Startproblem - NSR

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Till er som har erfarenhet av NSR eller kanske startmotorer i allmänhet;

Min NSR krånglar med elstarten. Ibland funkar det, ibland är det som nu, bara klickar i reläet. (stavning ?) Det verkar som om den tror att den är i växel ibland när den är i neutral och då går den som bekant inte att starta. Ibland funkar det att bara rulla den lite fram och tillbaka, ibland måste man springa igång den och sen funkar startmotorn igen. Tankar och idéer om vad som kan vara fel ? Nån annan NSRägare som haft liknande problem ? Verkar som om det blir att renovera startmotorn. :huvet (Vad kan det gå på ? :va)

Just nu startar den inte och den har inte varit igång på 5-6 veckor, så jag tror att det kan bli svårt att springa igång den. Ska dock försöka med det snaraste möjligt.

Tack på förhand. :)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
NSR_Martin skrev:
2053632 Har du kollat kontakten till stöden? Brukar väll kunna krångla...

Jag åberopar min rätt som gröngöling och förstår inte vad du menar med stöden ? :va
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
lorkan skrev:
2053689 Jag åberopar min rätt som gröngöling och förstår inte vad du menar med stöden ? :va
det ska inte gå att starta en hoj med stödet nere eftersom man då kan glöma det och dra omkull.. ibland blir det glapp där och då tror bågen att stödet är nere hela tiden.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Öh, är det här ett slags skämt ? :va 1 april var igår. :confused:
När det väl funkar kan man starta även om stödet är nere, och den förra NSRen jag hade(hade och hade, lånade), som var helt felfri, gick också att starta även om stödet är nere. När ni varmkör, sitter ni på hojen då i typ 5 minuter och väntar ?

Menar ni att ni inte kan starta era hojar om dom står på stödet ? (Antar att det är sidostödet vi snackar om).
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
lorkan skrev:
2053748 Öh, är det här ett slags skämt ? :va 1 april var igår. :confused:
När det väl funkar kan man starta även om stödet är nere, och den förra NSRen jag hade(hade och hade, lånade), som var helt felfri, gick också att starta även om stödet är nere. När ni varmkör, sitter ni på hojen då i typ 5 minuter och väntar ?

Menar ni att ni inte kan starta era hojar om dom står på stödet ? (Antar att det är sidostödet vi snackar om).

Ingen skämt, har samma sak på min RS men den är klippt av den anledningen som du nämner.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
lorkan skrev:
2053748 Öh, är det här ett slags skämt ? :va 1 april var igår. :confused:
När det väl funkar kan man starta även om stödet är nere, och den förra NSRen jag hade(hade och hade, lånade), som var helt felfri, gick också att starta även om stödet är nere. När ni varmkör, sitter ni på hojen då i typ 5 minuter och väntar ?

Menar ni att ni inte kan starta era hojar om dom står på stödet ? (Antar att det är sidostödet vi snackar om).
Det låter mysko att din är sådan. Det ska man inte kunna göra. Stödet har en liten elektroninsk brytare som känner av om stödet inte ligger emot rätt vid strömbrytaren. Gör det inte det ska det bryta strömmen och den dör. Så är det på min crm och har ju mycket svårt att tro att det är annorlunda på nsr:en. Dessa kan glappa som helvete ibland så att man nästan får sparka in stödet för att det skall fungera.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
lorkan skrev:
2053748 Öh, är det här ett slags skämt ? :va 1 april var igår. :confused:
När det väl funkar kan man starta även om stödet är nere, och den förra NSRen jag hade(hade och hade, lånade), som var helt felfri, gick också att starta även om stödet är nere. När ni varmkör, sitter ni på hojen då i typ 5 minuter och väntar ?

Menar ni att ni inte kan starta era hojar om dom står på stödet ? (Antar att det är sidostödet vi snackar om).
Den stängs bara av om du har växel i
 

rg Henke

rg Henke
Gick med
26 Dec 2005
Ort
trollhättan
Hoj
Drz 400 -05 Gpr trimmad
det kan vara ett jord fel på start motorn eller så kan måste den renoveras de går på 300-500 bror på vad de byter
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
NSR_MAN skrev:
2053859 Den stängs bara av om du har växel i
Jo men det kan cp glappa ibland med det dära, råkade ut för det på mopeden, trots att jag inte hade växel i, vet inte vad det var för cp grej.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
NSR_MAN skrev:
2053859 Den stängs bara av om du har växel i

Den går inte att starta alls om det är växel i. Och nu går den inte å starta heller, trots neutral.

rg henke skrev:
det kan vara ett jord fel på start motorn eller så kan måste den renoveras de går på 300-500 bror på vad de byter

Tror nog inte det beror på vad "dom" byter, ska jag lämna in den blir det antagligen mycket dyrare. Men kostar en startmotor bara mellan 300-500 ?

Lundgren skrev:
2053810 Det låter mysko att din är sådan. Det ska man inte kunna göra. Stödet har en liten elektroninsk brytare som känner av om stödet inte ligger emot rätt vid strömbrytaren. Gör det inte det ska det bryta strömmen och den dör. Så är det på min crm och har ju mycket svårt att tro att det är annorlunda på nsr:en. Dessa kan glappa som helvete ibland så att man nästan får sparka in stödet för att det skall fungera.

Varken den NSR jag har nu (-91) eller den jag lånade förr (-89) från en trafikskola (alltså servad och toppskick maskinellt) hade någon sådan spärr, så det tvivlar jag på. Enda spärren jag känner till är startspärren, att den inte startar med växel i.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Kom igen va fasen med idéer, ska man behöva renovera startmotorn tro ? :gnissla

Känns inte som om det är där felet ligger, för när startmotorn väl funkar startar hojen på direkten utan choke etc.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag tror att kolen har fastnat i sjävla spolen i start motorn. det gjorde det på min. och då klickade det bara i relät. men prova att knacka/slå lite med en hammare på start motorn medans du trycker på start knappen. om den startar då. då har du samma problem som jag hade.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Hade startproblem med min med. Men jag prövade att starta den med hjälp av en batteriladdare inkopplad. Och då fick jag igång den. Men aldrig utan. Lampor och allt fungerade. Men den orkade inte starta. Så det var batteriet som krånglade för mig. Det är bara när den stått en bra tag. Kör jag en timme, och sen ställer ifrån mig den en timme så startar den utan problem. Men låter jag den stå en vecka så blir det samma sak igen. Då åker batteriladdaren fram

Jag kan också köra igång min utan att fälla upp stödet. Har juh som sagt en varningslampa som visar att stödet är nere. Som hjälper en ifrån att köra med stödet nere!
 

rg Henke

rg Henke
Gick med
26 Dec 2005
Ort
trollhättan
Hoj
Drz 400 -05 Gpr trimmad
lorkan skrev:
2055471 Den går inte att starta alls om det är växel i. Och nu går den inte å starta heller, trots neutral.



Tror nog inte det beror på vad "dom" byter, ska jag lämna in den blir det antagligen mycket dyrare. Men kostar en startmotor bara mellan 300-500 ?



Varken den NSR jag har nu (-91) eller den jag lånade förr (-89) från en trafikskola (alltså servad och toppskick maskinellt) hade någon sådan spärr, så det tvivlar jag på. Enda spärren jag känner till är startspärren, att den inte startar med växel i.
ne de bror på vad dom byter på den menar jag sory om de blev fel klart de blir dyrare om dom byter mer hoppas de löser sig :)
 

PeeWee

Ska ja dansa nykter måste ja va bra full
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Gislaved
Hoj
CBR 600 f -99
Samma sak när man hade moppen. Reläet bara klickade, skruvade väck kåpan runt spolen på startmotorn å blåste rent å hade mig, sen fungerade den.....För stunden :lol
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag har hittat problemet nu. Kolen i startmotorn är slitna, så ibland startar den, ibland inte. Då får man antingen rulla den lite med växel i så att startmotorns läge förändras, eller springa igång den. Som det är nu orkar bara startmotorn runt i vissa lägen..

Kolen ska bytas och sen kommer den funka finfint igen. :banana
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top