Startproblem cbr600 igen.

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Efter att ha köpt tändstiftsnyckel och rengjort stiften (fuktiga)så fick jag igång den men stängde av den efter en minut för den stod i garaget utan tank.
När jag hade monterat allt igen så skulle jag starta den men då vägrade den. ??? :va
Trots startgas, choke och allt möjligt testande, t.o.m. satte en skumgummibit i utblåset, (har hört det tipset innan).

Jaha, tänkte jag, får väl dränera flottörhuset då, vilket jag gjorde, det var rätt mycket bensin, säkert 1,5 dl från alla förgasare ihop.

Försökte starta...den tänder inte!! Ok tänker jag, rengör stiften igen, (fuktiga igen). Testar att slå lite försiktigt på förgasarna ifall nåt hängt sig. Testar igen med att starta, men utan choke, låter som den misständer, den går aldrig igång. Smäller som bara f-n ibland. :confused:

Ok, ska se om det finns gnista tänker jag, sprayar och torkar rent kablar med 5-56, drar ut det första stiftet för att kolla, men det kommer ingen gnista förrän den låter som att dom andra ska tända till.

Har inte testat dom andra stiften ännu men ska göra det senare.

Jag kommer nog testa att försöka få tag i nya tändstift först, funkar inte det får det väl bli ny cdi-box, tändkablar, tändspolar mm. Vill kunna testa att springa igång den först innan jag köper allt det.

Nu till frågan: Gnistan ska väl finnas där direkt när man trycker på startknappen, inte komma efter en stund, (batteriet är bra).
Vad tror ni grabbar, tändfel eller bränslefel???

Mvh Mikael
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag tror inte att det är något allvarligt, den är säkert bara sur.
Kolla så att inte stiftet har sotat inne i stiftet så att gnistan slår där uppe i stället, har hänt för mig på flera cyklar när man startat dom och stängt av dom innan dom har blivit varma.


Lycka till!


Vägra vurpa skrev:
Efter att ha köpt tändstiftsnyckel och rengjort stiften (fuktiga)så fick jag igång den men stängde av den efter en minut för den stod i garaget utan tank.
När jag hade monterat allt igen så skulle jag starta den men då vägrade den. ??? :va
Trots startgas, choke och allt möjligt testande, t.o.m. satte en skumgummibit i utblåset, (har hört det tipset innan).

Jaha, tänkte jag, får väl dränera flottörhuset då, vilket jag gjorde, det var rätt mycket bensin, säkert 1,5 dl från alla förgasare ihop.

Försökte starta...den tänder inte!! Ok tänker jag, rengör stiften igen, (fuktiga igen). Testar att slå lite försiktigt på förgasarna ifall nåt hängt sig. Testar igen med att starta, men utan choke, låter som den misständer, den går aldrig igång. Smäller som bara f-n ibland. :confused:

Ok, ska se om det finns gnista tänker jag, sprayar och torkar rent kablar med 5-56, drar ut det första stiftet för att kolla, men det kommer ingen gnista förrän den låter som att dom andra ska tända till.

Har inte testat dom andra stiften ännu men ska göra det senare.

Jag kommer nog testa att försöka få tag i nya tändstift först, funkar inte det får det väl bli ny cdi-box, tändkablar, tändspolar mm. Vill kunna testa att springa igång den först innan jag köper allt det.

Nu till frågan: Gnistan ska väl finnas där direkt när man trycker på startknappen, inte komma efter en stund, (batteriet är bra).
Vad tror ni grabbar, tändfel eller bränslefel???

Mvh Mikael
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Minsta gaspådrag samtidigt som choken är på surar ner stiften ordentligt på min (har gjort det 2 gånger o blev tvungen att byta stift bägge gångerna), vet inte om din är lika känslig för det.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ska man starta så ska man också varmköra ordentligt, annars finns alltid risken att pluggarna slaggar igen.

"funkar inte det får det väl bli ny cdi-box, tändkablar, tändspolar"
Eftersom du fick igång den så behövs det inget sånt. Gör rent eller byt stift så går den igen men se till att varmköra rejält innan du stänger av.
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Ta ur stiften igen, koppla förbi med startkablar fån annat batteri och starta utan dem för att se om där e bensin kvar.....
Gör inte om mitt misstag och kolla ner samtidigt!! :rolleyes: Sved gott i ögonen och ansiktet...... I.o.f lite :fyllisar när vi gjorde det...
Rock on! :yoparty
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Rulla ut hojen och kör den genomvarm istället för att fjutta sådär. Förmodligen är det inget fel alls.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker det låter som Mattias har en ide här. Gå hem och låt hojen stå med laddare på över natten. Öpnna garagedörren, starta upp den och låt den gå LÄÄÄÄNGE

Tänk på att ha lyset avstängt för att spara strömmen till det den behövs för.

Funkar inte det här så låter det som en god anledning att lämna in den.

Kom ihåg att:
-hojen ska gå en bra stund utan choke, även om du bara ska varmköra.
- Om hojen dör så är det troligt att den är meget sur. Då kan det gå att blåsa ur den med det gamla raggartricket "ingenchokefullgasochstängavbensinkranomdukan" när du försöker starta den.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ok grabbar, ni har säkert rätt i vad ni säger.

Vill inte bli blåst på 30 000 spänn på en hoj som precis skurit bara.

När jag fått igång den ska den f-n gå i nån timme, blir nya stift nu då, synd att dom kostar 117 spänn styck!!!

Ok, tack för svaren!
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
har Exakt samma motorcykel och hade EXAKT samma fel på den efter jag släpat hem den 100 mil, den misstände så jag fick fick bakslag och smällde jävligt högt..kollade stiften och då slog gnistan fel på mina, dom slog ut mot kanterna och inte så ofta mot elektroden...köpte nya stift (480 kr :mad: ) men sen starta den direkt :fyllisar

Köp nya stift först och främst, lär bara vara det

lycka till
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Förresten, när jag ändå är här, vad ska jag köra på för bensin?

Har i 95 men det kanske är bättre med 98, startar lättare??
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Colik: EXAKT!! Så såg det ut på mitt stift med, vad bra, då blir det nya stift.

Du har inte råkat ut för nåt annat på din hoj som man bör veta...Min har gått 7700 mil, den kanske dör i sommar, vad vet jag.
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
nja har bara haft hojen i typ en månad än, kan väl säga såhär mycke om du tänkt byta bakhjulslager, GLÖM INTE DISTANSEN SOM SKA SITTA INUTI FÄLGEN!! :huvet

ojdå har den gått 7000 mil, det va rätt mycket men är den bara välomhändertagen så ska den nog kunna gå tills i höst iallafall :tungan
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Jag vet att den är tjejkörd dom senaste 6 åren.

2 tjejer hade den vardera i 3 år, så den är säkert INTE omhändertagen.

Men fick ingen servicebok eller nåt, så jag är inte alltför glad över köpet.
Ska byta olja så fort jag har varmkört den.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Vägra vurpa skrev:
Jag vet att den är tjejkörd dom senaste 6 åren.

2 tjejer hade den vardera i 3 år, så den är säkert INTE omhändertagen.

Men fick ingen servicebok eller nåt, så jag är inte alltför glad över köpet.
Ska byta olja så fort jag har varmkört den.
Skit i varmkörningen för tillfället och byt olja och filter direkt. Kolla den gamla oljan efter metallskräp.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ok, byter olja + filter innan.

Men kommer jag höra på ljudet om det är dags för att kolla ventiler och sånt.
Den lät perfekt när jag köpte den.

Den ena tjejen kan ju vara en skenförsäkring visserligen.

Ok, detta är drastiskt, men skulle motorn haverera, kan man byta motor själv då? Skulle väl gå med en manual eller verkstadsbok. Vad kan en beg kosta som gått ca 4000 mil??
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bra verktyg, lokal, en polare eller två som handräckning och en verkstadshandbok räcker utmärkt för ett motorbyte.
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
En sak som inte tagits upp här... Är soppan gammal dålig oktan så vill den nog inte starta om den startar går den förmodligen dåligt och bludrar. Byt den om det är så.. Så att du inte skjuter tändstiften en gång till för det vore ju trist...
Kanske jag har fel men när jag bytte soppan så gick min klockrent sedan ...
mvh Stimsky
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Soppan är faktiskt helt färsk, byttes förra veckan.

Men jag är inte lika orolig nu, ska serva den helt själv, fast ventiljustering kanske jag måste lämna in, om inte nån här på sporthoj fixar det (mot "belöning"). Litar inte på verkstäder längre efter allt jag läst här. :)

Men Cbr, dom ska ju vara pålitliga har jag hört, bästa beghoj för allround tror jag Bike skrev!

Jag får säkert igång skiten efter jag bytt stift.

Men tack för alla svar, ni har räddat mig!!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Hade exakt samma problem med Duken. 3e dagen och ca 200 kick med vänsterkick :mad: "för batteriet dog fort" så hoppade han igång :tummenupp Rullade ut den och lät den stå på tomgång ett bra tag, och nu är han sig lik igen.

Det är det som är skönt med KTM, när man går ut i garaget så vet man att den startar......vilken dag som helst :D
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Vägra vurpa skrev:
Soppan är faktiskt helt färsk, byttes förra veckan.

Men jag är inte lika orolig nu, ska serva den helt själv, fast ventiljustering kanske jag måste lämna in, om inte nån här på sporthoj fixar det (mot "belöning"). Litar inte på verkstäder längre efter allt jag läst här. :)

Men Cbr, dom ska ju vara pålitliga har jag hört, bästa beghoj för allround tror jag Bike skrev!

Jag får säkert igång skiten efter jag bytt stift.

Men tack för alla svar, ni har räddat mig!!
Du bor ju ganska nära GBG du ska åka och serva din hoj på Kenneths mc service. Har aldrig mött några bättre.. trevliga serviceinriktade, kunniga, kunden framför dem betyder allt och hur mycket de än har att göra så ägnar de sin tid till dig utan att stressa tills du är nöjd.. Dock kan det va svårt att komma fram på telefon under sommaren..Därför de tar kunderna i butiken först utan att svara i Telefonen.... Bättre ställe finns inte....REKOMENDERAR dem till fullo. Har de råkat ...göra fel .... så rättar de till allt utan klagomål ....Därför du som kund är viktig för dem....

När hojjen sedan är servad där känns det i hela motorcykeln allt går lätt smidigt och det verkligen märks att den är helt genomgången.....
:tummenupp
mvh Stimsky
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top