Startmotorproblem Kawazaki ER6 2008

syfuz

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2023
Hoj
2008, Kawazaki ER 6-N
Jag har problem med min hoj, Kawazaki ER6, 2008, startmotorn driver runt motorn men slår snabbt ifrån och spinner fritt. Och det låter heller inte särskilt bra, knackar och har sig.
Det här händer oftast vid kallstart, det är väl tyngre att dra runt allt då kan jag tänka mig.
Jag har googlat runt lite och förstått att det finns en startkoppling som slår ifrån när motorn har fått önskat varvtal (rätta mig om jag har fel nu). Är det möjligen där det kan strula? Och går det att byta själv för en på min nivå, som typ byter olja och filter själv och inte har mekat tvåhjulingar sedan mopedåldern eller är det bäst att puttra iväg till verkstaden?

Jag har för övrigt ett helt nytt och laddat batteri...
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det enklaste (och tryggaste för dig) är att du, så länge det går att köra hojen, tar en tur till närmaste verkstad och pratar med dom.
Det är så svårt att ge rätt svar så här på nätet. Dom som skruvar motorcyklar dagligen kan ge dig ett mycket bättre besked om när dom själva sett och hört problemet.

Lycka till, och rapportera gärna hur det gick sedan, så vi andra kan lära oss något vi också. :)

En historia från egen erfarenhet:
Frikopplingen till startmotorn (frihjul, ungefär som på en cykel, man kan rulla utan att tramporna snurrar) blockerades på en italiensk motorcykel jag hade.
Märkte inget förrän startmotorn slutade fungera.
Visade sig att frihjulet låst ihop så när motorn väl startat så drev den så att säga även startmotorn...vilken då roterade MÅNGA gånger snabbare än den var konstruerad för...och det var INTE bra för startmotorn kan man väl sammanfatta det hela.
Så dra inte ut på det, ta hojen till en verkstad och prata med dom innan det blir stora (läs: dyra) skador.
 
  • Trist
Reaktioner: DaK

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Något liknande detta kan vara principen för startmotorkopplingen - när den inre axeln (startmotorn) roterar glider de röda kulorna upp efter kurvan o greppar i gröna hjulet (motorn, ex. vevaxeln)
När motorn börjar rotera dras kulorna nerför kurvan och tappar därmed grepp.
Så det kan vara slitage i själva kopplingen - händer på äldre Aprilia V2 om man kör med dåligt batteri - rotationshastigheten blir inte tillräckligt hög för bra grepp= ökat slitage
DieselSveriges råd är bra - åk t verkstad
1710755039964.png
 

syfuz

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2023
Hoj
2008, Kawazaki ER 6-N
Jag tar en tripp i dag och återkommer med rapport!
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top