Startmotorn driver inte runt motorn - Ducati Monster

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men PÅ VILKET SÄTT skulle batteriet kunna påverka detta menar ni? Exakt VAD är det som gör att startmotorn skulle frikoppla sig bara för att batteriet är dåligt? Jag ser inte kopplingen här, kan någon förklara tack på förhand.

Batterier kan bli dåliga på lite olika sätt, till exempel att de inte orkar leverera ström ordentligt en längre tid, att de tappar polspänning och lite annat skoj. Om strömmen som levereras sjunker drastiskt efter några sekunder kan det kanske göra så att startmotorn slutar driva runt ordentligt?
Eller att det pga kylan blir så mycket mer svårstartat att batteriet inte räcker till helt enkelt, även om det är friskt.

Det är ju några här tidigare i tråden som säger att de haft liknande symptom och att det löste sig med nytt batteri, så även om det kanske inte är batteriet är det ju skitlätt att prova att koppla på startkablar från en avstängd bil, eller från ett starthjälpsbatteri och se om det drar runt som det ska. Är det inte batteriet som är felet så har det tagit en halv minut att utesluta det, och är det batteriet så har man sparat ett par timmar. Kort sagt så väger cost vs reward över tungt mot att testa om det är batteriet, för att det inte kostar något nämnvärt att testa, och det är en möjligt stor tidsbesparing.

Jag har till exempel ett batteri i garaget som har rätt polspänning, men som har gravt försämrad Ah, och riktigt kass CCA...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men PÅ VILKET SÄTT skulle batteriet kunna påverka detta menar ni? Exakt VAD är det som gör att startmotorn skulle frikoppla sig bara för att batteriet är dåligt? Jag ser inte kopplingen här, kan någon förklara tack på förhand.

Prova iaf med startkablar alt ett annat batteri, det kostar så lite tid.
Är det inte batterifel så hade jag fel och ställer mig i hörnet med en strut på huvudet.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc

Enligt mig, Ingenting. Så ditt resonemang är helt vettigt. Däremot så bör det ökande motståndet i motorn när den börjar snurra och komprimerar som ökar belastningen och får kopplingen att släppa.
Är batteriet dåligt så orkar den inte dra runt motorn mer än några varv och startmotorn går ner i varv som motsvarar motorns.

Vad det gäller demontering så behöver man ta bort generatorkåpa, en del förordar en speciell avdragare för att pressa av den vid stödlagret för vevaxeln men det går bra att få av den ändå om man tar det lite lugnt och "lirkar" av kåpan. Å andra sidan är det en lätt avdragare att göra själv om man vill.

Du behöver en lång hylsa (minns inte dimensionen just nu) .
Momentnyckel.
Mothåll för generators rotor för att kunna hålla emot när du drar åt muttern på vevaxeln med rekommenderat moment, alternativt ett mothåll all sätta på kopplingen men det ökar belastningen på mothållet i o m utväxlingen men det går. (Ang mothållet för statorn så är det olika beroende på om det är enfas eller 3 fas generator. Två gula kablar=enfas. 3fas=3 gula kablar från kåpan)
Locktite för att låsa muttern igen.
Ducati Bond eller packnings-silicon.
Även en mutterdragare för att lättare lossa muttern vid demontering.
Ev värmepistol för att hetta upp Locktite på axeln vid demonteringen. ca 180 grader.
Plus lite insexnycklar.
Kan ha glömt något.

Last edited:

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
Monster S4
Enligt mig, Ingenting. Så ditt resonemang är helt vettigt. Däremot så bör det ökande motståndet i motorn när den börjar snurra och komprimerar som ökar belastningen och får kopplingen att släppa.
Är batteriet dåligt så orkar den inte dra runt motorn mer än några varv och startmotorn går ner i varv som motsvarar motorns.

Vad det gäller demontering så behöver man ta bort generatorkåpa, en del förordar en speciell avdragare för att pressa av den vid stödlagret för vevaxeln men det går bra att få av den ändå om man tar det lite lugnt och "lirkar" av kåpan. Å andra sidan är det en lätt avdragare att göra själv om man vill.

Du behöver en lång hylsa (minns inte dimensionen just nu) .
Momentnyckel.
Mothåll för generators rotor för att kunna hålla emot när du drar åt muttern på vevaxeln med rekommenderat moment, alternativt ett mothåll all sätta på kopplingen men det ökar belastningen på mothållet i o m utväxlingen men det går. (Ang mothållet för statorn så är det olika beroende på om det är enfas eller 3 fas generator. Två gula kablar=enfas. 3fas=3 gula kablar från kåpan)
Locktite för att låsa muttern igen.
Ducati Bond eller packnings-silicon.
Även en mutterdragare för att lättare lossa muttern vid demontering.
Ev värmepistol för att hetta upp Locktite på axeln vid demonteringen. ca 180 grader.
Plus lite insexnycklar.
Kan ha glömt något.

Tackar för bra svar. Rekommenderar du att man byter endast själva kopplingsringen/lagret eller anser du man borde byta både kopplingsringen och själva drevet den fäster mot? (Har inte kollat upp priset på dessa delar men antar det kostar en del. Å andra sidan jobbigt behöva plocka isär sakerna igen om problemet skulle kvarstå eller uppstå snart igen pga. man snålat in på delar.)

Finns någon verkstadshandbok där moment anges till 916 motorn?

mvh

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag vet inte hur det är på din men på triump så var det komplett med drev. P,g,a yttre lagerbanan var i drevet. Men man får väl förmoda att du får det som behövs.
Se till att inte det ramlar isär bara ,går iof och fixa men rullarna måste ligga åt rätt håll.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hittat problemet?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag är nyfiken på om du hittat felet, teknikdelen är inte enkelriktad och det kan finnas andra som kan hitta hjälp på dom lösningar som kommer fram.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0