Startmotor rasslar, motorn går ej runt. Kawa z 750 -82

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Egen på hd1200 -08 + Kawasaki z 750 -82
Hej!

Startmotorn rasslar och lever utan att lyckas starta motorn. Själva startmotorn snurrar som den skall, men själva dreven verkar vara problemet. Eftersom Hojen är helt ny för mig och jag inte hunnit få mina timmar i verkstan med den, så undrar jag bara enkelt. Hur får jag loss startmotorn utan att behöva riva onödigt mycket? Den verkar nämligen sitta innanför alla motorkåpor.

Vad är det som kan vara fel på cykeln? Jag ser 2 saker.
Dreven är slut eller att själva "påtryckaren", som trycker ut det lilla drevet för att haka i det större är slut. Finns det andra felorsaker?

går det hitta nya reservdelar till denna cykeln eller måste jag säka beg?

cykel:
kawasaki z 750 -82

tack på förhand!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Här kan du kanske hitta grejor/sprängskiss till den. Kanske behövs mer info för helt rätt hoj.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-h3-ltd_model15517/partslist/9095.html#results

Du har tydligen en "startkoppling" och inte solenoid/startdrev som på bilar typ. Min DR, visserligen en Suzuki och -91 men med liknande konstruktion, gjorde likadant. Startkopplingen hade gett upp. Nu är ju detta teknikforumet och man ska ha "bra på fötterna" för att svara men någonstans att börja iallafall...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här låter helt knäppt men har fungerat för mig....
I samma situation. Startmotorn snurrar men motorn går inte runt.
Peta i högsta växeln vad det nu är 5an eller 6an. Ta sedan och rulla hojen sådär 20 meter med avslagen tändning.
Lättast är givetvis nerför en backe. Prova därefter att starta den som vanligt med startmotorn.
Funkade för mig.
Min gick igång direkt när jag sedan med tillslagen tändning och indragen koppling tryckte på startknappen. (nyladdat batteri)
Varför att rulla den med växel i löste problemet vet jag inte.
Men på nått sätt när motorn drogs runt av bakhjulet hoppade startmotor kugghjulet i läge.

Last edited:

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Här kan du kanske hitta grejor/sprängskiss till den. Kanske behövs mer info för helt rätt hoj.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-h3-ltd_model15517/partslist/9095.html#results

Du har tydligen en "startkoppling" och inte solenoid/startdrev som på bilar typ. Min DR, visserligen en Suzuki och -91 men med liknande konstruktion, gjorde likadant. Startkopplingen hade gett upp. Nu är ju detta teknikforumet och man ska ha "bra på fötterna" för att svara men någonstans att börja iallafall...

Tack så mycket! Du visade vägen för mig. Troligtvis så löser en renoveringssats med rullar till denna koppling problemet.

LMR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Det här låter helt knäppt men har fungerat för mig....
I samma situation. Startmotorn snurrar men motorn går inte runt.
Peta i högsta växeln vad det nu är 5an eller 6an. Ta sedan och rulla hojen sådär 20 meter med avslagen tändning.
Lättast är givetvis nerför en backe. Prova därefter att starta den som vanligt med startmotorn.
Funkade för mig.
Min gick igång direkt när jag sedan med tillslagen tändning och indragen koppling tryckte på startknappen. (nyladdat batteri)
Varför att rulla den med växel i löste problemet vet jag inte.
Men på nått sätt när motorn drogs runt av bakhjulet hoppade startmotor kugghjulet i läge.

Var det en liknande hoj som du gjorde detta på?
Denna har en annan typ av koppling mellan startmotor & motor. Alltså ingen solenoid som skjuter på ett startdrev utan någon typ av koppling med rullar o grejer.
Men jag skall definitivt testa detta tills dess att jag lyckats laga felet!

Tack så mycket för svaret.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tack så mycket! Du visade vägen för mig. Troligtvis så löser en renoveringssats med rullar till denna koppling problemet.

Glad att kunna hjälpa till!
BTW, du har ju en 4 cyl, den borde (väl?) gå att rulla igång om startkopplingen gått.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping