Startproblem GSX1100EF -87

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Jaha, lyckan med "nya" hojen varade inte länge..

Skulle starta hojen igår och fick inget liv i den, gnistan varierar så det finns men inget skarpt alla gånger.
Gick bra innan det slutade fungera, igår hoppa den igång med lite startgas men gick bara på 3an och 4an. Sen fanns bara gnista på 1an och 2an. Så känns inte som spolarna är problemet?

Inte mät på tändkablarna ännu, stiften bytes dagarna efter köpet.

Soppa kommer fram då dem flödar över när man gasat lite för mycket. (Mikuni rs)

Vad för värden ska spolarna ha?
Hallgivarna?
Tändhattarna 5kohm? Samma med stiften?

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den har inte en hallgivare utan en passiv vanlig pickup som består av en spole, prova att mäta upp den och leta reda på vad den ska ha för motstånd. Hallgivare har en strömmating och ger en fyrkantspuls när den passerar upphöjningen på svänghjulet. En passiv pickup har en varierande ström pga variationen av den magetiska reluktansen när den passerar upphöjningen. Det är detta som cdin känner av för att veta när en gnista ska genereras. Sen skulle jag kolla så alla kablar är ok till den och till cdi-box. Kolla även sladdarna till primärdelen av spolarna. Kan ju även vara cdi-boxen som är ledsen.

Några tips att börja med, som vanligt svårt med felsökning på distans..

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Tack för tillrättavisningen, första hojen ��

Har kollat kablar samt cdi och inget som syns, får testa mäta. Något tips på värden? Eller sida att hänvisa till?

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Försöker rota fram det men hittar det tydligen inte så lätt som jag trodde, återkommer om ett tag :)

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Var ute nu igen efter att laddat batteriet, blir en orange gnista på alla fyra. Frågan är om dem nya stiften gett upp?
Kollade nämligen med ett separat nu.

De jag köpte till hojen är DR8ES, absolut INGEN respons på startgas.. Höll halvgas så det kommer in i förgasarna.

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Tyvärr ingen aning, det är ett Nordström. Gått ca 50km på fyra år så borde varit nytt då.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Batterier mår inge bra av att djupurladdas, vilket det absolut kan ha gjort om hojen knappt har körts på flera år. Man kan testa med startkablar från ett bilbatteri, bilen ska vara avstängd. Det kan vara bra vilospänning på batteriet för att kollapsa vid belastning. Man vill absolut utesluta ett dåligt batteri, det är en vanlig felkälla.

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Tanken är att det ska testas direkt imorgon, läste tidigare att någon hade de problemet på sin.

Med tanke på att gnista kommer men inte tänder på startgas så känns det "bara" som gnistan är för klen.. Håller tummarna för att det bara är batterit som är dåligt.

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Jag påstår inte att jag vet orsaken till startproblemen men ett vanligt men ofta bortglömd problem på motorcyklar med strömmatningsproblem är tändningslåsen. Ofta bildas oxider och glappkontakt på grund av att de vistas i vår oftast fuktiga och kalla utomhusmiljö men även på grund av nyckelbuntar med mera än en tändningsnyckel. Motorer vibrerar i olika grad och en nyckel följar oftast denna rytm lättare än en tung nyckelbunta. Kanske värd att kolla.

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Kom precis till garaget, bilbatteri gjorde gnistan liiite bättre inte blå dock..

Men som sagt inte ett försök på fart mes startgas, ska ta bort dem nya stiften och kolla dem. Nu testades även med separat stift.

Ska även kolla tändlåset, men borde ju ändå ge något på den gnista som det är..

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Har nu bytt till dem gamla stiften hoppade igång på tre. Men så vet man ju att den kan bete sig innan 4de hoppar igång.

Men kollade ohm på dem nya stiften som den inte starta på, 1a: 4.99 2a: 5.30 3de: 5.35 och 4de: 5.5
Hänt något med dem eller normala värde ?

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Testade nu med en jordkabel från batteriet till tändstift och körde alla fyra på 1ans tändkabel. Ingen funkade, tog sedan ett från bil jag hade liggandes då blev det blå fin gnista.. Har alltså lyckats ha sönder 4st nya stift?

Då är frågan om jag måste upp till 9or istället för 8or?

Satt två 9or och två 8or i vid köp.. Ska undersöka dem efter jag ätit...

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade lillebror GSX750ES som förstahoj och den gick skitbra tills jag satte ut annons för försäljning och tvättade den. Då gick den aldrig mer än ett par sekunder på startgas. Också nåt tändningsrelaterat.

Hade också efterföljaren GSX1100F och även om jag inte hade några problem så var det vanligt förekommande på dem att tändspolarna fick för dålig spänning pga åldrad kabelstam. Lösningen var då att dra nya kablar och ta ström direkt från batteriet, avsäkrat och via relä givetvis, och vips hoppade spänningen upp ett par volt. Tändspolarna tar ju och transformerar upp batterispänningen ett par tusen gånger så även ett litet spänningsfall fram till spolarna kan göra stor skillnad i kvalité på gnistan.

För övrigt har jag en oanvänd Haynes-manual till din hoj över om du inte har någon.

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Felet var stiften som hade säckat ihop, eldade ur dem och putsade till det.

Ett annat fel som jag märkt är ju att den bara går bra på tomgång med choken i, sen smäller den och lever rövare utan den..

Senaste som är gjort är ju en bänkning och bestyckning på beviks.. Så måste forska i felet då den gått bra då men inte nu. Säkert skit i förgasarna?

Boken kan nog bara intressant :)

__AleXx_

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
Ingen ännu
Har rensat dem helt och hållet, monterades häromdagen men väntar med uppstart.

Nu håller jag på bygga om lite så den blir mer som en gsx1100e

Kanske dags att fixa en tråd, eller är det meningslöst?
Känns inte som något speciellt nämligen :p

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...