Men PÅ VILKET SÄTT skulle batteriet kunna påverka detta menar ni? Exakt VAD är det som gör att startmotorn skulle frikoppla sig bara för att batteriet är dåligt? Jag ser inte kopplingen här, kan någon förklara tack på förhand.
Batterier kan bli dåliga på lite olika sätt, till exempel att de inte orkar leverera ström ordentligt en längre tid, att de tappar polspänning och lite annat skoj. Om strömmen som levereras sjunker drastiskt efter några sekunder kan det kanske göra så att startmotorn slutar driva runt ordentligt?
Eller att det pga kylan blir så mycket mer svårstartat att batteriet inte räcker till helt enkelt, även om det är friskt.
Det är ju några här tidigare i tråden som säger att de haft liknande symptom och att det löste sig med nytt batteri, så även om det kanske inte är batteriet är det ju skitlätt att prova att koppla på startkablar från en avstängd bil, eller från ett starthjälpsbatteri och se om det drar runt som det ska. Är det inte batteriet som är felet så har det tagit en halv minut att utesluta det, och är det batteriet så har man sparat ett par timmar. Kort sagt så väger cost vs reward över tungt mot att testa om det är batteriet, för att det inte kostar något nämnvärt att testa, och det är en möjligt stor tidsbesparing.
Jag har till exempel ett batteri i garaget som har rätt polspänning, men som har gravt försämrad Ah, och riktigt kass CCA...