Startmotorkol

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Jag har en gammal hoj som har en lite trött startmotor. Jag plockade isär och rengjorde lite, den var rätt fräsch trots över 40 jordsnurr. Men det här med kolen, hur funkar sånt? Det är ju mycket ”kvar” på dem, de rör sig fint och fjädrar men hur, och när, säger man att kolen är slut? Hur ser de ut då? Om jag köper nya ( vilket faktiskt finns att få tag i ) vad skulle kunna bli skillnaden undrar jag. En ny startmotor kostar många tusen och denna är som sagt fräsch. Men har aldrig bytt eller har behövt fundera över kol tidigare.
 

Bifogat

  • IMG_1708.jpeg
    IMG_1708.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 32
Min tvättmaskin stannade efter 20-22 år. Nya kol gjorde susen.
Startmotorn på Kawan blev sämre och sämre. Seg. Om inte det var varmt ute eller efter tankstopp. Tillslut ville den inte. Någon gång eller när det var 30 grader.
Köpte nya kol. De gamla såg ok ut. Bytte. Motorn var rostig inuti. O-ring satt snett. Nya kol och rengöring hjälpte inte.

Beg startmotor 1200 plus frakt*. Shimsade ventiler.
Nya hojen. Killen på firman i Norrköping tipsade om att dra grövre kablar till jord och mellan relä och startmotor. Gjorde bara rent och är supernöjd. Hojen startar på första försöket trots att den står ute nu på vintern.
Självklart har jag ett Biltema-batteri.

De nya kolen är ca 1 mm längre än de gamla.
Längd 12,5, bredd 13,9 och 6 mm tjocka.

IMG_1417.jpeg
*Edit, kostade 1200, inte 1500.
 
Last edited:
Intressant, tack! Men så kontentan är att kol bytet oavsett om det gällde vitvaror eller motorcyklar inte hjälpte?

Eller Ööhh jo det hjälpte ju tvättmaskinen ju, men inte hojen. Ja gamla oxiderade kablar och kontakter kan ju också krångla såklart. Jag kanske får ta ett större helhetsgrepp om detta.
 
Intressant, tack! Men så kontentan är att kol bytet oavsett om det gällde vitvaror eller motorcyklar inte hjälpte?

Eller Ööhh jo det hjälpte ju tvättmaskinen ju, men inte hojen. Ja gamla oxiderade kablar och kontakter kan ju också krångla såklart. Jag kanske får ta ett större helhetsgrepp om detta.
Kanske mäta spänningen vid startmotorn vid en start (det blir väl Plusskruven till jord (minuskruven på batteriet ?)) och spänningen mellan startmotorn hölje till minusskruven på batteriet
och samtidigt mäta batterispänningen ?
Alternativt mäta mellan startmotorns Plusskruv och och batteriet Plusskruv när du startar ?
Det är kanske usel kontakt i startreläet ?
Jag hade tur på Sprint RS. Den vägrade starta och det var många volt mellan batteriet Plus och Plusskruven på startmotorn. I det fallet hjälpte det ta sönder och rengöra startreläet.
Men alla startreläer är kanske inte lika lätta ta sönder,rengöra och sätta ihop som Lucas ????
Att nya kol gör nytta kanske beror på att fjädern är del av kolet och man får ny fjäder med nytt kol ? Ny Spänstigare lite längre fjäder än vad du har nu ?
 
Last edited:
Jag har en gammal hoj som har en lite trött startmotor. Jag plockade isär och rengjorde lite, den var rätt fräsch trots över 40 jordsnurr. Men det här med kolen, hur funkar sånt? Det är ju mycket ”kvar” på dem, de rör sig fint och fjädrar men hur, och när, säger man att kolen är slut? Hur ser de ut då? Om jag köper nya ( vilket faktiskt finns att få tag i ) vad skulle kunna bli skillnaden undrar jag. En ny startmotor kostar många tusen och denna är som sagt fräsch. Men har aldrig bytt eller har behövt fundera över kol tidigare.

Det finns de som renoverar sådant. Nya kol, lager osv. Kan vara så att den fältar pga slitna lager?

Brukar inte vara superdyrt ens. Sist jag gjorde det på en bilstartmotor kostade det 300. Iofs 15 år sedan men ändå.


Mvh
 
Det övre av dina kol ser suspekt ut. Det verkar som om dess kontaktyta är en punkt, vilket inte är så bra iom den ska leda 100A eller så. Det är nog en bra ide att byta dina kol. Orkar du inte byta dem kan du testa att slipa rent kolet och kontaktytan på rotorn. Tänk på att kolet ska ha en radie.
 

Bifogat

  • kol.jpg
    kol.jpg
    61.4 KB · Visningar: 8
Det övre av dina kol ser suspekt ut. Det verkar som om dess kontaktyta är en punkt, vilket inte är så bra iom den ska leda 100A eller så. Det är nog en bra ide att byta dina kol. Orkar du inte byta dem kan du testa att slipa rent kolet och kontaktytan på rotorn. Tänk på att kolet ska ha en radie.
Ja den där punkten eller ringen såg jag först på bilden efteråt, kunde svära på att den inte fanns där när jag inspekterade kolen. Låter ju galet såklart. Men det är slitet i radie över hela ändå. Jag ska ta isär igen och kolla ordentligt. Kanske försöka slipa lite . Eller köpa nya kol ändå, kostar 4-5 hundra vilket är billigt jämfört med en udda antik startmotor.

Den går starkt några varv och tappar sen fart och stannar helt. Nytt friskt batteri. Jag vet att förra ägaren inte använde elstarten på många år.
 
Kanske mäta spänningen vid startmotorn vid en start (det blir väl Plusskruven till jord (minuskruven på batteriet ?)) och spänningen mellan startmotorn hölje till minusskruven på batteriet
och samtidigt mäta batterispänningen ?
Alternativt mäta mellan startmotorns Plusskruv och och batteriet Plusskruv när du startar ?
Det är kanske usel kontakt i startreläet ?
Jag hade tur på Sprint RS. Den vägrade starta och det var många volt mellan batteriet Plus och Plusskruven på startmotorn. I det fallet hjälpte det ta sönder och rengöra startreläet.
Men alla startreläer är kanske inte lika lätta ta sönder,rengöra och sätta ihop som Lucas ????
Att nya kol gör nytta kanske beror på att fjädern är del av kolet och man får ny fjäder med nytt kol ? Ny Spänstigare lite längre fjäder än vad du har nu ?
Hur mäter jag mellan två plus?
 
Det finns de som renoverar sådant. Nya kol, lager osv. Kan vara så att den fältar pga slitna lager?

Brukar inte vara superdyrt ens. Sist jag gjorde det på en bilstartmotor kostade det 300. Iofs 15 år sedan men ändå.


Mvh
Själva rotorn sitter inte ens i lager, tapparna rakt i hål i gjutgodset i gavlarna. Visste inte riktigt vad jag skulle ha för fett, om det ens ska vara något. Det var torrt. Kanske går lite trögt där nu när jag tänker efter.

Jag har också lämnat en nån startmotor, fast 25 år sen, för några hundralappar men det finns nog knappt kvar några ”start & gen” firmor en halvtrappa ner med dammiga fönster😄
 
Själva rotorn sitter inte ens i lager, tapparna rakt i hål i gjutgodset i gavlarna. Visste inte riktigt vad jag skulle ha för fett, om det ens ska vara något. Det var torrt. Kanske går lite trögt där nu när jag tänker efter.

Jag har också lämnat en nån startmotor, fast 25 år sen, för några hundralappar men det finns nog knappt kvar några ”start & gen” firmor en halvtrappa ner med dammiga fönster

Om den börjar gå trögt efter några varv så kan du vara något på spåren…


Mvh
 
Hur mäter jag mellan två plus?
Har du en digital voltmeter är det bara att sätta ena mätsladden mot det ena plusset och den andra mot det andra plusset. Har du röd sladd mot den som har mest plus så blir det som vanligt. Har du inte det blir det ett minustecken framför siffrorna,
Har du en analogt instrument med visare så är högsta spänningen med avstängd motor Pluspolen på Batteriet och du sätter den röda sladden mot Pluspolen på batteriet.
Och den svarta mot Pluspolen på startmotorn, dit sladden från startreläet går.
 
Jag har renoverat en startmotor genom att byta kol och lite annat. Innan renovering så fungerade den nästan inte alls, otroligt trögstartad och inte tillförlitlig. Köpte sen ett renoveringskit för några hundralappar, bytte kol samt den där elektronikplattan, gjorde rent invändigt och smorde upp lagerlägena (har för mig att den var lagrad i godset precis som du nämner). Fungerade som en dröm efteråt.

Dock var kolen betydligt mer slitna än vad det ser ut som på dina bilder och hela startmotorn var full med koldamm.
 
Avd startmotorer vi minns.

Hade en startmotor på min Honda 50, båtmotor.
Lyckades få kugg mot kugg så startmotoraxeln kröktes. Man såg hur den wobblade senare. Axeln byttes i samband med service och vinterförvaring.
Med tiden började den tjuta när motorn startat och startmotorn släppt kransen.
Irriterande missljud på en annars väldigt tyst motor. Man väntar de alltid på det ljudet. Lite pinsamt och jobbigt.
Hittade en beg på blocket. Ahhh. 😎
(Nej inte från en stulen motor.)
 
Finns inte Lilla Alby Bilel kvar i Sundbyberg? Där har det åtminstone funnits extremt kunnande på just startmotorer och generatorer. Han identifierade en generator på 10 meter när jag klev in för några år sen. "jaha, Skoda Felicia med problem".
 
Ja den fjongar till ordentligt, så den nästan rycks ur handen!
Då misstänker jag först dåligt igensmutsat startrelä #, sedan dåliga kablar.
Du kan ju prova med att slå till tändningen, sedan startkablar fran batteriet till startmotorn.
Kanske räcker det med en startkabel från Plus på batteriet till kontakten på startmotorn eller startreläets utgångsskruv.
# Startreläet på Sprint RS var fullt av oxider. Tror det vari galvat eller något liknande som fallit av och oxiderats till pulver. Det var helt tyst när jag testade med ett 12 Volt från batteri på köksbordet innan jag "plockade" isär det. Efter jag rengjort och satt ihop det lät startreläet som jag slagit en hammare i köksbordet när jag testade med ett 12 Volt batteri till spolskruvarna.
 
Det övre av dina kol ser suspekt ut. Det verkar som om dess kontaktyta är en punkt, vilket inte är så bra iom den ska leda 100A eller så. Det är nog en bra ide att byta dina kol. Orkar du inte byta dem kan du testa att slipa rent kolet och kontaktytan på rotorn. Tänk på att kolet ska ha en radie.
Kolla vad sjukt, det fanns aldrig den där konstiga punkten
 

Bifogat

  • IMG_1897.jpeg
    IMG_1897.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 19
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top