Startmotorn drar igån så fort jag kopplar på batteripolen samt trasigt (nytt) batteri

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Har köpt ett nytt batteri som verkar kasst så det ska skickas tillbaka, helt tomt och laddaren visar error.
Kopplade på ett annat batteri med startkablar på det nya men då orkade inte startmotorn runt. Kopplade bort det nya patteriet och testar med startkablar och då snurrar det på bra så man kan gissa det är nån slags kortslutning i det nya batteriet som dränerar mitt hjälpstartsbatteri.

Det konstiga är nu att när jag ansluter startkablarna till MC'ns kontakter så drar startmotor runt även att tändningen är avstängd och jag inte trycker på startknappen.
Kan man gissa att start-relät fastnat i startposition?
Kan man kolla det på något vis?
Det är ett rela äv denna typen: startrelä
Batteriet jag köpte var detta och det ska vara fyllt och laddat vid leverans..

Tips mottages tacksamt!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du har en multimetrar eller ledningsprovare så kan du enkelt kolla om du har ledning mellan reläts båda terminaler (skruvarna). Om du har kontakt mellan dem utan tändning på/matning till relät så har relät fastnat.

kan vara att relät utsatts för en högre ström än det klarar så att bryggan svetsats igen i stängt läge.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tips, köp inte något nytt startrelä från EBAY (100% billig kopia som kanske funkar EN gång) såvida det inte ligger i mc-tillverkarens originalförpackning. Köp hellre ett begagnat originalrelä från en bil/mc-skrot.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Tack -
jag kollade med en multimeter på de två polskruvarna och dom har kontakt fastän jag tagit bort relat.
startrelä.JPG
Får beställa ett nytt relä tänker jag.
Är racing-planet.se bra leverantör eller kan någon länka ett bättre alternativ? - detta relät som sitter på är ett ebay-relä :gnissla
Enligt racing-planet passar detta till massor med MC's så borde väl gå att hitta begagnat som du tipsar..
och amazon kommer nog inte leverera fler batteri heller..
Tack!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Batterin köps in-store från Batterilagret - på väg till/från jobbet. Det där startrelät ser ut att vara identiskt med det som sitter på alla medel-nyare Suzuki ca 1990-2010.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett 15 A startrelä ! Passar väl till typ Moped ?
Redan dom här är bättre
duger kanske

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett 15 A startrelä ! Passar väl till typ Moped ?
Redan dom här är bättre
duger kanske
Enligt racer-planeten så ska ju det där relät funka till ST1100 och CB1300 tex, men jag delar din skepticism. I mekhandboken till gixxer 750 96-99 står det att startmotorn drar ca 80A, och den är nog inte mer svårstartad än en XRV750.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enligt racer-planeten så ska ju det där relät funka till ST1100 och CB1300 tex, men jag delar din skepticism. I mekhandboken till gixxer 750 96-99 står det att startmotorn drar ca 80A, och den är nog inte mer svårstartad än en XRV750.
Det klarar nog 15A kontinuerligt med Japansk säkerhetsmarginal så då duger det nog rätt länge som startrelä. Troligen längre än ett 40A kinesiskt från Biltema.
Å andra sidan har ju det gamla svetsat ihop så det går tydligen inte för evigt.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Tips på var jag kan hitta bra begagnat eller ska jag köpa på Racing-planet+

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om det stämmer att samma sitter på div Suzuki så har säkert http://www.mc-shopen.se/ sådana till anständigt pris.
Lätt att kolla på t ex cmsnl om det är liknande.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
Ringer MC-shoppen imorgon och kollar med dom.. 90 euro är en del pengar..

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tips, köp inte något nytt startrelä från EBAY (100% billig kopia som kanske funkar EN gång) såvida det inte ligger i mc-tillverkarens originalförpackning. Köp hellre ett begagnat originalrelä från en bil/mc-skrot.
Sorry för OT, men vill bara tillägga att en originalförpackning inte behöver betyda ett skit. Kina piratkopierar även lådorna till bland annat Bosch, det har jag själv upplevt. Alternativt kan det vara en originallåda med en piratdel i.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
130:- i frakt med mypack :(
Ringer MC-shoppen annars får det bli detta men jag tycker frakten är mycket dyr.
Är ett orginal bättre kan det vara värt det, men mitt tidigare orginal pajjade oxå...
Hur långt har hojen gått?
Hur länge höll det första startreläet och hur länge höll det andra?
Jag har aldrig bytt startrelä på någon hoj- eller bil- eller båtmotor. Jag vet att ett sätt att döda solenoiden är att hålla in startknapp läänge med ett dåligt batteri.

Kan det vara något som gör att reläerna pajar? Om de nu pajar ofta.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka