Stativ av blåa rör för att lyfta framänden på hojen, någon som testat?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Tänkte höra om någon testat att skruva ihop ett stativ av blåa värmeledningsrör för att lyfta framänden på hojen? Se bild, http://www.mad-ducati.com/images/ListBikes/HomemadeStand2.JPG

Har sett några sådana från USA som de tillverkar av svarta rör (black pipes) som jag förmodar är av stål. Våra blåa rör i Sverige är väl också stål? Rätt enkel konstruktion så det vore ju bra att ha ett sådant när man ska byta gaffelolja i vinter samt smörja styrlagren m.m. Jag råkar ju ha typ 12 meter av nämnda rör i garaget så om det funkar är det ju bara att fixa lite kopplingar och något att gänga dem med. :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu jobbar jag på VA och just gängningen som är det jobbiga och då det är galvrör kör vi med klämringskopplingar med gänga i ändarna för att just slippa gänga. Är gängningen av rören som är det jobbiga om man inte känner en rörmokare som har gängmaskin eller gänggrejer att gänga rören.

Jag kan inte tänka mig att det annars ska vara nåt större problem att gänga ihop ett stativ av blårör med muffar, t-rör, och propphuvar. Borde vara ganska smidigt att kunna plocka isär stället då det inte används.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Nu jobbar jag på VA och just gängningen som är det jobbiga och då det är galvrör kör vi med klämringskopplingar med gänga i ändarna för att just slippa gänga. Är gängningen av rören som är det jobbiga om man inte känner en rörmokare som har gängmaskin eller gänggrejer att gänga rören.

Jag kan inte tänka mig att det annars ska vara nåt större problem att gänga ihop ett stativ av blårör med muffar, t-rör, och propphuvar. Borde vara ganska smidigt att kunna plocka isär stället då det inte används.
Låter bra! Då låter det som att det är värt ett försök. Tänkte kolla med vår rörmokare om han har gängutrustning som man kan låna eller hyra. Eller be honom gänga rören. ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rörkopplingar brukar jag köpa hos rinkabyrör ifall jag behöver många, eller hos din närmaste rörmockare om det bara är ett fåtal man behöver.

Skulle gissa att det blir billigare köpa gängsnitt och gänga själv än att betala timlön åt rörmockaren för att gänga rören åt dig. Rinkabyrör har vvs-verktyg och även ebay.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag köpte ett främre depåstöd på Biltema för en mindre slant som hissar i styrkronan. Den verkar ha utgått, men det finns säkerligen andra fabrikat av samma princip.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Blir det verkligen billigare än att köpa ett färdigt?
Eftersom jag redan har rören liggande så behöver jag bara köpa till T-rör och böjar samt några huvar till fötterna. Kostar bara någon hundring. Gängverktyg får jag låna av rörmokaren. :) Det får väl bli en utvärdering efter att jag testat det.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fördelen med ett av denna typ som TS visar (eller hissa i takstol) är att inget är i vägen.
Absolut, och om han har rören redan så är det ju ett bra alternativ. Nackdelen är väl kanske risken att gnugga ramen lite där spännbanden går.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Absolut, och om han har rören redan så är det ju ett bra alternativ. Nackdelen är väl kanske risken att gnugga ramen lite där spännbanden går.
Jag använder rörisolering som ramskydd https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-2000023027
Både vid lyft och vid transportsäkring.
Jag investerade i en verkstadskran på Biltema och ett motorlyftok för att sprida stropparna.
Då min ena hoj inte har hål i undre gaffelkronan funkar inte det stödet som är avsett för sådant alls där.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror det smartaste är att tala med en rörmokare om det går bra att kapa till alla rör och sen åka till rörmokaren för att få gängat. Köper man övriga grejerna som t-rör, muffar, mm av mockaren kan man säkert få rören gängade på köpet, säkert dyrare för övriga än på Rinkaby rör men kanske ändå billigare i slutändan om man får gängningen till bra pris.

Jag köper på Ahlsell men då har jag rabatt som heter duga typ 70-90% på deras prislista som jag kan tycka är helt vansinnig. Dock krävs det ju f-skatt och förmodligen på nåt vis kontakter för att få ett vettigt avtal med bra rabatt.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Jag tror det smartaste är att tala med en rörmokare om det går bra att kapa till alla rör och sen åka till rörmokaren för att få gängat. Köper man övriga grejerna som t-rör, muffar, mm av mockaren kan man säkert få rören gängade på köpet, säkert dyrare för övriga än på Rinkaby rör men kanske ändå billigare i slutändan om man får gängningen till bra pris.

Jag köper på Ahlsell men då har jag rabatt som heter duga typ 70-90% på deras prislista som jag kan tycka är helt vansinnig. Dock krävs det ju f-skatt och förmodligen på nåt vis kontakter för att få ett vettigt avtal med bra rabatt.
Rören är redan kapade och i eftermiddag åker jag till rörmokaren för att låna hans gängutrustning samt köpa t-rör mm av honom. ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Luleå Universitet betalade fullt pris på allt när jag började, och ingen brydde sig.

När jag skulle handla där och pratade med Ahlsell så började dom ge lite rabatt, minns inte om det var 10 eller 20% men allt var ju fortfarande svindyrt där. Dom måste ju ha skratta sig harmynta på Ahlsells varje gång grannarna kommer över och shoppar.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
När jag skulle handla där och pratade med Ahlsell så började dom ge lite rabatt, minns inte om det var 10 eller 20% men allt var ju fortfarande svindyrt där. Dom måste ju ha skratta sig harmynta på Ahlsells varje gång grannarna kommer över och shoppar.
När jag jobbade med försäljning av transformatorer så jämförde jag Ahlsell bruttoprislista med deras inköpspris på våra transformatorer, inte alls förvånande så var påslaget 300%.... Så 20% rabatt naggar inte så mycket på marginalen :3freak

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Sen får du olika pris på olika ahlsellbutiker ,skrämmande men sant

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Fick låna en eldriven gängmaskin men satan vad jobbigt det var. Det svåraste var ju att hålla fast rör-uslingarna medan jag gängade. Maskinen drog ju som satan så jag lär väl ha rejäl träningsvärk imorgon. Men nu är det gjort. ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Fick låna en eldriven gängmaskin men satan vad jobbigt det var. Det svåraste var ju att hålla fast rör-uslingarna medan jag gängade. Maskinen drog ju som satan så jag lär väl ha rejäl träningsvärk imorgon. Men nu är det gjort. ?

Tänk dig då att gänga för hand, nu förstår du också varför man har klämringar med gänga till galvrören då man håller på i marken?

Kul att det löste sig, posta gärna en bild på bygget då det är klart

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...