Startmotorn fick eget liv!!

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Måste bara berätta om dagens bravader, Hade lackat om och bytt dämpull på dämparn så jag ville starta hojen och lyssna på sången. På med tändningen och börja mala på startmotorn med choken ute, inget händer så jag släpper startknappen. Startmotorn fortsätter gå!!! Panik! knäpper av dödarknappen, startmotorn fortsätter! slår av tändningen, Fortsätter ändå!! Står och flaxar med armarna några sekunder, hjärnstillestånd... :rolleyes:
Sliter av sadeln för att komma åt batteriet men har ingen skruvmejsel... Långa benet före till verktygsskåpet (20 meter) åter med stjärnmejsel, FÖR LITEN!! startmotorn börjar huckra saktare och saktare medans jag letar större mejsel, den har helt slutat gå när jag lyckas få av minuspolen... tur att skiten inte startade iaf!
:huvet
Vafan hände egentligen? Såg många långa timmar med felsökning framför mig...
kikade in under tanken och såg att vaccumslangen till fuggarna ej var där den skulle, därför startade den inte.

En tändkabel hade lossnat ur sin tändhatt och låg mot motorn och på så sätt kortslutit hela härligheten. haha :tungan
Där får man för att man lyfter runt hojen med travers och inte tänker sig för hur man lägger lyftstropparna
:kocko
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Grymt bra beskrivet, såg hela scenariot framför mig som om det vore en film. :tungan

Hoppas den skuttar igång så småningom! :tummenupp
 

RG

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
RF600R
Det som troligtvis hände var att startrelät hängde sig.
Samma sak hände på min förra hoj, köpte ett univeralrelä för någon hundring.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
:skrämd tur att det gick bra!
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
RG skrev:
Det som troligtvis hände var att startrelät hängde sig.
Samma sak hände på min förra hoj, köpte ett univeralrelä för någon hundring.
Kanske var så.. men det funkar iaf igen efter att jag pulade till tändkabeln. kanske borde fixa huvudströmbrytare på hojen, stor röd på styret :näsblod
 

Bifogat

  • 460.jpg
    460.jpg
    17.2 KB · Visningar: 70

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
Jabben skrev:
Kanske var så.. men det funkar iaf igen efter att jag pulade till tändkabeln. kanske borde fixa huvudströmbrytare på hojen, stor röd på styret :näsblod


Alla gånger att de var relät som hängde sig.


Men såddan brytare har bara traktorer... :gnissla
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Vart tändkabeln befinner sig har INGET med startmotorn att göra...!!

Ungefär samma sak som att radion i bilen inte går att stänga av på grund av att man har en röd bilklädsel!

IOM att du stängde av tändningen...(Är du SÄKER??)...så finns INGET annat fel än startreläet!!

Om du verkligen egentligen inte hann stänga av tändningen kan felet även finnas i att startknappen hängde sig...INGET ANNAT o ABSOLUT INTE tändhatten/bilklädseln!..*ler*.

Men som sagt...mest troliga är att ditt startrelä är kass...Kolla det innan säsongen om du inte vill ha strul igen...

Ha det
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det är så att ditt startmotorrelä har givit upp eller åtminstonde låst sig i slutet läge, det har hänt mig med, måttligt roande.
Detta kan hända om man kör väldigt länge på startmotorn, den liksom svetsas fast när den blivit sliten.

Hänt just före besiktning, så det blev snabbskruvande och filande på delarna så det åtminstonde skulle fungera över dagen.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
kawa1300 skrev:
Vart tändkabeln befinner sig har INGET med startmotorn att göra...!!

Ungefär samma sak som att radion i bilen inte går att stänga av på grund av att man har en röd bilklädsel!

IOM att du stängde av tändningen...(Är du SÄKER??)...så finns INGET annat fel än startreläet!!

Om du verkligen egentligen inte hann stänga av tändningen kan felet även finnas i att startknappen hängde sig...INGET ANNAT o ABSOLUT INTE tändhatten/bilklädseln!..*ler*.

Men som sagt...mest troliga är att ditt startrelä är kass...Kolla det innan säsongen om du inte vill ha strul igen...

Ha det
Jaha här blir man dumförklarad :fatta!
Inte för att jag en hejjare på el men,,, eftersom startmotorn fortfarande låg på när jag satte tillbaka minuspolen (testade flera ggr) men slutade gå då jag fixade tändkabeln SOM HOPPAT UR TÄNDHATTEN OCH LÅG MOT MOTORBLOCKET så antog jag att felet låg där. Startmotorn funkar nu som vanligt igen...
Tänkte att tändpulsen (många volt) tog bakvägen (jorda i motorn) och på så sätt uppstod en potentialskillnad över startrelät.
Men jag kanske glömde att släppa startknappen när jag sprang iväg och hämtade skruvmejseln? :3freak
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jabben skrev:
Men jag kanske glömde att släppa startknappen när jag sprang iväg och hämtade skruvmejseln? :3freak

Kanske bar med dig hojen ovetande i all frustration och innre rädsla :rolleyes: :D
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jabben skrev:
Tänkte att tändpulsen (många volt) tog bakvägen (jorda i motorn) och på så sätt uppstod en potentialskillnad över startrelät.
Men jag kanske glömde att släppa startknappen när jag sprang iväg och hämtade skruvmejseln? :3freak
Jo, men du läser ju inte svaren heller?, om startmotorrelät fastnar i slutet läge så går startmotorn även om inte knappen trycks in, den går tills du tar bort batterit, så folk var knappast elaka mot dig på nåt sätt.

Vad var felet sen då föresten?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top