startrelä som låter bzzzzz

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hej igen.

Jag har tidigare haft startproblem med hojen, och efter tips fått reda på att det har varit relät till solonoiden som har varit problemet. Det byttes ut, och efter det fungerade den jätte bra ett par veckor. Sen kom samma symptom tillbaka, dvs att den inte startat när den är varm, men däremot när den e kall. Det har fungerat att springa igång den när den har varit varm. Men efter några dagar så vill den inte starta kall heller. Ett nytt relä har inhandlats, men det hjälper inte. Utan det låter bzzzzz när jag trycker på startknappen. Startmotorn låter ingenting, utan bara relät. Jag har dubbel kollat och trippel kollat så att allt sitter som det ska, och det verkar det göra. Hoppas det finns någon här som kan veta vad det är för fel?

Jag lägger en röst på att du tar en ordentlig flukt på batterianslutningen. Dålig kontakt där kan göra att det inte kommer fram tillräckligt med ström.

Jag tror det är taskigt batteri eller dålig kontakt mellan batteriet och startreläet. Hade en ducati som var likadan och det var dålig kontakt hela vägen, skruva isär och snygga till så finns det nog hopp:)

Har du tappat/vurpat hojen? Måste du dra in kopplingen för att starta hojen? Kolla då tändkabeln som går till dosan som sitter vid kopplingen! Använd en gem på kabeln för att brygga förbi och se om hojen startar.

Har du tappat/vurpat hojen? Måste du dra in kopplingen för att starta hojen? Kolla då tändkabeln som går till dosan som sitter vid kopplingen! Använd en gem på kabeln för att brygga förbi och se om hojen startar.

hojen är aldrig tappad eller vurpad. Men jag måste hålla in kopplingen för att starta. ska prova att bygla. Tack för tipset.

Jag lägger en röst på att du tar en ordentlig flukt på batterianslutningen. Dålig kontakt där kan göra att det inte kommer fram tillräckligt med ström.
Lägger en röst till..:tummenupp
Har du möjlighet, mät spänningen vid startmotoranslutningen under ett startförsök..
Minst 10V..

Last edited:
Jag tror det är taskigt batteri eller dålig kontakt mellan batteriet och startreläet. Hade en ducati som var likadan och det var dålig kontakt hela vägen, skruva isär och snygga till så finns det nog hopp:)

Jag köpte nytt batteri förra gången den strulade, och kontakten borde inte vara dålig, då kontaktytorna sitter i ett nytt relä och ett "nytt" batteri. Eller kan det vara så att någon kabel har oxiderat någonstans på vägen inuti själva kabeln?

Lägger en röst till..:tummenupp
Har du möjlighet, mät spänningen vid startmotoranslutningen under ett startförsök..

Om reläet bara zummar är det inte lönt att mäta på startmotorn. Först när reläet drar ordentligt som det skickar ström till starten.

Om reläet bara zummar är det inte lönt att mäta på startmotorn. Först när reläet drar ordentligt som det skickar ström till starten.
Zzzzummnade startrelä är ju vanligen resultatet av dåligt laddat eller defekt batteri.
Alt att det är ett kabel- eller reläfel..
Varför inte gå till roten och mäta över acken vid startförsök?
Sen på IN-anslutn på reläet..
Man bör ju även kolla att startreläet får full matningsspänning, 12V. Kan var fel vid startknapp eller likn.
Några enkla mätningar bör lokalisera felet på 10min.

Detta håller jag med på. Men så skrev du inte först.:mattias :tungan
Ingen e perrfeckt...:D
Det är ju inte alltid så enkelt att ge råd till en person vars (bakgrunds)kunskaper man inte har en susning om!
Eller vad han kollat innan..
Eller om en felsymptomen är korrekt angivna.
Eller nåt annat..
Äh, viktigast är ändå att han hittar felet..:tummenupp

Zzzzummnade startrelä är ju vanligen resultatet av dåligt laddat eller defekt batteri.
Alt att det är ett kabel- eller reläfel..
Varför inte gå till roten och mäta över acken vid startförsök?
Sen på IN-anslutn på reläet..
Man bör ju även kolla att startreläet får full matningsspänning, 12V. Kan var fel vid startknapp eller likn.
Några enkla mätningar bör lokalisera felet på 10min.

Ni får det att låta så enkelt. Men är man talanglös på el så vet man inte vart man ska börja.:confused:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick