Startproblem Yamaha FZR600 -90

Livsnjutarn

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
90, Yamaha, FZR600
Hej!

Jag är ny inom mek-branchen, men vill lära mig att kunna ta hand om min maskin på egen hand. Har nu åkt på mitt första nybörjarproblem.

Min motorcyckel har efter ett års avställning drabbats av startproblem. Vid intryck av startknappen hörs bara ett elektriskt låtande ljud från som tycks komma från digital ignition boxen samtidigt som panel-lampan lyser rött. Den går dock att springa igång men när den väl är igång hackar den. Kan det vara så enkelt att bara tändstiften behöver bytas eller är det något annat som kan vara fel? Den fungerade felfritt förra sommaren.

Tittade i min instruktionsbok om hur man går till väga för att byta tändstiften och det visade sig att jag måste göra en smärre operation vilket innebär att plocka bort tanken, luftfiltret, radioatorn, dränera kylsystemet mm....bara för ett simpelt byte av tändstift. Behöver alltså vara så komplicerat på den här modellen? Inte för att jag är lat men vill gärna höra med folk som kan innan jag börjar greja.

Hälsningar!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ingen säkrings som gått? Har du fulladdat batteri?, startrelä kanske som pajat? Ofta kringår man de mest enkla fel, och tar "bakvägen" vid problemlösning. Hoppas det ordnar sig, låter som en skitsak!

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Tror knappast att tändstiften är boven i dramat, så använd dom pengarna till nåt annat. Börja med att kolla ovanstående grejer först

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
byt eller prova ladda batteriet men troligen måste du byta!!!
klart!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...