startproblem på gammal hoj

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
ang: Honda CB900F Boldor -81 @ 8800mil

När hojen har stått omkring 12-18 timmar är det aldrig problem att starta den, men har den stått omkring två dygn utan att startas så blir den väldigt svårstartad! Det innebär fullgas och full choke med startmotorn jobbandes ordentligt innan den kan hosta igång.

Jag antar att en renovering av förgasarna är på sin plats efter sisådär 28år, men är det något mer som kan vara symptomen? Det verkar ju helt klart som att slangarna är uttorkade när jag ska ut o gasa efter ett par dygn..

input önskas!
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Kanske dags att ställa ventilerna. Har du kollat ventilspelet?
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Nej soppakranen låter jag i regel vara öppen... kan det vara så enkelt? :)
Har nog aldrig haft problem med längre gaspådrag faktsikt, den går fint och jämt när den väl går!

Stänger du soppakranen när du parkerar hojen? Brukar det vara några problem att hålla fullgas längre stunder?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej soppakranen låter jag i regel vara öppen... kan det vara så enkelt? :)
Har nog aldrig haft problem med längre gaspådrag faktsikt, den går fint och jämt när den väl går!
Då föll min teori om att det var igensatt soppafilter som i kombination med att fuggarna läckte ur soppan om den stog länge, och att det sen tog ett tag att fylla dom igen.

Som sagt, nog läge för en ordentlig service, kolla fuggarna, tändstift, ventilspel mm.
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Sitter en liten vacuumgrej på höger sida mellan dom två högra förgasarna, när den får vacuum så öppnar den för soppan. Kan ju vara den som kärvar. Gjorde det på min 1100 och efter att jag plockat isär den (utan att hitta nåt fel igentligen) så blev den mer lättstartad. Kolla även filter och slangar så allt ser okej ut. Hade även läckage från slangarna som funkar som överfyllnadsskydd i flotörhuset, fick plocka isär förgasarna och rengöra. Hojen funkade bättre efter det. Fast förgasarna sitter lite dumt och är halvknepiga att få ut.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Ah ok..

Ventilerna ska nyligen vara justerade enligt föregående ägare, men förgasarna ska nog få en ordentlig genomgång då och förståss nya tändstift till våren.

EDIT: tackar för ingående tips, ska kollas upp!


Då föll min teori om att det var igensatt soppafilter som i kombination med att fuggarna läckte ur soppan om den stog länge, och att det sen tog ett tag att fylla dom igen.

Som sagt, nog läge för en ordentlig service, kolla fuggarna, tändstift, ventilspel mm.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top