbläcket som sitter i "locket" är väldigt mycket mer slitet än det andra -typ fler mm kortare. Kan det vara så att den bara får "halv" effekt till startmotorn och därav går så tungt när den är kall? Dvs. att enbart det ena bläcket har kontakt med "kolven" på startmotorn.

Tacksam för input då jag står i valet att köpa en ny startmotor eller inte.
 

Bifogat

  • IMG_0712.jpeg
    IMG_0712.jpeg
    2 MB · Visningar: 27
  • IMG_0715.jpeg
    IMG_0715.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 26
  • IMG_0713.jpeg
    IMG_0713.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 26

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken olja har du i motorn ?
Har du torrkoppling ?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tyvärr så har våra vänner nere i italien snålat på kabelarean till startmotorn så det du kan prova är att dra en extra jordsladd mellan batteriet och skruven som håller startmotorn som sitter på utsidan av blocket. hjälper inte det så dra grövre kablar mellan batteriet solenoiden och startmotorn.
det finns filmer på youtube som visar hur man gör finns även färdiga grövre kablage att köpa på ebay
 

marwah75

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
Ducati 1000ss 2003
10-40w
Ja, den har torrkoppling, men ingen skillnad om jag försöker starta i friläge eller med koppling indragen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ok, först och främst, du har bara 2 cylindrar.
Det du ska göra är att vända dig till en riktig Ducativerkstad och säga åt dem att sätta dit riktiga kablar från batteri till startsolenoid och vidare till startmotorn.
Och en lika fet kabel till motorns minusanslutning.
Jag förstår inte tanken bakom att ta isär startmotorn, den verkar fungera bra om den orkar dra så som du beskriver.
Möjligen kan du ha en dåligt startmotorkoppling men det är delen som sitter mellan startmotor och svänghjul.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Grövre kabel behövdes för få ordning på ljuset på Sprint RS men för att få lättare böja kabeln valde jag
4 x 2,5 mm2 istället för 1 x 10 mm2. Gick bra få in alla 4 st 2,5 mm2 i en lagom ringkabelsko.
Och jag lät original 4 mm2 sitta kvar, plussade bara på med 4 x 2,5 mm2.

Jag har kört med Biltema 5W-50 i både Suzuki SV650S och Triumph Sprint RS. Utan problem
Men nu var det några år sedan så det är inget jag rekommenderar hälla i en vanlig hoj med våtkoppling idag. För oljor ändras hela tiden.
Men du har ju torrkoppling så då kan den tunnare oljan kall göra det lättare dra runt motorn när motorn är kall.

Och gillar du inte Biltema så finns ju Mobil 5W-50.
Iden använda Biltema 5W-50 i hojar fick jag från en vän med en BMW R90S som hade oljan som i motorn. Nu var han visserligen tvungen att borra cylindrarna vid 18000 mil och igen vid 38000 mil men ramlagrena var fortfarande OK vid 38000 mil. Och jag fick inte kopplingsslir. Men det är ju några år sedan.
Men du har ju torrkoppling i din Ducati. Precis som han har i sin R90S. Som nu rullat drygt 50000 mil.
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Skulle det ena kolet till rotorn i startmotorn inte nå fram till kollektion på rotorn skulle den inte snurra alls. Det krävs att båda två kolen har kontakt för att skapa det magnetfält på rotor som behövs för att få den att rotera.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ok, först och främst, du har bara 2 cylindrar.
Det du ska göra är att vända dig till en riktig Ducativerkstad och säga åt dem att sätta dit riktiga kablar från batteri till startsolenoid och vidare till startmotorn.
Och en lika fet kabel till motorns minusanslutning.
Jag förstår inte tanken bakom att ta isär startmotorn, den verkar fungera bra om den orkar dra så som du beskriver.
Möjligen kan du ha en dåligt startmotorkoppling men det är delen som sitter mellan startmotor och svänghjul.
Håller med…
Startkoppling har jag bytt på min Monster men då var problemet lite annorlunda. Det är en lite mer avancerad operation dessutom.
 

marwah75

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
Ducati 1000ss 2003
Håller med…
Startkoppling har jag bytt på min Monster men då var problemet lite annorlunda. Det är en lite mer avancerad operation dessutom.
Ok, först och främst, du har bara 2 cylindrar.
Det du ska göra är att vända dig till en riktig Ducativerkstad och säga åt dem att sätta dit riktiga kablar från batteri till startsolenoid och vidare till startmotorn.
Och en lika fet kabel till motorns minusanslutning.
Jag förstår inte tanken bakom att ta isär startmotorn, den verkar fungera bra om den orkar dra så som du beskriver.
Möjligen kan du ha en dåligt startmotorkoppling men det är delen som sitter mellan startmotor och svänghjul.
Tack för svar, dock är detta en fyrcylindrig modell, 1000 SS DS. Något jag upptäckte själv först i år då jag tog ut två stift och den tände, det sitter två stift till väldigt svåråtkomliga bakom kåporna. Var sitter startsoleniden?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tack för svar, dock är detta en fyrcylindrig modell, 1000 SS DS. Något jag upptäckte själv först i år då jag tog ut två stift och den tände, det sitter två stift till väldigt svåråtkomliga bakom kåporna. Var sitter startsoleniden?

Dubbla tändstift per cylinder, dvs du har en 2 cylindrig sk L-twin.
 

marwah75

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
Ducati 1000ss 2003
Skulle det ena kolet till rotorn i startmotorn inte nå fram till kollektion på rotorn skulle den inte snurra alls. Det krävs att båda två kolen har kontakt för att skapa det magnetfält på rotor som behövs för att få den att rotera.
Tack, det var precis det jag undrade. Den skulle alltså inte snurra öht. om bara ett bläck/kol på bilden har kontakt med rotorn?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tack för svar, dock är detta en fyrcylindrig modell, 1000 SS DS. Något jag upptäckte själv först i år då jag tog ut två stift och den tände, det sitter två stift till väldigt svåråtkomliga bakom kåporna. Var sitter startsoleniden?
Den ÄR tvåcylindrig. Har du inte läst användarhandboken?
Följ den röda pluskabeln antingen från batteriet och ned på motorns högra sida eller upp från startmotorn till samma ställe.
Det är den kabeln på startmotorn som satt på en rätt kraftig skruv med gummiskydd runt.
Nu när du har startmotorn isär så är det viktigt att sätta ihop den EXAKT så som ni tog isär.
Ett halvt varv fel på bakstycket och den går baklänges. (fråga inte hur jag vet).
Likaså är det viktigt att alla gummibitar hamnar rätt, kring plusskruv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för svar, dock är detta en fyrcylindrig modell, 1000 SS DS. Något jag upptäckte själv först i år då jag tog ut två stift och den tände, det sitter två stift till väldigt svåråtkomliga bakom kåporna. Var sitter startsoleniden?
Starta vid startmotorn och följ pluskabeln så kommer du till startsolenoiden / även kallad startreläet.
Fortsätter du sedan från startreläet och följer den grova kabeln kommer du till batteriet.
Det är dom här kablarna, startmotor till startrelä och startrelä till batteri som du fått tips om att byta till grövre kabel eller bara lägga till grövre kabel bredvid befintlig för att minska spänningsfallet mellan batteri och startmotor.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Starta vid startmotorn och följ pluskabeln så kommer du till startsolenoiden / även kallad startreläet.
Fortsätter du sedan från startreläet och följer den grova kabeln kommer du till batteriet.
Det är dom här kablarna, startmotor till startrelä och startrelä till batteri som du fått tips om att byta till grövre kabel eller bara lägga till grövre kabel bredvid befintlig för att minska spänningsfallet mellan batteri och startmotor.
Båttillbehörsbutiker som säljer Skyllermarks kablar kan ofta pressa på lämpliga kabelskor också.
16mm2 är nog lagom för den typen av kvalitetskabel.
Be om krympslang så långt upp på kabelskon som möjligt så blir det en säkrare installation.
Fota hur kablarna sitter och ta sedan med dem till butiken.
Annars kan som tidigare skrivits en duktig Ducativerkstad fixa det.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Om du är osäker på hur din hoj fungerar kan ett mycket bra tips vara att gå med i Ducatiklubben. Där finns mängder med kunniga Ducatister.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På sida 106 ser det ut som startreläet Remote switch sitter under batteriet (men det ät kanske bara ritat så ?)
Laddade hem SS 1000 ds från här
när jag kollar sida 463 så verkar det för mig som hojen har tändspolar
och från tändspolarna går det tändkablar till tändstiften.
Är det så att det är sprickor i gummit eller hylsan över tändspolen eller tändhatten över tändstiftet kan det samlas fukt i sprickorna när det är kallt och den här fukten hindrar gnistor. Ända till man försökt starta i 45 minuter om jag fattat det rätt för då har fukten kokats av / sprickorna har torkat av alla gnistor och motorn startar.
Och när motorn väl är varm inga problem för då är fukten borta.

Jag har själv råkat ut för detta på SV650S. Kör 8 timmar i regn. Parkerar hojen för natten ute i regnet.
Kör nästa dag slut på batteriet utan att lyckas att starta motorn.
Inhandlar
Kapell att hänga över hojen
Batteriladdare för att ladda batteriet
Och så kommer på eftermiddagen solen ute på parkeringen.
Och nästa dag har hojen torkat upp och går att starta.

Du kan testa med att ta av tändstiftskablarna torka dom rena, värm dom i ugnen till +50C en timme och kolla om det är lättare få motorn att starta.
Då verkar det läge byta till nya tändstiftshattar tändkablar
 

marwah75

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
Ducati 1000ss 2003
Tack för länkarna, de är ju ovärderliga :) Jag har nog landat i att starta med att byta kablarna mellan batteri, relä och startmotor. Ska givetvis kolla tändstiftskablarna också men hade hojen i Spanien i två år tidigare och den var i princip lika tjurig där också fastän det sällan var under 15 grader ute oavsett årstid. Har fin gnista när jag kollat också i alla stift. Det ser ut som de är lite oxiderade, framförallt kopplingen mot startmotorn.
 

Bifogat

  • IMG_2068.jpeg
    IMG_2068.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 14
  • IMG_2067.jpeg
    IMG_2067.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 13

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tack för länkarna, de är ju ovärderliga :) Jag har nog landat i att starta med att byta kablarna mellan batteri, relä och startmotor. Ska givetvis kolla tändstiftskablarna också men hade hojen i Spanien i två år tidigare och den var i princip lika tjurig där också fastän det sällan var under 15 grader ute oavsett årstid. Har fin gnista när jag kollat också i alla stift. Det ser ut som de är lite oxiderade, framförallt kopplingen mot startmotorn.
Kolla att alla (de är inte många) tempgivare fungerar som de ska. Fel temp till ECU kan få den ett tro att det är varmare än vad det är. Den startar tydligen lätt när den är varm?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänker på vad du skriver
Citat: Om jag istället kopplar med startkablar med bil så startar den nästan direkt, oavsett temperatur - samma sak nu på sommaren när jag har en CTEK Li/Ion laddare som alltid är på när den är parkerad.
slut citat
När du kopplar till ett bilbatteri eller när du har ett Li batteri som alltid står på laddning
så startar den nästan direkt.
Tyder som jag ser det på att det är hojbatteriet som är för klent när det är kallt.
Olja har högst viskositet när oljan är kall , dvs vid starten därför förslaget med 5W-50 olja.
Vad det gäller att byta kabel så är det ett jättejobb. För både Minuskabeln från batteriet till startmotorn och Pluskabeln från batteriet till Startreläet delar sig och går också till andra delar av elsystemet.

Mycket enklare att göra som jag gjorde på Sprint RS dra EXTRA ny kabel. Och väljer du dra 4 st 2,5 mm2 så är det mycket lättare dra snyggt än en 10mm2. Och du kan göra det själv.
Jag drog in 2 st 2,5mm2 i en ringkabelssko för 4 - 6 mm2 och satte alltså 2 ringkabelskor för totalt 4 st 2,5 mm2 på generatorns Plusskruv som tillägg till den ringkabelsko som redan satt där med originals 4 mm2 kabel. Och ökade arean från generatorn till batteri från 4 mm2 till 14 mm2. För få bättre halv- / helljus på Sprint RS.
Lampspänningen steg från 11,5 Volt till 14 Volt. Med också 2,5 mm2 från batteri till lampor och reläer.

På din Ducati
Kopplingsledning 2,5mm2 röd från Plus batteri till startrelä samt från startrelä till Plus startmotor
Biltema 353833
Kopplingsledning svart 2,5 mm2 från Minus batteri till Minus/jord startmotor
Biltema 353885
Ringkabelskor 4 - 6 mm2
Biltema 44-0039 du behöver 2 förpackningar för det kommer gå åt totalt 12 st ringkabelskor
Kabelsskotång 71700
Eftersom du kommer få 2st extra ringkabelskor på batteripolerna så kan det behövas längre skruv än original batteriskruv och en bricka mellan skruv och kabelsko.
Självklart kan man byta 4 st 2,5 mm2 mot 2 st 6 mm2 men jag gillar 2,5 mm2 mjuk smidig,
jag tror inte 6 mm2 är lika lätt att dra / böja.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top