Startteknik 660

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Goldwing_WannaB skrev:
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?

Skruva upp tomgången lite grann! brukar stå alldeles för lågt vid lev.
Chock ut
Dra i gasrullen 2-3ggr (fullt)
Hitta klickläget, In med dekompen så att kolven går förbi
släpp upp kicken ända upp, trampa ner bestämt...... brraaap braapp :D
Låt den gå lite, sedan chock in...........
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Så här gör jag funkar till 99% på första!
Ut med choken
Jag vet inget om några "klick"
Jag rör aldrig gasen!

Lite svårt och förklara men principen e att kicka lite så att det tar stop i övre läge in med decompen kicka ner lite sedan släpp upp kicken släpp decompen och sedan en ordentlig kick!
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
420 skrev:
När du nått "klickläget" så släpper du upp kicken helt.
Dra in dekompen lite så att det går att röra kicken. Flytta kolven LITE så att du har passerat klickläget.
Du är det bara att trampa ner kicken i botten. Inget meskickande utan distingt hela vägen ner.
Kommer starta :)

Som Stefan säger här, exakt så gör alltid jag. Den är så lättstartad att man
nästan får smyga sig på den. Gör som det står med klick och dekomp får du se.
OBS att, som det står, inget meskickande! Tänk dig att du ska smälla igång en
CR 500 eller nåt :)
Den vägrar starta om det inte är en bra kick, hela vägen ner. Tryck till bara!!!
 

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Ort
kba
Hoj
mellan hojar
är en 660 betydligt svårare än säg tex. en xr 600 ?

en kul grej med min gamla 350 var besiktningsgubben som nästan dödade sig på den trots att jag ibland lyckades dra igång med handen :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och se till att sitta på hojen och kicka med vänster fot. Har man lärt sig det är det mycket lättare att få igång härket om man tjyvstannat ute i trafik eller på bana. För oss med lite högre komp räcker det inte med att sitta ner och kicka... :) där fordras att man hoppar upp och låter hela kroppstyngden göra sitt och använda rejäl snärt på kicken (heeela vägen). Mesande där kan innebära att den sparkar tillbaka och _det_ är inte skoj kan jag intyga :gnissla :D

Bara ut och öva nu...
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Vill bara tillägga att min var helt överjävulskt svår att få igång... Var alltid tvungen att använda choken, och blev nästan alltid genomsvettig innan den hostade igång. Sen dog den alltid när tomgången var på korrekt varvtal...

Började då fundera på om den fick för lite soppa genom lågfartsmunstycket, åkte och köpte ett större på dirtbike (usch) och efter imontering kickar jag igång den på första eller andra. Några fler nu på morgornarna när det är kallt och fuktigt, ni vet när man har ett lager dagg på hela hojen... hehe... Och den lägger inte av vid rödljusen heller...


Så mitt bästa tips är att köpa ett större lågfartsmunstycke!! Kostar inte mycket.. kanske 90:-


När du sen monterar det behöver du inte plocka ur förgasarn, bara lossa slangklämmorna och vrid botten mot vänster sida... Enkelt och lätt gjort på en kvart...


You wont be sorry.... ;)

/Zana
 

Inge

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Asarum Blekinge
Hoj
Yamaha 125 såld Honda xl 125 såld Yamaha xt 600 84-a såld KTM 640e 00-a såld Honda vtr Firestorm 02-a såld KTM 660 04
Goldwing_WannaB skrev:
Använder du "varmstart-chocken" vid kallstart alltså? Låter ju lite bakochfram... :confused:

Jo men om du inte får igång den på de första kickarna
är det lätt att den blir sur,då startar den bäst med varmstarten.
Får mer luft och tänder lättare!
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Om du nu får igång den efter många om och men, dra inte till på gasen så den blir surare än grannkärringen..Det har hänt mig ett par ggr, och det är inte kul att vänta på bättre tider, och torka tändstift..

Så låt den puttra på tomgången tills den blir någolunda varm :)
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Fick lära mig att dra in dekompen, kicka två gånger, släppa upp dekompen o sedan ge på en spark, har inte funkat såå bra för mig, men ja ska pröva den teknik som har sagts nu :) hoppas de går bättre

Edit: Gick mycket lättare nu:)
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Man tackar för alla goda råd :Bugar Ska ta mig en funderare på det där med lågfartsmunstycke...

Typiskt nog fick jag ryggskott i helgen. Nee, inte pga kickande :) Men nu har jag varit på henne igen. Har fått en LITEN känsla för hur man ska göra iaf. Får igång henne allt som oftast. Just varit ute en sväng på Tungelsta - underbart. Råkade fastna i en rondell ett par varv av bara farten :D

Då ska det bara börja övas på wheelies och stoppies. Men den här raring har man ju ingen ursäkt att hålla sig ifrån sånt :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
frekke skrev:
R1 till motard, schysst växling.

Dedär med kickandet kommer du in i rätt snart, alla fabrikat har sina egna tricks. Min WR426 var nästan omöjlig, perfekt mot tjuvar! =)

Och du.. att rulla igång är helt ofarligt.
Lycka till!

'00 till '03 och 3000 till 560 känns helt ok. 285 till 190-200(?) impar möjligen inte lika mkt på smågrabbarna vid korvkiosken men är bra för hälsan ;) Ruggigt kul att köra nåt annat ett tag dessutom :)
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag kör alltid samma procedur och min 660 startar normalt på 1-5 kickar men ibland krävs 20-30 kickar, vad kan detta bero på? Har inte kunnat se ngt mönster typ att den är varm/kall, väder etc...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
mada skrev:
Jag kör alltid samma procedur och min 660 startar normalt på 1-5 kickar men ibland krävs 20-30 kickar, vad kan detta bero på? Har inte kunnat se ngt mönster typ att den är varm/kall, väder etc...

Dom brukar bli lite svåra när det är dax att ljustera ventiler.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top