Startproblem ZX9R-98

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Tänkte starta upp hojen som står avställd under vintern men den ville inte alls.:mad:
Har haft batteriet bortkopplat men har laddat det. När man vrider om tändningen så ser allt ok ut men tycker man in startknappen så bara klickade det nått fruktansvärt under sadeln, är inte så duktig på sånt här men tror det kommer från nån mojäng som sitter jämte säkringsdosan (kanske nått relä av nått slag). Testade att springa igång den och då hoppade den igång direkt så det känns som att det skulle vara nått elektriskt, eller kan det vara nått med startmotorn? Kan det ha kommit in fukt nån stans?

Nån som har nått bra tips, eller är det bara att dra ner skiten till en MC-mek?

Tack på förhand.
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Hej!
Jag har haft en ZX-6R 98:a förra året och råkade ut för samma sak, då vågade jag inte göra nåt, tog den till en verkstad och då var det bara batterit
som var gammal och klen.
hoppas till nån hjälp :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kolla om du har en växel i, för har du det måste du ha kopplingen i kopplat. annars klickar det så där under sadeln. nån sorts startspärr så inte hojjen flyger iväg när du försöker starta den med växel i. så lägg i friläge eller dra in kopplingen så tror jag nog det ska fungera. så testa det innan.
 
Last edited:

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
hade precis samma fenomen på min gamla R1 när det var för dålig kräm i batteriet. Testa med annat batteri!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Testa det jag skrev, för jag har varit med om exakt det du berättar så innan du lägger ner för mycket jobb på fixa fram ett bra batteri eller liknande så testa med det jag skrev ovan. Ganska lätt att glömma vissa enkla grejer som kopplingen om man inte haft igång motorn på ett tag och glömt att det är en växel i. Annars så kan ju de två sladdarna som är kopplade till kopplingen sitta lite knas, har du meckat med kopplingen eller sladdarna runtomkring?
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Låter nog som om jag ska kolla upp batteriet. Har ju som sagt laddat det men det är ju inte nytt precis så det kanske sjunger på sista versen.

Supertack för alla snabba svar...fler än jag som sitter uppe om nätterna..:tummenupp
 

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ducati 1098
Låter nog som om jag ska kolla upp batteriet. Har ju som sagt laddat det men det är ju inte nytt precis så det kanske sjunger på sista versen.

Supertack för alla snabba svar...fler än jag som sitter uppe om nätterna..:tummenupp

Vakten är då vaken me. kommer bort på en kaffe sen :D
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
mät upp batterie spänningen samtidigt som du gör startförsöket. man skulle nog kunna säga sjunker det under 12 v så är batteriett kast. batteriet skall hålla ca 13,8 -14,4 v när det är nyladdat.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag säger som Bullysmile. Testa att starta med koplingen intryckt. Jag hade samma fenomen på min 7:a, då var det neutrallägesgivaren som var trasig. då klickade det som tusan när jag tryckte på startknappen. Den är enkel att byta. Annars kan det vara batteriet som är kasst,symptomen är lika.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
hade samma skit på min kawwa för två veckor sen dvs det bara "klickade" under sadeln, mitt batteri sjöng med på sista versen, köpte mig ett nytt fräscht och vipps så funkade det, börja med att se över ditt batteri först innan du ger dig på ngt annan felsökning:tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Koppla på startkablar från bilbatteriet.
Funkar det då så är det batteriet.

Slår startreläet som ett set kastanjetter så är det slut. (cellbrott)
Du har spänning i batteriet som orkar tända lampor osv.
Sen när du ska starta så tappar den krämen när reläet slår till och reläet släpper.
Detta sker i snabb takt och du får Spansk musik ur hojen .
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Har inte haft tid att titta på det nått mer....tänkte låna ett frächt batteri nu i veckan för att se om det är det...troligtvis är det väl så. Återkommer om hur det gick.
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Så nu fick jag äntligen tid att testa men ett frächt batteri och det funkade..hoppade igång direkt. Så det blir till att åka och köpa ett nytt batteri imon. Tack för hjälpen...slapp jag släpa ner skiten till meken för att konstatera detta...
Syns på vägarna i sommar...:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top