Startproblem

MrBig83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Tja tja!
Jag har en Kawasaki ZX-9R ifrån 1994.

Ibland (ganska sällan) när jag ska starta den så händer precis inget alls. Det är precis som om att "dödaren" hade varit påslagen. Jag använder aldrig dödaren för övrigt.

Jag vrider på nyckeln och lampor tänds på instrumenten, precis som dom ska. Neutral ligger i. Försöker starta och startmotorn rör sig inte. Då vrider jag av tändningen och sedan på igen och vips, så fungerar det. "Aha! Glapp i tändningslåset!" Tänker ni säkert, men då borde motorn dö mitt under körning också, vilket aldrig har hänt.

Glapp i start-knappen kanske? Fast då borde det fungera om man bara trycker några gånger, men det gör det ju inte... (Utan jag måste vrida av tändningen och lösa rubiks kub först...)

M.v.h. Mr.Big
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Stödswitchen kan vara boven. Det brukar vara rätt skitigt i de regionerna på hojjen. Du har kanske en switch på kopplingshandtaget också. På en del hollar måste man frikoppla för att kunna starta.
 

A6lex

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
På ZX9R så går det inte att starta om du inte har friläge i om du inte håller in kopplingshandtaget. Så försök med det ;)
 

MrBig83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
På ZX9R så går det inte att starta om du inte har friläge i om du inte håller in kopplingshandtaget. Så försök med det ;)

Har alltid i friläge... (neutral) Men... Din post väckte en tanke. Det kan ju vara just DEN givaren som spökar.
Det är en teori som håller. Det förklarar varför det inte går att starta ibland, men att motorn ändå inte dör mitt under körning.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kommer den tillbaka bara genom att slå av och på tändningen är din initiala tanke om tändningslåset inte helt fel.
 

MrBig83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Kommer den tillbaka bara genom att slå av och på tändningen är din initiala tanke om tändningslåset inte helt fel.

Så sant, men då borde väl motorn dö även under körning? Eller det kanske är flera kretsar i tändningslåset, varav en går till enbart startfunktion?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så sant, men då borde väl motorn dö även under körning? Eller det kanske är flera kretsar i tändningslåset, varav en går till enbart startfunktion?

Det tror jag inte.
Startknappen går i princip bara från jord till startmotorns solenoid.
Sedan sitter det säkerhetstrams mellan (brytare på koppling och växellåda).
Rengör och mät upp brytarna (jag brukar plocka bort dem).
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Så sant, men då borde väl motorn dö även under körning? Eller det kanske är flera kretsar i tändningslåset, varav en går till enbart startfunktion?

Förmodligen är det så. En brytare för lysen/ instrumentering, en för startreläkretsen samt en till tändboxen. Ladda he... ähm, tjöp en verkstadsmanual.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top