Efter att ha köpt tändstiftsnyckel och rengjort stiften (fuktiga)så fick jag igång den men stängde av den efter en minut för den stod i garaget utan tank.
När jag hade monterat allt igen så skulle jag starta den men då vägrade den. ???
Trots startgas, choke och allt möjligt testande, t.o.m. satte en skumgummibit i utblåset, (har hört det tipset innan).
Jaha, tänkte jag, får väl dränera flottörhuset då, vilket jag gjorde, det var rätt mycket bensin, säkert 1,5 dl från alla förgasare ihop.
Försökte starta...den tänder inte!! Ok tänker jag, rengör stiften igen, (fuktiga igen). Testar att slå lite försiktigt på förgasarna ifall nåt hängt sig. Testar igen med att starta, men utan choke, låter som den misständer, den går aldrig igång. Smäller som bara f-n ibland.
Ok, ska se om det finns gnista tänker jag, sprayar och torkar rent kablar med 5-56, drar ut det första stiftet för att kolla, men det kommer ingen gnista förrän den låter som att dom andra ska tända till.
Har inte testat dom andra stiften ännu men ska göra det senare.
Jag kommer nog testa att försöka få tag i nya tändstift först, funkar inte det får det väl bli ny cdi-box, tändkablar, tändspolar mm. Vill kunna testa att springa igång den först innan jag köper allt det.
Nu till frågan: Gnistan ska väl finnas där direkt när man trycker på startknappen, inte komma efter en stund, (batteriet är bra).
Vad tror ni grabbar, tändfel eller bränslefel???
Mvh Mikael