Startmotorhaveri GSX600F 2002

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hej,

Grabben har haft lite otur med sin hoj på sistone och idag skickade han över en film på det senaste problemet. Jag skulle med min begränsade kunskap gissa på att startmotorn alternativt kopplingen mellan denna och motorn är kass. Vad är vanligast att gå åt pipan där (om mitt antagande är rätt)? Det handlar om en GSX600F 2002

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är urusel på ljud men har råkat ut för liknande två gånger, dvs det låter som startmotorn går men moton startar inte.
1) Batteriet var tillräckligt laddat för dra runt startmotorn men inte laddat för ge gnista och starta hojen. Löstes genom att ansluta en batteriladdare några timmar. Sedan startade SV650S. #
2) Det lät som startmotorn inte fick grepp ? Hade möjlighet ställa mig längst upp i en 100 metersbacke. Lade i 4an eller 5 eller 6an ? (för att inte bakhjulet bara ska kasa när man släpper kopplingen), slog till tändningen och drog in kopplingen och lät den rulla kanske 30 meter ner för backen och den gick igång när jag släppte ut kopplingen. Efter det fungerade det att starta med startmotorn igen. Sprint RS.
I brist på backe kan kanske kompisar hjälpa till att knuffa igång ?
Men visst kan det vara ett problem som kräver nya delar. :huvet
# Att batteriet inte var tillräckligt laddat berodde delvis på att laddningsregulatorn/likriktaren var kass på min SV650S. Så det behövdes dessutom ny laddningsregulator.
Kan tydligen hända på GSX600F också.
Citat: rectifiers can fail
från
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Jag har tappat räkningen men sedan 1981 har jag bytt startmotorkoppling 5-6-7 gånger under 12500 mil på min Kawa 750-4 -80. Det är trasig nu.
Jag känner igen ljudet.
Misstänkte det också 😭 Får se hur bråkig den är att byta då. Ny erfarenhet. Säkert skitdyr också... Se om det blir tid i helgen att riva ner lite.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Misstänkte det också 😭 Får se hur bråkig den är att byta då. Ny erfarenhet. Säkert skitdyr också... Se om det blir tid i helgen att riva ner lite.
Du kan ju prova mitt fuskknep med Sprint RS, be några putta på och testa att rulla igång den. Men se till att batteriet är laddat innan det försöket. För det är nog ganska utladdat nu ...
För det är så enkelt tar lite tid och efter det du rullat igång den stanna och se om den går att starta med startmotorn. Innan du börjar riva.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det behöver inte var speciellt svårt att åtgärda. Suzuki har haft startkopplingen sittandes på en kona på vevaxeln, och den har haft en tendens att släppa. Det som händer är att hela kopplingen bara spinner på vevaxeln. Jag törs inte svära på att det är så på din, men kolla först innan du börjar leta efter starkopplingar om den inte bara släppt från vevaxeln. (jag och några med mig har själv varit där)

Edit: kollade på cmsnl, och visst, startkopplingen sitter på en kona.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Du kan ju prova mitt fuskknep med Sprint RS, be några putta på och testa att rulla igång den. Men se till att batteriet är laddat innan det försöket. För det är nog ganska utladdat nu ...
För det är så enkelt tar lite tid och efter det du rullat igång den stanna och se om den går att starta med startmotorn. Innan du börjar riva.
Nope, går inte att putta igång. Tvärstopp även om man testar i sexan.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Det behöver inte var speciellt svårt att åtgärda. Suzuki har haft startkopplingen sittandes på en kona på vevaxeln, och den har haft en tendens att släppa. Det som händer är att hela kopplingen bara spinner på vevaxeln. Jag törs inte svära på att det är så på din, men kolla först innan du börjar leta efter starkopplingar om den inte bara släppt från vevaxeln. (jag och några med mig har själv varit där)

Edit: kollade på cmsnl, och visst, startkopplingen sitter på en kona.
Tackar. Har sett några Youtube videor där skruvinfästningar släppt och då beter den sig liknande. Tvärstopp om man försöker putta igång så kan vara en knäckt skruv som kilat fast sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nope, går inte att putta igång. Tvärstopp även om man testar i sexan.
Med dig i sadeln och någon / några som puttar ?
På 60-talet när man sprang igång hojen var ju knepet att springa och sedan hoppa upp så rumpan hamnade på hojen med båda benen till vänster och släppa kopplingen och sedan med motorn igång började gymnastiken med få benen rätt.
Men det här är svårt med dagens korta sadlar. Och större motorer.
Så man behöver någon / några som puttar på medan man själv sitter på sadeln.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att kolla om motorn har fastnat så skruva ur stiften och lägg i en växel och snurra på bakhjulet, är det ok så snurrar allt som det ska. Annars så börjar skruvandet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att kolla om motorn har fastnat så skruva ur stiften och lägg i en växel och snurra på bakhjulet, är det ok så snurrar allt som det ska. Annars så börjar skruvandet.
Frågan är kanske vad som tar längst tid ?
Komma åt och skruva loss de 4 tändstiften ?
eller
Lossa (kopplingssidan?) på motorn och förhoppningsvis komma åt startdreven ?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Liknande ljud har jag delvis också på min. Fast på min sitter den (startkopplingen) tyvärr mitt i motorn så man måste klyva för att åtgärda. För mig är det för mycket jobb så den får hålla så länge det går, sedan blir det skroten.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har puttat igång både den och andra hojar tidigare 🙂 men här är det inte kompet som sätter stopp. Håller med Comeback att det är bara att lossa sidan. Har redan fått grabben att ta av kåporna själv. Han kunde även plockat av sidan men jag.är nyfiken och vill vara med 😀
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Då är problemet kanske löst. Precis som Bandit-1200 skrev så var skruven som håller fast det stora kugghjulet på vevaxeln lös. Lite gänglåsning på skruven och dragen lagom hårt så drog startmotorn runt allt igen. På väg till Biltema för lite packningsgegga då det inte finns någon riktig packning att uppbringa inom rimlig tid eller avstånd (framförallt på en lördag)
Tack för alla inputs!
20240907_112044~2.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Liknande ljud har jag delvis också på min. Fast på min sitter den (startkopplingen) tyvärr mitt i motorn så man måste klyva för att åtgärda. För mig är det för mycket jobb så den får hålla så länge det går, sedan blir det skroten.
TS har ju hittat sitt fel, men någon med likadan hoj som jag kanske dyker in i tråden i framtiden. Så här låter min, men han på videon har mer problem än jag.


Och jag hittade någon guide någonstans hur man klyver motorn, jag har lagt till pil som pekar på kopplingen.

1725960112061.png
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top