Startmotor, startrelä??

Gick med
24 Apr 2009
Hoj
2004 Hyosung Comet 125
Hojen vill inte starta! när jag trycker på elstartknappen så klickar det bara till i startmotorn (tror jag) är inte säker. Knäpper bara till, händer ingenting. Nu undrar jag om startmotorn eller vad de nu är, är helt slut och om man måste köpa nytt.. tacksam för svar.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du kan göra ett prov om startmotorn fungerar, men var MYCKE nogrann vid provet.
Kolla + kabeln från batteriet vart den tar vägen, den ska gå till reläet å vara fastskruvad där. Å från reläet så ska då en kabel gå ner till startmotorn.

Kolla att dessa kablar inte sitter löst å någon ända (testa om de fungerar så de inte va detta som felar).

Nu kan du prova startmotor-funktione genom att ta typ en startkabel å koppla mellan de två kablarna på startreläet. MEN var försiktig så du inte kommer åt NÅGOT annat med testkabeln så de kortsluter mot jord nånstans.

Skulle nu startmotorn fungera genom förbikopplingen av startreläet, så är felet i startreläets manöverfunktion. Antingen att reläet är fel, eller något i kretsen, men eftersom det nu klickar så verkar de fungera.

Skulle startmotorn inte fungera så kan det vara jälva startmotorn som felar. Men beroende på fabrikat så kan det ev. gå att fixa den beroende på VAD felet skulle vara.

MEN! De finns ett annat klassisk fel när de bara klickar, de e för dåligt batteri. Om du har möjlighet så kolla hur bra batteriet är.

Gick med
24 Apr 2009
Hoj
2004 Hyosung Comet 125
skruvade loss reläet, kom på att startmotorn sitter närmare motorn. men när det klickar så är det väl reläet som felar? har varit lite kärvt innan, klickat, startmotorn har kört några varv, klick klick start. så den verkar ha gett upp nu.
batteriet är helt nytt och jag laddade de igår så de ska nog va fullt. men det kanske blivit urladdat på ngt sätt?

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
Monster, wr250
MEN! De finns ett annat klassisk fel när de bara klickar, de e för dåligt batteri. Om du har möjlighet så kolla hur bra batteriet är.

Det här skulle jag börja med, kontrollera batteriets skick. För det är det enklaste och den mest vanligaste felet.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
skruvade loss reläet, kom på att startmotorn sitter närmare motorn. men när det klickar så är det väl reläet som felar? har varit lite kärvt innan, klickat, startmotorn har kört några varv, klick klick start. så den verkar ha gett upp nu.
batteriet är helt nytt och jag laddade de igår så de ska nog va fullt. men det kanske blivit urladdat på ngt sätt?

Har du någon spänningsmätare så du kan undersöka vilken spänning batteriet ger?
Det kan ju vara så att batteriet e dåligt trots de är nytt.

Kan du prova att ta ett bilbatteri å startkablar å koppla in, skulle de fungera då så är det det nya batteriet. Om de inte fungerar bra så, bör orsaken vara reläet eller startmotorn.
Men så är de förbikopplingen av startreläet som kan visa om det är reläet eller startmotorn som felar.

Hoppas de inte låter för krångligt....
Kanske man skulle fixa lite video-rullar mä meckning å länka till "tuben" :näsblod

Gick med
24 Apr 2009
Hoj
2004 Hyosung Comet 125
Har du någon spänningsmätare så du kan undersöka vilken spänning batteriet ger?
Det kan ju vara så att batteriet e dåligt trots de är nytt.

Kan du prova att ta ett bilbatteri å startkablar å koppla in, skulle de fungera då så är det det nya batteriet. Om de inte fungerar bra så, bör orsaken vara reläet eller startmotorn.
Men så är de förbikopplingen av startreläet som kan visa om det är reläet eller startmotorn som felar.

Hoppas de inte låter för krångligt....
Kanske man skulle fixa lite video-rullar mä meckning å länka till "tuben" :näsblod

ja de skulle man ju kunna göra. men ja tvivlar på de. batteriet är nytt och precis laddat ordentligt. sen dedär testet med startmotorn är jag nog för okunnig för att greja. känns onödigt att riskera kortslutning. så jag tror jag ska köpa ett nytt relä och hålla tummarna..
någon som har tips på var man kan hitta billiga sånna?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
ja de skulle man ju kunna göra. men ja tvivlar på de. batteriet är nytt och precis laddat ordentligt. sen dedär testet med startmotorn är jag nog för okunnig för att greja. känns onödigt att riskera kortslutning. så jag tror jag ska köpa ett nytt relä och hålla tummarna..
någon som har tips på var man kan hitta billiga sånna?

Antingen beg. på MC-skrot, SpinningWheel, Bike, Hojbiten, Anderbergs

Eller typ på Lelles, de finns katalog on-line så du kan se priser å så, sid 40 så finns en universalstartrelä kostar 495Kr.
Roffes i Stockholm har oxå on-line kataloger att ladda ner.

Å oftast e ett startrelä inte allt för noga med vart den kommer ifrån eftersom den har samma funktion...

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Jag skulle börjat med att rengöra/spänna anslutningarna på huvudkabeln (batteri --> relä --> startmotor) och jordkabeln.
Fråga mig om jag haft samma problem och köpt ett relä i onödan...

Last edited:
Gick med
24 Apr 2009
Hoj
2004 Hyosung Comet 125
Tja, tack för alla svar:) ringde en kompis igår som vet rätt mycke om mc och frågade samma fråga. han sa att man bara skulle knacka lite på startmotorn som säkert kärvade lite. sagt och gjort. knackade lite och det började röra på sig. men ja måste öppna upp och smörja lite. så sen ska det nog fixa sig. om relät klickar så är det inte fel på reläet tydligen..:)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha