Startmotorkol

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Däremot kom jag på att jag har verkstadshandboken och där finns ju onekligen ett par punkter att checka
 

Bifogat

  • IMG_1899.jpeg
    IMG_1899.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 5

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Då misstänker jag först dåligt igensmutsat startrelä #, sedan dåliga kablar.
Du kan ju prova med att slå till tändningen, sedan startkablar fran batteriet till startmotorn.
Kanske räcker det med en startkabel från Plus på batteriet till kontakten på startmotorn eller startreläets utgångsskruv.
# Startreläet på Sprint RS var fullt av oxider. Tror det vari galvat eller något liknande som fallit av och oxiderats till pulver. Det var helt tyst när jag testade med ett 12 Volt från batteri på köksbordet innan jag "plockade" isär det. Efter jag rengjort och satt ihop det lät startreläet som jag slagit en hammare i köksbordet när jag testade med ett 12 Volt batteri till spolskruvarna.
Det är 12 komma nånting volt fram till startmotorn ( frånkopplad) när jag trycker på startern. Kan / bör man mäta något mer?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är 12 komma nånting volt fram till startmotorn ( frånkopplad) när jag trycker på startern. Kan / bör man mäta något mer?
Du tänker rätt och mätningen visar att du inte har totalt avbrott i startreläet men kruxet är att då mäter du vilken spänning det är till Voltmetern (när startmotorn är frånkopplad) och Voltmetern drar mycket lite ström.
Här mäter jag spänningen från ett 12 Volt batteri och låter strömmen gå genom Amperemetern , Resultat 12,81 Volt och 0,000013 A (Amperemetern är insälld på mikroAmpere, 13 mikroAmpere) så det kan vara rätt stort motstånd i Startreläet (och rätt stort motstånd i anslutningkablar) utan att spänningen påverkas.
1740208820283.png
Jag kopplar nu in en glödlampa som släpper igenom bara någon A ansluten direkt till batteri , här ligger glödlampan och minskar spänningen för den ligger i serie med Voltmetern.
Resultat
1740209091357.png
Trots att glödlampan bara släpper igenom som mest någon Ampere så blir det samma resultat 12,81 Volt. Och en Startmotor drar ofta ner än 30 Ampere. Det är därför Startmotorn inte är ansluten genom huvudsäkringen som ofta är på 30A.
Men hur mycket ström släpper glödlampan igenom ansluten direkt till batteriet ? Är det en 10 W eller 20W eller 30W glödlampa som fått sladdar för nått experiment.
Kopplar glödlampan direkt till batteriet.
Strömmen blir 1,66A. Jag gissar det är en 30W glödlampa.
1740209798655.png
Kruxet med att mäta enbart spänning med Voltmeter efter startreläet är alltså att det kan vara stort motstånd i startrelä och anslutningkablar. Utan att det märks. 1,66 A vid 12,8 Volt
ger ett motstånd på 12,8/1,66=7,7 Ohm med tänd lampa. Med kall lampa som ovan vid Voltmetermätningen ca 0,7 Ohm och det märks inte vid Voltmetermätningen. Men 0,7 Ohm x 30 A = 21 Volt, dvs mer än vad batteriet ger. Slutsatsen är att det måste vara mycket lågt motstånd i anslutningkablar och startrelä för bra funktion, redan 0,1 Ohm motstånd ger vid 30A ett spänningfall på 3 Volt.
Spänningsmätningen måste alltså göras med inkopplad startmotor.
Och jag vet inte vilken spänning det ska vara då vid startmotorn.
För att det ska vara "normal" startmotorspänning under start.
Men går Batterispänningen under 11 Volt vid start, då startar inte hojen även om Startmotorn går runt. Tror jag.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Dra plus direkt från batteriet till startmotorn, går det bra har du dålig jord, det har jag själv varit med om.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Startgen, Bolmensvägen 27 i Årsta. Inte en halvtrappa ner, men med dammiga fönster.
Funny, där var jag med en kompis som förstod polska, men förnekade det konsekvent. I alla fall var vi där med en trasig generator och killarna i shopen snackade skit om oss ( på polska ) och min polare svarade på polska. Först halvstel stämning men det lättade upp, fick rabatt!

De jobbade under skärmtaket på gaveln i snöstorm. Det här var runt -93
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top