Startproblem, LC4

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Va på Bromma Lekplats idag och övade lite. Jag behöver öva. Mycket. Jag är totalt oduglig och talanglös när det gäller att åka på ett hjul.

Anyway... När det är dags att bege sig hemmåt så vrider jag på tändningen och trycker på min söta lilla startknapp. Jag tycker om den.

Men ingenting händer... Eller... jo... det gör det visst. Det låter "fump" och lyset och neutrallampan slocknar.

Jag släpper knappen och efter en sekund så tänds lyset igen och neutrallampan. Trycker igen, samma resultat.

Lyset lyser med full styrka och blinkers osv funkar fint. Tills jag trycker på knappen.

Jag testar att kicka (jag har typ kickat igång min hoj 3 ggr tidigare så jag var lite nervös) och den startar utan problem.

Jag har kört ca 20 mil idag så jag borde inte ha ett dåligt batteri.

Vad tror ni? Har min älskade lilla startmotor gett upp eller är det bara knas på batteriet? Jag har inte öppnat och kollat nånting... Jag körde ca 1 mil på vägen hem för att ladda batteriet men det va samma resultat när jag kom hem. Tryck-fump-svart 1 sek-ljust.

Nån som känner igen felet?

Som sagt... jag har inte kollat nånting än men ska väl pilla lite imorrn...

/Lucky9

P.s. Mr. Carle är en fegis! Han stuntade i princip ingenting när det var folk där utan han körde när alla dragit (jag såg det för jag glömde min väska och åkte tillbaks...). Fegis! Kyckling! (satan va jag kommer få äta upp det här! ;))
Ok då... han e säker. Jag gillar verkligen hans stoppies som e rullandes till stillastående och sen står kvar en stund på framhjulet stillaståendes. Ser riktigt bra ut! D.s.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Bredvid batteriet sitter det en bygel som kan lossna från kabelskon. (orange kabel?)
Fixa bygeln så funkar det igen.
Jag är lite osäker på om det stämmer, någon som kan bekräfta om jag kommer ihåg rätt?

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Nja.. Om den lossnat borde väl inte hojen gå igång om jag kickar...? Har för mig att den dödar hela hojen...

Men jag ska kolla den imorrn. Men jag tror inte det är den...

/Lucky9

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Som sagt jag kommer inte ihåg exakt hur det var med det där...
Hoppas att det är något enkelt skitfel iaf. :)

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Låter som batteriet är kasst.
När den väl går så fixar generatorn strömmen, så då behöver du inte nått batteri alls.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Tycker med att det låter som om batteriet har sagt upp sig!

Precis så betädde min Lc4:a sig när jag körde slut på mitt batteri när jag höll på och bytte instrumentbelysnings lampor.

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Precis så betedde sig min duke förra veckan!
Prova att skruva åt skruvarna på batteriet, de kan ha vibrerat loss lite...

Jag tyckte att mina var ordentligt åtskruvade, men skruvade en liten gnutta till. Sen funkade det igen, väldigt känsligt tydligen! Hoppas att det räcker med det...

/Martin

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Man får ju tänka på att startmotorn drar mycket ström och om det är dålig kontakt så är det inte säkert att det leder igenom så mycket ström som startmotorn behöver.

Däremot så kan den ju gå när du väl har startat den med kick eftersom generatorn laddar (sen drar lysen etc. inte alls lika mycket som startmotorn).

Mao; dra åt allt du kan hitta som ser ut att ha med batteriet att göra + alla andra kontakter du hittar :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Drifter skrev:
Man får ju tänka på att startmotorn drar mycket ström och om det är dålig kontakt så är det inte säkert att det leder igenom så mycket ström som startmotorn behöver.

Däremot så kan den ju gå när du väl har startat den med kick eftersom generatorn laddar (sen drar lysen etc. inte alls lika mycket som startmotorn).

Mao; dra åt allt du kan hitta som ser ut att ha med batteriet att göra + alla andra kontakter du hittar :tummenupp
Precis! Men innan du drar åt så lossa och se till så inget skit eller ärg är ivägen. Lite uppruggning med sandpapper e. dyl plus kontaktspray gör underverk. Onödigt att köpa ett nytt batteri innan du vet att det är det som gett sig. LyckaT

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Jag röstar också på batteriet. Det var varmt igår och batteri gillar inte värme.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det där händer ibland med vissa KTM. Inget att oroa sig för. Det inte strul med batteri eller kablar, utan verkar vara att startmotorn hamnat i fel läge när hojen stannat (eller något annat som stannat i fel läge - jag kan inte ge mer detaljer, för jag har inte öppnat och kollat hur det är anslutet och hur kuggar m.m. sitter). Har hänt mig tre-fyra gånger på två år.

Om det händer igen, lägg i tvåans växel (eller högre) och skjut hojen lite fram och tillbaka så att växellådan rör sig - kan man göra sittandes kvar i sadeln. Lägg i neutralen igen och starta som vanligt.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
At last! Vad tog dig så lång tid Tom?!?! :)

Jag har väntat på den allvetandes TomK (iaf när det gäller LC4 :)) svar.

Jag ska testa så fort jag är klar med tvättstugan. Som jag förövrigt, av nån dum jäkla anledning, bokade kl 0800 imorse! Hur dum får man vara?!?! Det är ju skittidigt! Jag är trött.

Men det är ju bara bra eftersom jag ska roa mig med att åka 85 mil norrut i bil senare idag... Jag kommer sova fint. :)

Jag återkommer med resultat vid 1130... :)

/Lucky9

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jaja... klockan har passerat 1130 men jag blev hungrig. För er som är nyfikna kan jag tala om att det blev en kebabtallrik på alviks-kebabben (vet inte vad stället heter). Mycket bra kebab. Tack till Mcbudet och Felloff (offkeff) som introducerade det stället för mig.

Åter till problemet.

Det var batteriet. Fast... Det var inte batteriet som var dåligt.

När jag tryckte på knappen hördes det ju ett "fump". Jag försökte lokalisera detta genom att hålla örat så nära "fumpet" som möjligt och trycka på knappen. Efter ett par tryckningar luktar det konstigt. Eller.. det luktade inte alls konstigt. Det luktade precis som när jag gick el-tele... och hade gjort fel.

Tittar ner och trycker på knappen igen. I det här läget än min näsa ca 2 cm ifrån batteriet. När jag trycker ser jag en litenlitenliten gnista från plus-polen. Hmm... Tar en mejsel och klappar till plus-polen och trycker sedan på knappen.

Satan va rädd jag blev!

Där står man med näsan i luftburken och är van vid ett "fump". Då hoppar man till en del när startmotorn snurrar till och hojen startar! :)

Så det va bara lite skit i kontakten mellan kabel och batteri. Så enkelt kan det vara ibland... Jag har iaf lärt mig kicka lite bättre nu. :)

Tack för alla förslag...

/Lucky9

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
Lucky9 skrev:
At last! Vad tog dig så lång tid Tom?!?! :)

Jag har väntat på den allvetandes TomK (iaf när det gäller LC4 :)) svar.

Jag ska testa så fort jag är klar med tvättstugan. Som jag förövrigt, av nån dum jäkla anledning, bokade kl 0800 imorse! Hur dum får man vara?!?! Det är ju skittidigt! Jag är trött.

Men det är ju bara bra eftersom jag ska roa mig med att åka 85 mil norrut i bil senare idag... Jag kommer sova fint. :)

Jag återkommer med resultat vid 1130... :)

/Lucky9

Nu är klockan bra över utlovad tid och jag undrar hur det gick för dig?
Jag tror att du har fått troliga lösningar här ovan. Batterikablar och fästen, Jordningar eller Startmotor i fel läge.

Har försökt forska lite i om det är möjligt att en elmotor kan få ett "dött" läge, men utan större resultat än så länge.
:confused:

Edit: Jaha Du hann före med svaret... Ja ja. e ju bara att grattulera.
I rest my case. :crash

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Brodde skrev:

Har försökt forska lite i om det är möjligt att en elmotor kan få ett "dött" läge, men utan större resultat än så länge.
:confused:

Beror på vad det är för motor, men en startmotor för likström bör inte ha de egenskaperna. Jag har gissat på att det liksom på diverse bilar som man hör kuggar över ibland när de ska starta, är att det inte kuggar i riktigt, utan startkransen låser sig. Men jag vet inte hur det är konstruerat - det har inte blivit av att riva i dessa saker ännu och kolla hur det funkar.

Men glapp i elsystemet är vanligare på El Vibrato Gigante (spanska för KTM), vilket ännu en gång bevisats... :)

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Har också svårigheter att få igång min hoj efter vintervilan. :näsblod
Startmotorn går men den hoppar aldrig igång. Dock hör jag inget "fump".

När jag satte dit batteriet saknades en av skruvarna till polerna så jag satte dit en mutter. Det sitter väl hyffsat, kan det bero på det? Att den inte får tillräckligt med ström? :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati