Startvägrar

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Har en ktm sx-f 450 -07 och skulle ut me finndubben idag men när jag skulle ha igång fanskapet så gick startmotorn runt 6-7 varv och sega ur sen.. Försökte dra igång den me kompisens hoj men den small till 2-3 ggr och sen va den sten döö!!

Sen kom jag hem satt hojen på laddning och prova igen efter 2tim,den hoppa igång direkt:va MIN FRÅGA!! Går tändningen på batteriström?? om de är taskigt me strömming så att den inte får riktig gnista eller??
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi försökte dra igång en CRF450 -06 idag, den var precis lika död. Fick den att starta i ca 2 sekunder sen ville den aldrig mer igen... Rullade in den i garaget på kvällen och jo visst går eländet igång. Rätt bestyckad å allt.

Jag tror det mer är ett köldproblem än att den inte får ström. Jag vet inte men jag kan tänka mig att starta upp hojjen å köra den varm, tejpa för ena kylaren och sätta kartong för den andra innan man åker ut skulle kunna hjälpa
 

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Vi försökte dra igång en CRF450 -06 idag, den var precis lika död. Fick den att starta i ca 2 sekunder sen ville den aldrig mer igen... Rullade in den i garaget på kvällen och jo visst går eländet igång. Rätt bestyckad å allt.

Jag tror det mer är ett köldproblem än att den inte får ström. Jag vet inte men jag kan tänka mig att starta upp hojjen å köra den varm, tejpa för ena kylaren och sätta kartong för den andra innan man åker ut skulle kunna hjälpa
I somras va det en kille som hade lika problem när vi åkte gräsbana, startmotorn gick runt segt, dåligt med ström. Dom provade rulla igång den men den va död. Laddade batteriet, så small den igång direkt. Måste nog ha skapligt med ström för att få bra gnista. Lycka till :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kylan.
Batteriet tappar ström, som behövs i högre grad när motorn går tungt pga.kylan.
Dessutom tappar bensinen i flyktighet.
Jag brukar ställa lågfartsskruven lite fetare på motorer som jag använder på vintern.
Och: Ja, det räcker med några grader kallare för att göra stor (tillräcklig) skillnad.
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
I somras va det en kille som hade lika problem när vi åkte gräsbana, startmotorn gick runt segt, dåligt med ström. Dom provade rulla igång den men den va död. Laddade batteriet, så small den igång direkt. Måste nog ha skapligt med ström för att få bra gnista. Lycka till :tummenupp

Oki då va jag på rätt spår iaf!! Hade inga startkablar med heller men dom åker med nästa gång:D då kan man ta hjälpstart me bilen:tummenupp
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Fick rulla igång min crf 450 sist med. det var ca 3 minusgrader. men när den var varm sen så var det inga problem :)

Kylan som talar.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
En sak man sällan tänker på är att stänga av ljuset på hojen när man ska kicka igång, ljuset snor ju lite ström, och med ljuset avstängt så kan man få den där lilla extra gnistan som behövs för att den ska sparka igång.
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
En sak man sällan tänker på är att stänga av ljuset på hojen när man ska kicka igång, ljuset snor ju lite ström, och med ljuset avstängt så kan man få den där lilla extra gnistan som behövs för att den ska sparka igång.

Hm..de e ju sant! men lite svårt när man inte har nå lyse...
 

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Svar på din fråga i första inlägget Foxracing: Nej tändningen går inte på batteriström.
Spänningen till tändningen alstras i ladd-spolen på statorn och är oberoende av batteriström och ev laddström till batteri och e.v lyse.

Hojen startade nog efter batteri-laddning för att startmotorn fick högre startström och det resulterade i mer snurr på motorn och då alstrar även ladd-spolen högre spänning och hojen startade...
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Svar på din fråga i första inlägget Foxracing: Nej tändningen går inte på batteriström.
Spänningen till tändningen alstras i ladd-spolen på statorn och är oberoende av batteriström och ev laddström till batteri och e.v lyse.

Hojen startade nog efter batteri-laddning för att startmotorn fick högre startström och det resulterade i mer snurr på motorn och då alstrar även ladd-spolen högre spänning och hojen startade...

Hmmm.. konstigt när jag försökte dra igång den me annan hoj så vart de nog jävla snurr på motorn och den small några ggr o sen va den sten dö!! prova säkert en 6-7 ggr och dra igång den:va

tändningen måster ju få ström från batteriet då.. generatorn laddar bara så pass mkt under körning att batteriet behåller laddningen.. tror inte den ladda 13-14 volt iaf,då skulle den ha startat när jag drog igång den..
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Finns det över huvudtaget hojar som får juicen till tändningen firekt från batteri?

EDIT: Det kan ju vara så att in laddningsregulator eller liknande är trasig.
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Finns det över huvudtaget hojar som får juicen till tändningen firekt från batteri?

EDIT: Det kan ju vara så att in laddningsregulator eller liknande är trasig.

Då borde ju hojen stanna när batteriet är slut:va sist hojen va igång så körde jag 2-3 timmar iaf och starta den 5-6ggr me elstarten...
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Men shit! NEJ. Det finns "INGA" hojar som tar gnistan direkt från batteriet. ALLTSÅ stannar INTE hojen som batteriet tar slut. =)
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Men shit! NEJ. Det finns "INGA" hojar som tar gnistan direkt från batteriet. ALLTSÅ stannar INTE hojen som batteriet tar slut. =)

JO JAG VET!! mena bara om generatorn är paj som du sa så startar inte hojjen pga det,men den starta ju när jag ladda batteriet:D

Tändningen måste ha nå me battariströmmen att göra när inte hojjen startar när battariet är slut.. CDI boxen kanske inte får ström när de är taskigt me pulver i batteriet,vad vet jag!! Vet bara att hojjen startade inte när jag försökte dra igång den och efter laddningen hoppa den igång iaf..

450in fick kanske en ispropp under tiden vi ploga banan,de kan ju va en bidragande orsak till den olösta mysteriet jag har på halsen som jag har lega sömnlös nätterna långa i denna ovisshet..:gnissla :huvet :D
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top