Startnummer

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
behöver ha tag i start nr och undrar om nån vet vart man kan köpa såna som har röd botten lite så där så att det ser ut som om det röda är lite större siffror,,finns det eller gör man dom själv,Har frågat det lokala tryckeriet men dom va inte så sugna.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Enklast är nog om du köper vita siffror, finns hos lokala mc-handlare eller crossbutiker.
Köp sen röd folie, från lokala tryckaren, klistra siffrorna på röda folien och klipp ut i rätt storlek som du vill ha. Lätt som en plätt.

Sen heter det startnummer, inte start nummer, sorry tvungen att vara en besseschmisser :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Gör inte så om du ska tävla med hojen. Bara en röd rand runt siffrorna är inte godkänt och gör oftast att det är väldigt svårt att se siffrorna. Räkna med att du får påbackning från besiktningen på nästa tävling.

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Gör inte så om du ska tävla med hojen. Bara en röd rand runt siffrorna är inte godkänt och gör oftast att det är väldigt svårt att se siffrorna. Räkna med att du får påbackning från besiktningen på nästa tävling.
Vad ska man med STARTNUMMER till om man inte tävlar,,,,,,man får ju ta till med det röda..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad ska man med STARTNUMMER till om man inte tävlar,,,,,,man får ju ta till med det röda..

Det kan ibland löna sig att lyssna på de som har erfarenhet utan att vara dryg... :rolleyes:

Gör ett rött fält istället, enklare, syns bättre och går igenom besiktningen. Ett rött fält kan klistras på eller målas på.

Siffror och annat kan man köpa t.ex. här: http://www.raceline.se/

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Ja va inte dryg,,det va menat som en pik till Lind att jag nu skrivit rätt..

jag vet vad som sägs på besiktningen det har jag gjort många ggr men med alla vinklar o vrår som är på hojar så skulle det va enkelt med "färdiga siffror" när man byter kåp delar och visst jag kan göra själv men jag är lite lat också.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240607

som nr 26 i R600

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja va inte dryg,,det va menat som en pik till Lind att jag nu skrivit rätt..

jag vet vad som sägs på besiktningen det har jag gjort många ggr men med alla vinklar o vrår som är på hojar så skulle det va enkelt med "färdiga siffror" när man byter kåp delar och visst jag kan göra själv men jag är lite lat också.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240607

som nr 26 i R600

Sorry, eftersom du citerade Alx så lät det drygt...

Du kan ju göra egna siffror genom att du skär ut nummer i det röda fältet (om du köper röda dekalark) och ser till att dina kåpdelar är vita. Då är det bara att klistra på en gång och sen köra. Eller klistra de vita siffrorna på det röda arket innan detta klistras på hojen. Alternativen är många men tyvärr tror jag att du får specialbeställa om du vill ha några så som du beskriver.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Vita nummer finns väl på biltema? Ingen har ju skrivit vart man får tag i det..?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Siffror på ett rött ark är nog att föredra,,,eller måla hojen röd.

Verkar vara världsmästerskap i att göra en väldigt enkel sak så svår och dyr man kan :krama

Antingen måla en 'bakgrund' i rätt färg eller självhäftande tejp i rätt färg.

Applicera självhäftande siffror i rätt färg på din bakgrund. Finns i ett stort flertal crossbutiker, du köper en sats med alla siffror i flera antal. Även tex bilbutteriks har siffror i vitt och svart.

När du ska köra hos en annan arrangör och måste byta nummer så gråter du inte.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vita nummer finns väl på biltema? Ingen har ju skrivit vart man får tag i det..?
Japp! Typ 108 st för 99:- eller något sånt. Dekalark i valfri storlek får man för fika pengar från vilken dekalfirma som helst.

BTW:
Blir så förbenat jäkla trött på en del besiktningsmän på vår tävlingar. De har inte stake nog att säga till toppförarna som inte ens har rätt antal startnummer på sina hojar men det går utmärkt att gnälla på att mina siffror sitter aningen tätt... :rolleyes:

Stort "cred" till personalen på Anderstorp som inte godtog divaliteter från diverse förare som tror att de står lite över oss andra och ska ha egna regler :tummenupp

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Japp! Typ 108 st för 99:- eller något sånt. Dekalark i valfri storlek får man för fika pengar från vilken dekalfirma som helst.

BTW:
Blir så förbenat jäkla trött på en del besiktningsmän på vår tävlingar. De har inte stake nog att säga till toppförarna som inte ens har rätt antal startnummer på sina hojar men det går utmärkt att gnälla på att mina siffror sitter aningen tätt... :rolleyes:

Stort "cred" till personalen på Anderstorp som inte godtog divaliteter från diverse förare som tror att de står lite över oss andra och ska ha egna regler :tummenupp

Jag förstår mig inte på förare som fortfarande inte har förstått att siffrorna på hojen i första hand är för deras egen skull. Att vi i TL/besiktning/tidtagning bråkar om siffror är ju för att vi vill kunna hjälpa förarna om något händer på banan.

På SM på Mantorp förra året fick vi låta en kille köra hela sitt kval utan transponder för han hade så dåliga siffror att vi inte ens kunde ge honom en svartflagg och tala om för honom att han glömt något...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag förstår mig inte på förare som fortfarande inte har förstått att siffrorna på hojen i första hand är för deras egen skull. Att vi i TL/besiktning/tidtagning bråkar om siffror är ju för att vi vill kunna hjälpa förarna om något händer på banan. På SM på Mantorp förra året fick vi låta en kille köra hela sitt kval utan transponder för han hade så dåliga siffror att vi inte ens kunde ge honom en svartflagg och tala om för honom att han glömt något...
Och jag förstår mig inte på besiktningen som släpper ut folk på kval utan ordentliga siffror (om det nu inte var så att han körde med "träningskåpor" som en del gör) :confused:

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Verkar vara världsmästerskap i att göra en väldigt enkel sak så svår och dyr man kan :krama

När du ska köra hos en annan arrangör och måste byta nummer så gråter du inte.
nja behöver inte alls va varken svår eller dyr,,,det kan ju va nån som visste att det fanns att köpa färdiga,,,,på en del cross butiker finns det ju men jag vet inte vilken storlek dom har.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
nja behöver inte alls va varken svår eller dyr,,,det kan ju va nån som visste att det fanns att köpa färdiga,,,,på en del cross butiker finns det ju men jag vet inte vilken storlek dom har.

Det är samma storlekskrav på siffrorna för motocross som roadracing, så säljs siffrorna som godkända för cross är de godkända för roadracing.

Annars har du mått etc på siffrorna i roadracingkalendern, bara mäta siffrorna du kolla på och se.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Och jag förstår mig inte på besiktningen som släpper ut folk på kval utan ordentliga siffror (om det nu inte var så att han körde med "träningskåpor" som en del gör) :confused:

Jag håller med, vet dock inte om han körde med de kåpor han besiktigade med eller inte.

Det är ju besiktningens ansvar att inte släppa ut någon med för dåliga siffror på banan men det ligger ju även i förarens eget intresse att siffrorna syns bra ifall de behöver hjälp av TL när de kör.

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Ska det se ut såhär ?

Bifogat

• siffror.pdf
    5.4 KB · Visningar: 49,593

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
ok det va visst 14 runtom

14 fram o 11 bak då

ändrar mig igen efter att ha läst på 14 fram och åt sidorna.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...