Startproblem!!

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
var nyss ut och åkte en repa!! mörkt, blött, kallt och halt!! men KUL!! men till problemet!! jag har så jävla svårt att få igång den när den är kall!! :huvet när jag har choken i vill den inte tända alla utan jag får kicka några ggr utan choke ( många ggr ) och sen hoppar den igång med choke fast på ett enligt min åsikt för högt varvtal?? kanske jag som är talanglös och inta fattar mej på den bara!! :kocko
hursomhelst så är jag tacksam för tips om vad jag gör fel!!

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
hepp!

har exakt samma problem...speciellt när vi pratar om att kicka igång den vid 0-10 grader... det tar väl en 5-6 minuter =)

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Raggarn skrev:
hepp!

har exakt samma problem...speciellt när vi pratar om att kicka igång den vid 0-10 grader... det tar väl en 5-6 minuter =)

jag blir fan het slut av att kicka så länge och framför allt blir jag förbannad!!! :huvet ingen som vet vad det kan vara för fel eller om det är jag som gör fel!!?

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Evil_Henke skrev:
var nyss ut och åkte en repa!! mörkt, blött, kallt och halt!! men KUL!! men till problemet!! jag har så jävla svårt att få igång den när den är kall!! :huvet när jag har choken i vill den inte tända alla utan jag får kicka några ggr utan choke ( många ggr ) och sen hoppar den igång med choke fast på ett enligt min åsikt för högt varvtal?? kanske jag som är talanglös och inta fattar mej på den bara!! :kocko
hursomhelst så är jag tacksam för tips om vad jag gör fel!!

Jag brukar göra så här på min (sen får alla andra experter tycka vad dem vill) när det är kallt eller den har stått länge:

1. Drar ut choken.
2. Drar in Dekomp, håller full gas och kickar 3-4ggr.
3. Släpper dekomp, gasar fullt 2-3ggr (förgasaren sprejar in soppa då i cylen)
4. Kicka igång, startar direkt, givetsvis med hög tomgång pga chocken.
5. Återställ chock och varmkör
6. Burn out and Slide in.

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
kicka några ggr med dekompen inne. dra på choke och kicka tills du hör "klicket", tryck sedan in dekompen och kicka precis förbi läget bara. sedan visspar du till så vipps är den igång!
:D

:banana

nä men ärligt, testa detta.

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
devetdu skrev:
kicka några ggr med dekompen inne. dra på choke och kicka tills du hör "klicket", tryck sedan in dekompen och kicka precis förbi läget bara. sedan visspar du till så vipps är den igång!
:D

:banana

nä men ärligt, testa detta.

ska testa.. var ute och körde nyss och jag fick igång den lättare idag!! kanske behövs lite snits bara.. nån som har problem med att kröken glöder om man står stilla på tomgången ett tag?? eller är det nåt fel?? :va

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Evil_Henke skrev:
ska testa.. var ute och körde nyss och jag fick igång den lättare idag!! kanske behövs lite snits bara.. nån som har problem med att kröken glöder om man står stilla på tomgången ett tag?? eller är det nåt fel?? :va

Nä,det är inget fel. Det är så på min med och var så på min förra Duke när den var ny också. Det går över när du kört in hojen och allt är inslitet i motorn.

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Ronny skrev:
Nä,det är inget fel. Det är så på min med och var så på min förra Duke när den var ny också. Det går över när du kört in hojen och allt är inslitet i motorn.

*pustar ut* tack.. det var skönt att höra!! ja, den e ju inte direkt inkörd än!!

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
tack för det dära tipsen med dekomp/gasning!!!

apropå nästan ingenting:
igår hjälpte jag en stackare i starten på Gotland grand national. han var ensam kvar av 900 hundra åkare, stod å kickade i minuter.

Sen skrek han könsord å sparkade på hojen, då kliver endurodiggaren (jag=) fram å ber å få prova...
tror ni inte på fan att jag kickade igång hans sura WRF på 3 kickar.. =)

han var jävligt nöjd med min insats kan jag meddela..hoho

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Holy Rider skrev:
Jag brukar göra så här på min (sen får alla andra experter tycka vad dem vill) när det är kallt eller den har stått länge:

1. Drar ut choken.
2. Drar in Dekomp, håller full gas och kickar 3-4ggr.
3. Släpper dekomp, gasar fullt 2-3ggr (förgasaren sprejar in soppa då i cylen)
4. Kicka igång, startar direkt, givetsvis med hög tomgång pga chocken.
5. Återställ chock och varmkör
6. Burn out and Slide in.

Jag var ute och körde en sväng idag, så jag testade ditt trick att starta när hojen var kall.
Jag hoppade över punkt nr 2 men den gick igång direkt iallafall :tummenupp .
Det verkar göra susen att torrgasa fullt två gånger så accpumpen sprejar fram lite färsk soppa innan man börjar kicka. :banana

:squid

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...