simont
Ny medlem
Som rubriken lyder, hojen vägrar starta efter vintern.. Har haft den stått i varmgarage och underhållsladdat batteriet ett par gånger under vintern. Den startade och gick hur bra som helst senaste gången jag hade den igång i höstas.
I alla fall, det som händer är följande; När jag drar om tändningen så får jag ström till lysen, blinkers, instrumentpanel o.s.v. DOCK hörs inget "surrande" från soppapumpen som det brukar göra och trycker jag in startknappen så står den bara och tuggar utan att tända till. Startmotorn går alltså hur bra som helst, däremot verkar det alltså som att inte soppapumpen går och tändningen verkar inte få någon ström..
Har läst allt jag kan hitta om liknande problem och tyvärr verkar det ju vara risk för att det är nåt knas med HISS:en.. Men det verkar ju å andra sidan konstigt om HISS:en bara skulle lägga av när hojen står. Funderar också på om det kan vara nåt batteri i nyckeln som är slut så den tappar kontakten med hojen? Har även läst att nyckeln kan bli avmagnetiserad men jag tycker det vore konstigt när den bara har hängt i ett nyckelskåp ihop med ett par andra vanliga nycklar till hänglås osv (inga andra "fjärrnycklar"). Har även funderat på om det kan vara så att strömmen går genom bränslepumpen och vidare till tändningen och att det är så att soppapumpen har lagt av, vilket i sin tur inte skickar vidare nån ström till tändningen?
Någon som har nån idé om vad det kan vara?? Grymt frustrerande nu när man bara vill ut o köra! (PS har kollat alla säkringar inkl. den till soppapumpen som sitter under sadeln)
I alla fall, det som händer är följande; När jag drar om tändningen så får jag ström till lysen, blinkers, instrumentpanel o.s.v. DOCK hörs inget "surrande" från soppapumpen som det brukar göra och trycker jag in startknappen så står den bara och tuggar utan att tända till. Startmotorn går alltså hur bra som helst, däremot verkar det alltså som att inte soppapumpen går och tändningen verkar inte få någon ström..
Har läst allt jag kan hitta om liknande problem och tyvärr verkar det ju vara risk för att det är nåt knas med HISS:en.. Men det verkar ju å andra sidan konstigt om HISS:en bara skulle lägga av när hojen står. Funderar också på om det kan vara nåt batteri i nyckeln som är slut så den tappar kontakten med hojen? Har även läst att nyckeln kan bli avmagnetiserad men jag tycker det vore konstigt när den bara har hängt i ett nyckelskåp ihop med ett par andra vanliga nycklar till hänglås osv (inga andra "fjärrnycklar"). Har även funderat på om det kan vara så att strömmen går genom bränslepumpen och vidare till tändningen och att det är så att soppapumpen har lagt av, vilket i sin tur inte skickar vidare nån ström till tändningen?
Någon som har nån idé om vad det kan vara?? Grymt frustrerande nu när man bara vill ut o köra! (PS har kollat alla säkringar inkl. den till soppapumpen som sitter under sadeln)