Startmotorn snurrar inte, sprakar/klickar i nåt

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hej,

Har en gammal Suzuki GSX 400 FWS från 1984 vars startmotor vägrade att snurra idag. Det var årets första försök! Vid första försöket snurrade den väääldigt trögt men sedan var det helt död. Det sprakar från ett relä(???) som sitter på hojens vänstra sida när jag trycker på startknappen. Till denna grunka går två klena trådar och två grova.

Någon som vet vad det är för mojäng. Dyrt att byta? Jag ska bifoga bild också!
 
Det är nog startreläet.

Orginal kan vara dyrt, men det finns universal hos mc handlaren, annars kan man ta från trädgårdstraktorn :D

Ladda batteriet ordentligt och försök igen, eventuellt kan du dutta i lite 5/56 WD40 eller annan oxidlösare i reläet.
 
Se till att ladda upp batteriet ordentligt innan du sätter det i mc'n.
Om du drar igång hojen med ett taskigt laddat batteri och räknar med att det laddas när du kör så funkar det naturligtvis, men på de här 80 tals modellerna av Suzuki är laddningsrelät känsligt för att stå öppet allt för länge, och kan ta stryk och lägga av om det får en sådan behandling.
Been there, done that and paid the price :)
 
Batteriet var laddat när jag provade i förmiddags, men för säkerhets skulle kanske jag ska prova att koppla skiten till bilen och se om jag kan hoppa igång den. Inte det bästa för startmotorn kanske men vad gör man inte...

En sak funderar jag över. Borde inte startmotorn hoppa igång om jag håller de två grövre kablarna mot varandra? Det enda som hände var att alla lampor på hojen slocknade, precis som att man kortslöt hela skiten. Gnistrade lite också!
 
Last edited:
Antagligen är ditt batteri slut. Använd startkablar till bilen, så ska du se att hojen startar.
 
OK, skall koppla till bilen så fort jag får tillfälle. Jag tror ändå att det är osannolikt eftersom mc-batteriet är laddat. Men det kanske är kass och behöver bytas.
 
Mät styrkan i batteriet om du kan. Ett bra batteri som är fulladdat borde ligga närmare 13V...

Värsta fall e batteriet kasst lr så tog de slut medans du försökte få runt hojen.
 
Våran gamla fyrhjuling uppvisade dessa symptom när kolen i startmotorn började bli lite dåliga. Man kunde då klappa till startmotorn lite fint med ett hårt föremål samtidigt som man höll inne startknappen så skuttade den igång.
 
Nu har jag testat att koppla den till bilen. Den snurrade igång direkt. Startmotorn alltså, inte hojen. Första gången detta året ju :D. Men till sist kom vi igång med hjälp av lite startgas!

Alltså, som jag har förstått det av era tips så kan det vara antingen kolen i startmotorn eller ett fel i batteriet. Tyvärr har jag förlagt min multimeter så jag kan inte mäta idag. Det känns som att båda dessa fel kan vara sannolika.

- En startmotor med lite dålig kol brukar ju hoppa igång när den får en extra kyss, i detta fall ett bilbatteri. Kan alltså vara kolen.

- Batteriet fungerar så pass att alla lampor lyser, även strålkastare med ett starkt sken.

Vilket fel är mest sannolikt tror ni? Ett batteri är visserligen inte så dyrt så det skulle man kunna byta på vinst eller förlust.
 
Nu har jag testat att koppla den till bilen. Den snurrade igång direkt. Startmotorn alltså, inte hojen. Första gången detta året ju :D. Men till sist kom vi igång med hjälp av lite startgas!

Alltså, som jag har förstått det av era tips så kan det vara antingen kolen i startmotorn eller ett fel i batteriet. Tyvärr har jag förlagt min multimeter så jag kan inte mäta idag. Det känns som att båda dessa fel kan vara sannolika.

- En startmotor med lite dålig kol brukar ju hoppa igång när den får en extra kyss, i detta fall ett bilbatteri. Kan alltså vara kolen.

- Batteriet fungerar så pass att alla lampor lyser, även strålkastare med ett starkt sken.

Vilket fel är mest sannolikt tror ni? Ett batteri är visserligen inte så dyrt så det skulle man kunna byta på vinst eller förlust.

jag har pm'at dig
 
Nu har jag testat att koppla den till bilen. Den snurrade igång direkt. Startmotorn alltså, inte hojen. Första gången detta året ju :D. Men till sist kom vi igång med hjälp av lite startgas!

Alltså, som jag har förstått det av era tips så kan det vara antingen kolen i startmotorn eller ett fel i batteriet. Tyvärr har jag förlagt min multimeter så jag kan inte mäta idag. Det känns som att båda dessa fel kan vara sannolika.

- En startmotor med lite dålig kol brukar ju hoppa igång när den får en extra kyss, i detta fall ett bilbatteri. Kan alltså vara kolen.

- Batteriet fungerar så pass att alla lampor lyser, även strålkastare med ett starkt sken.

Vilket fel är mest sannolikt tror ni? Ett batteri är visserligen inte så dyrt så det skulle man kunna byta på vinst eller förlust.

BATTERIET är slut....

Du koppar på ett externt batteri och hojen hoppar igång.
Felsökning på högsta nivå och slutsatsen torde då vara?
 
BATTERIET är slut....

Du koppar på ett externt batteri och hojen hoppar igång.
Felsökning på högsta nivå och slutsatsen torde då vara?
Det finns fler möjliga orsaker. Jag förstod det som att han kopplade kablarna direkt på startmotorn, då förbikopplar han flera komponenter.

Om han kopplade det externa batteriet över motorcykelns batteri är det dock sannolikt batteriet.
 
Det finns fler möjliga orsaker. Jag förstod det som att han kopplade kablarna direkt på startmotorn, då förbikopplar han flera komponenter.

Om han kopplade det externa batteriet över motorcykelns batteri är det dock sannolikt batteriet.

Vart står det att han kopplade direkt på startmotorn?
Det står att han fick igång startmotorn men hojen startade inte.

Att det KAN finnas flera möjligeheter vet jag med.
MEN om man ser till hur ofta något går sönder så pajar ju batteriet 9ggr av 10 i dessa fall.
Kopplar man alltså bilens batteri på hojens batteri och trycker på starten och hojen hoppar igång så...

Hände titt som tätt att man får laga hojar där elsystemet formligen slitits ur ramen för att felsökas.
Man sätter oftast i ett nytt batteri och startar.

Mc batterier är inte kända för att klara allt för många urladdningar.
Det blir ofta som jämt cellbrott i dem och dom är slut!

Var jag någorlunda tydlig nu?
 
varför inte koppla på en batteritestare som man kan köra belstning me, då visar de sig snabbt att det är batteriet.
jag lånar ut min batteritestare flera ggr per vår pga folk som säger sig ha laddade batterier men 99% får köpa nya
 
Fick samma problem med min gammla xj.

Läste denna tråden...funderade lite.

Tog beslut att byta batteriet och kolen till startmotorn.

Felet berodde på att kolen var kass.

Och batteriet var lika bra att byta då jag varit slarvig med vätskenivån + att jag slarvade med underhållsladdningen.

Så idag, hoppade xj:n igång.:banana
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top