Startproblem R1 (hjälp!)

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Förresten går det inte att rulla igång den om du ska prova gör så här. Lägg den i 2an, tändning på, sätt i gång och börja rulla se till att få upp bra fart sedan släpp ut kopplingen. Har hjälpt en kille på Claesson i bromölla med detta borde funka :)
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Macke skrev:
Okej, då verkar det funka som det ska. Jag var lite orolig för att det var nåt knas på det....
Nu verkar det som att jag ska fokusera på att kolla gnista, och om det surat ihop.
Många säger att den beter sig som att jag surat ner tändstiften....

Ska riva isär lite imorgon, hur kollar man gnistan på bästa sätt? Rycka ur stiftet, jorda det mot motorblocket och köra startmotorn? Som man gjorde på moppen? :D

Tjena.
Om tändstiften e sura så brukar det fixa sig självt om den får vila ett tag.
Jag hade exakt samma problem på en 2-taktare RD350. Den gick bra, sen inte o bara small. Jag bytte boxen som styr tändningen så gick den sen.
Om du vill kolla gnistan är det nog bara att göra som med moppen men håll inte till nära tändstiftshålet där det kommer ut soppablandat komp.
Lycka till.

\OliZ
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alex.J skrev:
Förresten går det inte att rulla igång den om du ska prova gör så här. Lägg den i 2an, tändning på, sätt i gång och börja rulla se till att få upp bra fart sedan släpp ut kopplingen. Har hjälpt en kille på Claesson i bromölla med detta borde funka :)

Nej, gick inte att rulla igång den... :mad:
Nu orkar jag inte rodda längre, ringer närmsta Yamma mek. :)
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
Hej lånar tråden lite om det är okej?
Har i princip samma fel på min R6:a för tillfället, men i mitt fall har det hänt efter att jag haft tanken "uppvippad" och rengjort luftfiltret, hände samma sak en gång tidigare när jag hade haft det.

Första gången gick hojen en stund efter att jag hade haft tanken nere igen, men stannade på väg från garaget, när man vred på nyckeln hörde man soppapumpen "ticka"som den gör men när den fått upp trycket slutar den ju pumpa, men detta hände aldrig, det var som den inte fick soppa. Skruvade upp tanken igen och kollade alla slangar osv, provade starta och då fick den soppa och gick igång utan att jag egentligen gjort något.

Nu sist kom jag också en bit men sedan hände samma sak igen, gjorde samma procedur som ovan igen, och på nåt vis gick den igång även nu, skruvade ihop vardå den stannar IGEN? då visade det sig att jag glömt servicekranen av :rodnar, men efter att detta åtgärdades gick den ändå skitdåligt, bara med spjälllet helt öppet gick den.....och då ungefär på tomgångsvarv....satte man ändå i växel och höll stumt började den faktiskt gå bättre, ryckigt i början men bättre och bättre efter hand (mer luft till motorn? sur?)
Sedan detta har den gått fin-fint ett tag, men sist jag var ut så märkte jag att den var lite svårstartad,normalt drar den ju igång direkt, men då fick jag veva en liten stund.
Häromdan började jag fundera om jag skulle åka till garaget och provstarta för att se om det var nåt temporärt men till min besvikelse var den nu stendöd :va
Vevade ett bra tag, provade med och utan choke osv, till slut skruvade jag bort styrdämparen och sitsen och lättade på tanken, då gick den igång direkt!
vad kan jag ha råkat ut för?
Det KAN ju vara bara en tillfällighet att den gick igång med tanken uppe, om den blivit "varm" eller nåt......
Har kollat så inga vakuumslangar eller liknande blir i kläm.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Låter som att stiften sagt upp sig...

Av någon märklig anledning så gör dom det när hojjen stått ett tag!
Du får överslag uppe i isoleringen i stiftet under komp!
Ibland kan man se det när man kollar stiften som på moppemn som du sa!

Effekten av detta brukar bli Blub blub blub PANG!
Eftersom du har gnista emellanåt så tänder soppan och skrämmer skiten ur dig!

Tips är att byta stift!

Lycka till
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top