startspärr CBR600RR -03?

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Min hoj startar inte! :näsblod
Jag trodde först att det var batteriet. Köpte ett nytt. Laddade fullt hela natten.
Men nej, hojen vill inte starta. Den gick igång 2 sek, o dog igen! nu går den inte ens igång. Jag misstänker någon typ av startspärr.
Det finns inget annat att göra än att kontakta Honda center ?
(Första gången dog hojen mitt i körning, detta hände efter tvätt..sen dess har den inte startat)

Mixhel

Honda va det ja!
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
2003, Honda Cbr 600RR
Går startmotorn runt när du försöker starta? Eller e det helt tyst?

snowfire

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
cbr 1000rr
kolla om någon kabel har hoppat ur vid hastighetsmätarn eller under tanken på höger sida och framför tanken på vänster sida

MC Doktorn

Guest
Ja den går igång 2 sek o sen dör den direkt.
Det ngt som styr och stänger av precis när den går igång.

Min betedde sig på liknande sätt, efter lite charging över natten så startade den som vanligt igen.Helskumt:va

Startkablar??

Edit: du hade köpt nytt batteri.
Men kolla säkringar, inget felmeddelande i displayen?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Om det bara gick att starta den första gången och den gick i 2 sek och inte går igång igen kan det hända att du har fått vatten i bensinen (har hänt mig 2 gånger - tanken måste tömmas helt i så fall).

Startar den och går 2 sekunder för att sedan dö varenda gång du försöker starta den så är det något annat fel. Startspärren spärrar startmotorn så den inte går runt, så den bör du nog kunna utesluta.

Mixhel

Honda va det ja!
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
2003, Honda Cbr 600RR
Ja den går igång 2 sek o sen dör den direkt.
Det ngt som styr och stänger av precis när den går igång.

Hmm, wierd.. Då kan jag nog inte komma me nåt svar tyvärr.
Tvättade min hoj förut och efter det gick den som en påse nötter..
Första tanken va att ja kanske hade tvättat lite "för" noga och sprutat in där tändstiften sitter. så ja drg bort tändkablarna på stiften å spruta lite WD-40 i tändhattarna samt gjorde rent stiften lite... då gick den bra.. hmm men detta hjälper ju inte dig :gnissla

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Det skulle kunna vara en säkering som styr bränsleinsprutningen kanske.. i o med att den dog mitt i körning, samt att den försöker gå igång men dör.
Får kolla det.

Edit: ohh vilken jävla Mc-körnings abstinens jag har! Kommer knappt ihåg hur det var att köra sporthoj, över en vecka sen sist. Detta bådar inte gott för vintern!.

Last edited:

Solid snake

Guest
Så är det nog inte, då hade den inte ens hostat för funkar inte sprutet så funkar det inte.

Kolla kontakter, spruta lite kontaktspray på kontakterna osv osv, det är antagligen elfel iom att det kom efter en tvätt.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Har du nån extra nyckel..pröva med den,kan vara nåt fel på transpondern i nyckeln(den kommunicerar inte med CDI-boxen)..

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Prova o ta bort spridarna o stoppa ner dom i en behållare o börja mal på starten, sprutar de inte någon bensin så vet man så långt att de inte kommer bensin ur dom då kan man gå vidare o se om bensinpumpen pumpar soppa till spridarna, pumpar ej pumpen så kan de vara pumprelät o e de inte de så liger del ängre in i smeten.

Kommer de bensin med konstant flöde ur alla 4 då fungerar den biten.

Du kan även plocka ur stifterna o se om dom e blöta o malla med starten, har du gnista 2 sek men sen försvinner så skule jag okså minstänka startspärren.

Vissa startspärrar låser startmotorn o andra låser tändningen.

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag tror att det är så enkelt att din soppapump hr pajjat. troligtvis är det nån kabel som gått av och då är det bara att löda tillbaka den. det ska vina till lite när du drar på tändningen, gör det det? om det inte gör det lyfter du tanken och kollar kontakterna under den.

ps: du har väl inte soppatorsk? :pannkyss

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
jag tror att det är så enkelt att din soppapump hr pajjat. troligtvis är det nån kabel som gått av och då är det bara att löda tillbaka den. det ska vina till lite när du drar på tändningen, gör det det? om det inte gör det lyfter du tanken och kollar kontakterna under den.

ps: du har väl inte soppatorsk? :pannkyss

Nog för att den betedde sig just som soppatorsk, ryckte/ hoppade lite innan den dog i god marchfart (140) men displayen visar att det finns soppa kvar :va

Inga felindikationssymboler i displayen heller. :näsblod

Last edited:

Solid snake

Guest
3116042 Nog för att den betedde sig just som soppatorsk, ryckte/ hoppade lite innan den dog i god marchfart (140) men displayen visar att det finns soppa kvar :va

Inga felindikationssymboler i displayen heller. :näsblod
Det kvittar ju om du har full tank, har pumpen gått sönder så får den ingen bensin.

Surrar det när du slår på tändningen?

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Det kvittar ju om du har full tank, har pumpen gått sönder så får den ingen bensin.

Surrar det när du slår på tändningen?

Ja jag tror att den surrar. Den går igång varje gång lika kort tid, o dör direkt.
Jag är ingen mekaniker , ska försöka lämna in den till såna som kan och vet..

Tack för all hjälp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...