Startstrul med Husan ...

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Har strul med starten på min Husa FS650-02 efter ca. 40h

Elstarten drar runt den helt oki och den tänder ... men sen tar det lixom stopp. Det låter som att den tar stopp efter å ha tänt istället för å fortsätta varvet runt ... blir lixom inget mer än en tändknall. Testar jag igen blir det samma sak. Efter 3-4 ggr smäller det till i avgasröret (precis som vid gasuppsläpp). Det är inget som tar i utan det känns lite som att kolven stannar av istället för å få ny fart av tändningen (explosionen).

Nån som har nån idé vad jag bör kolla ? Tändningen ? Kan den vara felinställd ? Fuggen ?

Motorn går runt helt oki, den låter inte annorlunda än innan (bortsett från de ovan). Ventilerna e ställda precis likdant som tidigare då den fungerat bra. Den ger gnista. Luftfiltret e helt rent. Trotteln rör sig som den ska, inget kärvande i gasvajer eller så. Den går bra när jag väl fått igång den ... men startar inte på el-starten ... inte ens när den e varm, det har den gjort varje gång innan.

Dessvärre har jag kört sönder några ledband i kickfoten så jag har satproblem å kicka igång den nu å saknar min elstart ;)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Provat med större batteri? Låter som det går för segt.
Om nu inte tändningen står på sniskan?
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Batteriet e orginal å nyladdat, det har funkat bra innan men jag har inte provat å koppla in ett större.
Den tänder till men sen tar det stopp ... gissningen nu e tändningen/statorn felinställd allt dekompen sliten men det borde den ju inte bli från en dag till den andra.

Om tändningen e fel borde den väl gå sämre på alla varvtal ? Eller e den extra känslig för starten just ?
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Min har gått ca 40 timmar och har fått ungefär samma symptom. Tror det beror på nocken som sitter brevid kammen. Den nocken ska fixa dekompen när man startar med elstarten och har den blivit nött så blir det för hög kompression för att den ska orka med riktigt. Man kan fixa problemet genom att svetsa på lite material där och slipa. Tror firma Olle Olsson i Arlanda fixar sådant.

Jag har också märkt att väderleken spelar in om den startar på elstarten eller inte.

Min elstart fungerade också perfekt i början men har börjat krångla på slutet. Misstaget man gör är att tro att det är riktig elstart när det egentligen är en "restart" dvs ska bara användas om man kör stopp i något lerhål på endurobanan eller användas när motorn blivit riktigt varm.

Mer info om startproblem kan du hitta på forumet http://www.husaberg.org
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det är anmärkningsvärt att inte husaberg har tagit tag i problemet att nockarna går ner sig.

Mvh Blip

hp skrev:
Min har gått ca 40 timmar och har fått ungefär samma symptom. Tror det beror på nocken som sitter brevid kammen. Den nocken ska fixa dekompen när man startar med elstarten och har den blivit nött så blir det för hög kompression för att den ska orka med riktigt. Man kan fixa problemet genom att svetsa på lite material där och slipa. Tror firma Olle Olsson i Arlanda fixar sådant.

Min elstart fungerade också perfekt i början men har börjat krångla på slutet. Misstaget man gör är att tro att det är riktig elstart när det egentligen är en "restart" dvs ska bara användas om man kör stopp i något lerhål på endurobanan eller användas när motorn blivit riktigt varm.

Mer info om startproblem kan du hitta på forumet http://www.husaberg.org
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Blip skrev:
Det är anmärkningsvärt att inte husaberg har tagit tag i problemet att nockarna går ner sig.

Mvh Blip

Det skall vara fixat på 04: orna som jag förstått det.
Hjälper ju inte mig då rå ;)
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
hp skrev:
Min har gått ca 40 timmar och har fått ungefär samma symptom. Tror det beror på nocken som sitter brevid kammen. Den nocken ska fixa dekompen när man startar med elstarten och har den blivit nött så blir det för hög kompression för att den ska orka med riktigt. Man kan fixa problemet genom att svetsa på lite material där och slipa. Tror firma Olle Olsson i Arlanda fixar sådant.

Mitt problem har inte kommit gradvis utan över en natt ... känns inte riktigt som att nocken då, borde väl bli sämre å sämre då och inte helt kass över en natt !? Nu känns det mest som att nocken lossnat helt i sådana fall ...

Skall kolla upp det ändå ;)
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
kiko skrev:
Mitt problem har inte kommit gradvis utan över en natt ... känns inte riktigt som att nocken då, borde väl bli sämre å sämre då och inte helt kass över en natt !? Nu känns det mest som att nocken lossnat helt i sådana fall ...

Skall kolla upp det ändå ;)

Mitt bästa tips för att starta med en "restarter" alltså inte elstart som tidigare talare sagt. (Se tidigare inlägg!)

1, Dra in kompritionshantaget till hälften ca tror det kallas något i stil med Clunsh? sitter framför handtaget på vänstersida och är ett hälften så långt handtag.

2, Ha "LOW/HIGH" switchen på HIGH.

3, Ge ytterst lite gas.

4, kall motor sätt ut choken/ varmmotor ta in choken om den råkar vara ute.

5, Använd restartern med måtta försök max 5 ggr. på rak och låt hojens batteri och startmotor vila lite. dock inte så länge bara det att inte är någon riktigt startmotor gör att sakerna kan gå sönder lite lättare än om det var tänkt att den skulle användas som startmotor.

Lycka till.

Själv har jag en liten specialare, sitter ett extra batteri så när jag startar så ges 24v i startögonblicket då för startmotórn en snabbare snurr och lyckas starta motorn när den är kall oxå fasten oljan är seg flytande..

Eftersom dessa batteri är parallellkopplade så ges det 24v endast i startproceduren sen så går allt på 12v eftersom den är kopplad till laddningregulatorn så laddas bara orginalbatteriet och jag får ladda det andra med en vanlig mc laddare som är extern.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Unitedcolors skrev:
Mitt bästa tips för att starta med en "restarter" alltså inte elstart som tidigare talare sagt. (Se tidigare inlägg!)

Japp, är medveten om att den är tänkt som en restarter, det innebär ju dock att det fortfarande är en elstart även om den är lite klenare och inte tänkt å användas när motorn e kall eller längre perioder i ett sträck :)

Har ej behövt använda dekompen innan så länge ventilspelet e vettigt justerat och ger jag gas så startar den inte alls ... vilket den ej gör nu heller ... hehe ... men innan alltså ;)

Mitt problem e väl snarast att den har slutat fungera, innan funkade den hur bra som helst när motorn var varm ... ett tryck så gick den igång utan dekomp, gas eller nånting annat ... bara å trycka på knappen.

Nu fungerar den inte utan beter sig som ovan.
Vilket e lite irriterande då jag inte får igång den igen om jag kör stopp eller stannar pga. strul med restarten å sönderslagen fot så jag inte kan kicka igång den vettigt.

Skall testa med dekompen lite senare idag ... har ej behövts innan men det skadar ju inte å prova ... det borde ju i så fall tyda på att dekomp nocken har gett upp!? Eller tänker jag fel !?

Är det bra å koppla 24volt över starten ? Borde inte det belasta en redan klent dimmensionerad komponent ännu mer ??
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
kiko skrev:
.........

Skall testa med dekompen lite senare idag ... har ej behövts innan men det skadar ju inte å prova ... det borde ju i så fall tyda på att dekomp nocken har gett upp!? Eller tänker jag fel !?

Är det bra å koppla 24volt över starten ? Borde inte det belasta en redan klent dimmensionerad komponent ännu mer ??

Svaret är självklart att den kommer hålla betydligt kortare tid .. men till det hela hör att jag kickar igång den 12 gånger av 7 typ.. eller hm väldigt ofta ialla fall nästan alltid. :fakta Använder inte ens restartern när jag ramlar.. varför vet jag inte ibland glömmer jag lixom av den bara.. hehe.. :rodnar

Det var en herre som jobbade på husaberg som kopplade in den han var runt 50 har jag för mig och orkade inte kicka i gång den.

Jag har kopplingen kvar men tagit bort ett batteri eftersom jag inte vill ha extra vikt.. hehe.. så tungt :D

När du kickar med dekompen skall du ha den på HIGH och ge pytte pytte lite gas!
 

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
luleå
Hoj
wr 250
ta bort elstarten å kicka istället på min husa lossnade det kuggar från ett av dreven till starten å jag är inte den enda som är drabbad så mitt råd är ta bort skiten
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
karlsson skrev:
ta bort elstarten å kicka istället på min husa lossnade det kuggar från ett av dreven till starten å jag är inte den enda som är drabbad så mitt råd är ta bort skiten

Jo de e ju en tanke, tyvärr har jag en trasig fot som jag inte klarar av å kicka speciellt mycket med ... å jag vill ju lixom kunna använda den vettigt även nu å inte vänta 2 månader :)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Du har ju en fot kvar :tummenupp
Elstart är för 90-åriga kärringar som brutit lårbenshalsen och har lunginflammation. ;)
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
kiko skrev:
Jo de e ju en tanke, tyvärr har jag en trasig fot som jag inte klarar av å kicka speciellt mycket med ... å jag vill ju lixom kunna använda den vettigt även nu å inte vänta 2 månader :)

tyvärr har jag nog slut på starttips för tillfället... :rodnar
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
SM 570 RR skrev:
Du har ju en fot kvar :tummenupp
Elstart är för 90-åriga kärringar som brutit lårbenshalsen och har lunginflammation. ;)

Inte varje dag man blir kallad 90 årig kärring med lunginflammation ;)
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Unitedcolors skrev:
tyvärr har jag nog slut på starttips för tillfället... :rodnar

No worries, tack ändå ... har lite grejer jag ska kolla över på Husan när jag får tid :)
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
kiko skrev:
No worries, tack ändå ... har lite grejer jag ska kolla över på Husan när jag får tid :)

Har en mot fråga dock.. :( mitt ljus håller på att "fladdra" och när jag bromsar så blir det sämre ljusstyrka vad tror ni att detta kan bero på? Måste fixa det för jag är inte så glad åt detta problemet. :mad: Man kan ju inte åka mitt i natten då ju.. :fakta
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Unitedcolors skrev:
Har en mot fråga dock.. :( mitt ljus håller på att "fladdra" och när jag bromsar så blir det sämre ljusstyrka vad tror ni att detta kan bero på? Måste fixa det för jag är inte så glad åt detta problemet. :mad: Man kan ju inte åka mitt i natten då ju.. :fakta

De där e ju en feature på Husan :)

Alla beter sig väl så från fabrik ... lär ha med den klena uteffekten i SEM systemet. Klarar inte riktigt av å driva framljus å bromsljus samtidigt ... i varje fall inte när varvtalet faller.

Ett sätt å kringgå det hela kan väl vara å koppla framljuset alt. broms/bakljus över batteriet istället. Som blinkersen e kopplade med gatkitet ... mest en tanke, har inte provat det själv.
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
kiko skrev:
De där e ju en feature på Husan :)

Alla beter sig väl så från fabrik ... lär ha med den klena uteffekten i SEM systemet. Klarar inte riktigt av å driva framljus å bromsljus samtidigt ... i varje fall inte när varvtalet faller.

Ett sätt å kringgå det hela kan väl vara å koppla framljuset alt. broms/bakljus över batteriet istället. Som blinkersen e kopplade med gatkitet ... mest en tanke, har inte provat det själv.

Problemet heter trasig baklykta och ett batteri som inte laddats.. hehe.. nu är problemet åter i funktion.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top