Startproblem cbr600 igen.

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Stimsky: Perfekt, då vill jag att dom gör en ventiljustering på hojen. Vad tror du dom tar för det? Timpeng??

Ligger det i centrala gbg eller? Svårt med kärra att köra där... Jag ringer dom imorgon redan, hittar man dom i telekatalogen eller har du nåt nr??

Schysst!!
 

HanneZ

Guest
Ventiljustering kan göras av första gångsmekare!. Det fick jag höra i sommar så ja gav mig på det o det stämde! Det är inte alls svårt!

/ Hannes
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Vägra vurpa skrev:
Stimsky: Perfekt, då vill jag att dom gör en ventiljustering på hojen. Vad tror du dom tar för det? Timpeng??

Ligger det i centrala gbg eller? Svårt med kärra att köra där... Jag ringer dom imorgon redan, hittar man dom i telekatalogen eller har du nåt nr??

Schysst!!
Ventiljustering är de riktigt bra på enligt fler än mig.. De servar dock bara Honda BMW och Kawasaki...Har du tur kanske de hämtar hojjen fast jag är tveksam när det är så långt. Här i Göteborgsområdet kommer de och hämtar och lämnar hojjen under vintern. Det gjorde de för min kompis för nån vecka sedan. dock har de om jag inte minns fel 20 procent rabbat under vintern fram till februari eller liknande....Telnr.031-516412


Hoppas du får samma känsla som jag med servicen Misstänker att du kommer märka det redan i telefonen. Däremot tar de aldrig på sig mer arbete än att de hinner med och det meddelar de dig om redan innan så tydligt de kan..

personligen köper jag hoj efter vilka de kan serva ligger mycket i det men dock inte allt :D
Lycka till
 
Last edited:

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Hannez: Jag har oxå hört det, men eftersom jag inte har en susning om hur det ska se ut normalt, den kan ju ha rullat 5000 mil utan justering. Vill att nån erfaren gör första gången och säger för övrigt hur bra motorn är.

Stimsky: Som sagt, jag ringer imorgon och beställer tid, en kompis får vara med. Hittar inte så jättebra där borta i storstaden.. :)
 

HanneZ

Guest
Vägra vurpa skrev:
Hannez: Jag har oxå hört det, men eftersom jag inte har en susning om hur det ska se ut normalt, den kan ju ha rullat 5000 mil utan justering. Vill att nån erfaren gör första gången och säger för övrigt hur bra motorn är.

Stimsky: Som sagt, jag ringer imorgon och beställer tid, en kompis får vara med. Hittar inte så jättebra där borta i storstaden.. :)
Skaffa en mekbok så står det hur du gör, sök på ämnet på sporthoj.com så hittar du massa grejjer.

de du(vanligtvis) behöver är ett bladmått och en momentnyckel. Ev. bör du byta packning, om du sedan måste justera dom så är det lite olika krångligt, på min gixxer så måste man ta bort kammarna, på nåra ninjor(har ja för mig) behöver man inte lyfta på kammarna! På offroader så ställer man spelet med en skruv etc.

Köp en mekbok, läs hur man gör!

/ Hannes
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Du anar inte hur mycket jag vill fixa en ventiljustering. Nyss var jag långt inne i förgasarna och höll på, ska ta bort strypningen på 37kw, det enda som var kruxet var att jag inte visste hur bestyckningen ska vara

Kan man ta ut hojen och provköra är det inga problem, men när den inte ens startar (stiften?) då vågar man inte göra nåt.

Den ska väl ha mer bensin om jag gör det? Räcker 2 hack tro... :va
 

HanneZ

Guest
Kanske e därför den går konstit?

Du bör nog byta huvudmunstycke + flytta nålen! Ingen aning om hur mkt du bör flytta. Vill du inte bänka så får du läsa av tändstiften för o avgöra hur pass bestyckningen är rikti.

/ Hannes
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Vägra vurpa skrev:
Du anar inte hur mycket jag vill fixa en ventiljustering. Nyss var jag långt inne i förgasarna och höll på, ska ta bort strypningen på 37kw, det enda som var kruxet var att jag inte visste hur bestyckningen ska vara

Kan man ta ut hojen och provköra är det inga problem, men när den inte ens startar (stiften?) då vågar man inte göra nåt.

Den ska väl ha mer bensin om jag gör det? Räcker 2 hack tro... :va
Snacka lite med Kenneths de kommer med tips till dig. Har nämligen hört att han är en av dem som utbildar alla Honda mekar i Sverige dock kan jag inte säga hur sant det påståendet är...
 

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Hur har det gått med hojjen ringde du Kenneths eller fixar du själv ..
 

CBRThomas

...snö??
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
Skramlaha R1
Vägra vurpa skrev:
Efter att ha köpt tändstiftsnyckel och rengjort stiften (fuktiga)så fick jag igång den men stängde av den efter en minut för den stod i garaget utan tank.
När jag hade monterat allt igen så skulle jag starta den men då vägrade den. ??? :va
Trots startgas, choke och allt möjligt testande, t.o.m. satte en skumgummibit i utblåset, (har hört det tipset innan).

Jaha, tänkte jag, får väl dränera flottörhuset då, vilket jag gjorde, det var rätt mycket bensin, säkert 1,5 dl från alla förgasare ihop.

Försökte starta...den tänder inte!! Ok tänker jag, rengör stiften igen, (fuktiga igen). Testar att slå lite försiktigt på förgasarna ifall nåt hängt sig. Testar igen med att starta, men utan choke, låter som den misständer, den går aldrig igång. Smäller som bara f-n ibland. :confused:

Ok, ska se om det finns gnista tänker jag, sprayar och torkar rent kablar med 5-56, drar ut det första stiftet för att kolla, men det kommer ingen gnista förrän den låter som att dom andra ska tända till.

Har inte testat dom andra stiften ännu men ska göra det senare.

Jag kommer nog testa att försöka få tag i nya tändstift först, funkar inte det får det väl bli ny cdi-box, tändkablar, tändspolar mm. Vill kunna testa att springa igång den först innan jag köper allt det.

Nu till frågan: Gnistan ska väl finnas där direkt när man trycker på startknappen, inte komma efter en stund, (batteriet är bra).
Vad tror ni grabbar, tändfel eller bränslefel???

Mvh Mikael

Jag hade samma problem med min i våras, ville inte alls starta..försökte precis som du gjorde...rengjorde och torkade alla stift. Men blev inte bättre av det. Testade om stiften gav gnista vilket de gjorde...någosånär iaf. Men gnistan hoppade på lite varstans på stiftet = isoleringen sprucken. Köpte nya stift och den startade direkt!! inga problem alls!

Så mitt råd: nya stift!!

Mvh Thomas
 

Madicken

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX R1000
Hej svejs !
Alla stiften tänder inte samtidigt ,dom har ju en tändföljd.Så det behöver inte alls komma gnista i samma stund man trycker i knappen BEROENDE på vilket tändläge den befinner sej i.
Lycka till !
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Madicken skrev:
Hej svejs !
Alla stiften tänder inte samtidigt ,dom har ju en tändföljd.Så det behöver inte alls komma gnista i samma stund man trycker i knappen BEROENDE på vilket tändläge den befinner sej i.
Lycka till !

Okej... Men hur lång tid tar det då, tror du? En tiondels sekund eller något mindre?
 

Madicken

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX R1000
Förutsättning att få rätt gnista är att man har rätt strömstyrka i batteriet till att börja med.Det tar lika lång tid för gnistan att komma på alla 4 stiften som det tar för startmotorn att dra runt veven ett varv , kan röra sej om 1 sekund ,circa gurka.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Låter exakt som samma fel som jag hade.. EXAKT.. min kunde man starta och den gick skit bra.. sen dog den.. försökte starta den hosta smällde ingen gnista.. gnista.. fick vila starta hosta mm..

jag har fortfarande inte kollat vad som e kass men jag bytte hela tändsystemet o cdi box (vet ej avd som e i sönder ) men efter jag gjort de funka den
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Förlåt! Här har ju många svarat utan att jag sett det.

Jo så här ligger det till: När snön kom så la jag ner det sålänge, men ska faktiskt köpa stift nu på Fredag!!!
Så nu är det nära en provtur igen.

Madicken: Gnistan på det första stiftet kom inte förrän....Vänta lite nu, det kom nog faktiskt ungefär 1 sekund efter. Vad bra, då stämmer det ju iallafall!

Stimsky: Jag ska byta olja och filter på hojen först, men i mars kommer jag ringa Kenneths, får bra lön då.. :lol

Trevligt iallafall att så många hjälpt till!
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Jag rengjorde stiften med en gasollåga, den startade genast efter det. :tummenupp

Nu väntar man bara på värmen... :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top