Startproblem

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Hej.har en Suzuki rm 125 och har lite problem med att starta den den startar till med startgas sen dör den men utan startar den inte. Den får fram bensin och gnistan är bra . Vad kan problemet vara ? Mvh Christopher

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
KTM 525exc -05
Rengör förgasaren och kolla så det inte ärjat i munstyckena. :tummenupp

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Okej tack för svaret. Men om det har ärjat så menar du att det är igänsat så det inte ska komma in bensin? För bensin kommer det om jag tar av tändstiftet så är där blöt på det på det. :)

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
KTM 525exc -05
Sant sant! :)
Men kan ju vara så att den får det i fel proportioner, jag hade börjat och kolla igenom fuggen, Filat elektroden på stiftet och kollat gapet (trots fin gnista bara för att utesluta).
Chocken ligger inte på?

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Nä chocken verkar funka. Men hur kollar jag exakt den vet ju inte om den hängt sig?. Hur menar du fila på stiftet ?

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
KTM 525exc -05
Bara öppna upp och kolla så den löper lätt i sitt lopp :) smörj med wd40 och smäll ihop igen.

Finns speciella tändstift filar som är typ 1mm tjocka så man kan fila elektroderna om dem har beläggning på sig. Annars ta en kniv typ och skrapa lite på elektrod ytorna, behövs inte så mycket ^^

Kollat så luft filtret är rent och att det inte är skit i luftmunstyckena på förgasaren?
Bra komp?
Nån älg som krupit in i ljuddämparen och lagt sig ivägen?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Prova med att ha i färsk bensin. Gammal bensin i en tvåtaktare är ingen höjdare. Haft detta problem själv på en 125:a. Stendöd med bensin som stått över vintern, i med färsk soppa så startade den direkt. Prova med nytt tändstift samtidigt.

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
2005, BMW K1200S
Att du har gnista på urskruvat stift behöver inte betyda att du har gnista när stiftet sitter på plats. Kompressionen, tillsammans med andra faktorer, påverkar gnistans förmåga att "hoppa". Högre cylindertryck kräver vanligtvis högre tändspänning. Sen kanske inte timingen för gnistan stämmer?

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
KTM 525exc -05
Prova med att ha i färsk bensin. Gammal bensin i en tvåtaktare är ingen höjdare. Haft detta problem själv på en 125:a. Stendöd med bensin som stått över vintern, i med färsk soppa så startade den direkt. Prova med nytt tändstift samtidigt.

Antog att du smällt i ny soppa! :tungan Har själv dock aldrig haft det problemet med gammal soppa trots att den stått typ ett år nästan ^^ men men är Mr. Murphy i farten så :huvet

Hoppas felsökningen går bra :)

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Allt ni har sak har jag testat inget är igänsatt eller något den här ny bensin och allt. Men jag kan köra motorn på startgas men inte men när jag slutar med startgas så dör den. Den har inte skit bra komp men den har definitivt inte dåligt komp. Men vill gärna förstå varför den går på startgas men inte bensin.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu går det här inte att jämföra
men
Yamaha Slider moped, startar inte.
Laddar batteriet hjälper inte.
Byter stift hjälper inte.
Plockar av tanken och kollar efter skit efter bästa förmåga.
Sätter tillbaks tanken, den startar inte.
Plockar av flottörhuset. Allt ser OK ut, ingen skit.
Men får tips om startgas.
Startgas, den startar men dör så fort startgasen tas bort.
Slutsats den får för lite soppa.......
Håller för lufthålet i luftfiltret nästan helt och hållet.
Den startar men så fort jag tar bort handen dör den....
Håller för lufthålet i luftfiltret nästan helt och hållet.
Den startar men jag tar inte bort handen utan låter den gå några minuter.
Sedan tar jag långsamt bort handen under kanske en minut.
Bara att hoppa på och köra. No problems.
Lämnar in den hos Yamaha för service/felsökning.
Felet var att chokekabeln som är skarvad på Yamaha Slider hade släppt i skarven.
Vilket inte syns direkt för skarven sitter under styret inne i "kanal".
Så förgasaren fick ingen choke. När jag chokade.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har du en vakuumkran??
Vanligt problem att den inte öppnar..
Sug i nån av slangarna till gasaren...

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Det verkar som många inte tror där kommer in bensin men det gör det det kommer in bensin men den startar inte gnistan är där där är nytt stift ny sopa men den vill inte tända på bensinen men sprutar jag in startgas i förgasaren så startar den sen dör den när jag slutar med det och chocken han inte hängt sig häller något så den blir sur . Men den tänder och startar med hjälp av startgas men inte när jag slutar med startgas då dör den.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det verkar som många inte tror där kommer in bensin men det gör det det kommer in bensin men den startar inte gnistan är där där är nytt stift ny sopa men den vill inte tända på bensinen men sprutar jag in startgas i förgasaren så startar den sen dör den när jag slutar med det och chocken han inte hängt sig häller något så den blir sur . Men den tänder och startar med hjälp av startgas men inte när jag slutar med startgas då dör den.

Har du gjort rent förgasaren grundligt?

"Kommer in bensin" är inte samma som att den fungerar som den skall.

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Det kan också vara otätt i membranen i insuget. Jag är ingen expert på tvåtakt men jag vet att om membranen blir glappa så blir den svårstartad................

dimitor

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Menbranen är finna och inge problem med dom. Förgasaren är genomgången men vad kan vara fel på förgasaren? Där kommer in bensin . Men någon så något om även om där är gnista så behöver det inte vara rätt på träningen hur kollar jag om den tänder vid rätt tillfälle ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln