Startproblem yamaha fzr1000 -90

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Alltså det här med att kallstarta en hoj en gång i veckan är döden för stiften:död
Låt hojen vara tills du kan ta ut den för att köra med!!
Råden ovan är goda, men bästa rådet är att låta bli hojen under vintern!

Som sagt är jag rätt ny på 2 hjul..
Men riktigt bra att få nya råd som jag kommer självfallet att följa :):Bugar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och jag som tyckte jag hade ägt min länge (22 år)
Har också startat den mha av bil flera gånger och inga problem där
Min har gått nånstans mellan 11-12k och ger fortf över 120 på hjulet.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Och jag som tyckte jag hade ägt min länge (22 år)
Har också startat den mha av bil flera gånger och inga problem där
Min har gått nånstans mellan 11-12k och ger fortf över 120 på hjulet.

Lite off topic.........Men med ett försäkringspris på 1300 kr om året för en classica helförsäkring så kan jag inte göra mig av med den. Har som sagt haft den sedan 91 och den hade gått ca 400 mil när jag köpte den. Det var min andra hoj som jag ägde, men här träffade jag rätt så det fanns ingen anledning att byta.

Har skött service och underhåll själv sedan ny och den har aldrig varit klotad. En enda gång har jag tappat den och det var på en gräsmatta stillastående. Till i år har den fått en rejäl uppfräschning (det enda jag inte gjort - än - är kåporna, men de är i ett såpass fint skick att det kändes onödigt)

Min har inte gått så långt (4500 mil) - Vissa år har det inte blivit något kört alls, åren efter jag köpte hus, åren efter jag skaffade barn, åren efter jag köpte en R1:a crossplane osv osv - Men jag KAN inte göra mig av med fzr:en vi har alldeles för många minnen ihop. 24 timmars i Anderstorp i ösregn, otaliga mc-träffar, banåkningsdagar (ibland med föråkare som visade att man inte alls var så bra på att åka som man trodde - Peter Linde´n var förebilden när hojen var "ny" och jag var i 20 årsåldern)

Det blev en kärleksförklaring - Visst är R1:an bättre på allt, men nu med viss mognad kan jag säg att jag inte alls är en speciellt grym hojåkare och tiden då man stack iväg 20 hojar för att åka på tävlingar är sedan länge förbi - Folk har familj idag, jag har mognat, gillar fortfarande fart, men idag har jag råd att sova på hotell och väljer bort tält och mygg mot en mer bekväm tillvaro. Sedan kanske den genuina hojåkarkänslan försvunnit en aning på vägen, det är jag den första att erkänna - Jag är inte 20 år längre heller !!

Vad har detta med ämnet att göra - inte ett skit....bara en reflektion av snart 25 år tillsammans med min hoj.
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Lite off topic.........Men med ett försäkringspris på 1300 kr om året för en classica helförsäkring så kan jag inte göra mig av med den. Har som sagt haft den sedan 91 och den hade gått ca 400 mil när jag köpte den. Det var min andra hoj som jag ägde, men här träffade jag rätt så det fanns ingen anledning att byta.

Har skött service och underhåll själv sedan ny och den har aldrig varit klotad. En enda gång har jag tappat den och det var på en gräsmatta stillastående. Till i år har den fått en rejäl uppfräschning (det enda jag inte gjort - än - är kåporna, men de är i ett såpass fint skick att det kändes onödigt)

Min har inte gått så långt (4500 mil) - Vissa år har det inte blivit något kört alls, åren efter jag köpte hus, åren efter jag skaffade barn, åren efter jag köpte en R1:a crossplane osv osv - Men jag KAN inte göra mig av med fzr:en vi har alldeles för många minnen ihop. 24 timmars i Anderstorp i ösregn, otaliga mc-träffar, banåkningsdagar (ibland med föråkare som visade att man inte alls var så bra på att åka som man trodde - Peter Linde´n var förebilden när hojen var "ny" och jag var i 20 årsåldern)

Det blev en kärleksförklaring - Visst är R1:an bättre på allt, men nu med viss mognad kan jag säg att jag inte alls är en speciellt grym hojåkare och tiden då man stack iväg 20 hojar för att åka på tävlingar är sedan länge förbi - Folk har familj idag, jag har mognat, gillar fortfarande fart, men idag har jag råd att sova på hotell och väljer bort tält och mygg mot en mer bekväm tillvaro. Sedan kanske den genuina hojåkarkänslan försvunnit en aning på vägen, det är jag den första att erkänna - Jag är inte 20 år längre heller !!

Vad har detta med ämnet att göra - inte ett skit....bara en reflektion av snart 25 år tillsammans med min hoj.

1300 classica? Jag får pynta 3400.. Kan inte försäkra den som classica eller retro.. :( swedea gjorde om sina regler för ett par månader sen och hojen måste vara minst 30 år.
Bil och mc som har classica kunde jag inte ens få upp min modell på, dom vill väl inte ha nya försäkringar på den modellen förmodligen.
Det var mycket försäkringsletande där precis när jag köpte hojen för det var inte samma kriterier på en nytecknad försäkring. Dumt av mej att inte kolla först. Allt från 3400 till 14000 fick jag förslag på.. Och då var det bara halvförsäkring vi snackar då :(

Jag gillar verkligen ditt sätt att se på hojen, 1300 om året för att behålla snorungen i sinnet är det lätt värt :)
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top