STCC på Gotland Ring

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Enligt Stcc så planerar dom en tävling på Gotland Ring 30 juli om allt blir färdigt tills dess
 
Last edited by a moderator:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det har nämnts i någon annan tråd redan men vilket fall som helst känns det osannolikt att banan skulle bli klar tills dess. Det har väl knappt hänt något på ett tag och godkännandet har de väl pratat om rätt länge nu. Skulle STCC-cirkusen köra in sina långtradare över kalkbrottet? Varken el, vatten eller toa finns i depån heller. Om de inte helt plötsligt fixar typ allt så tror jag någon annan bana får ta över.
 

sandstream

Guest
I dagsläget verkar det väldigt osannolikt med tanke på det som Neutral nämner.
Skulle iofs vara kul att se deras lastbilar ta sig upp och ner för backarna :hihi
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Nio STCC-helger 2006 - Grand Prix på Gotland 2005-11-25

STCC 2006 börjar ta form.
En preliminär kalender kan nu presenteras.
Med ett inplanerat Grand Prix på Gotland Ring i juli.

Nu dras riktlinjerna för STCC-säsongen 2006 upp. Antal deltävlingar utökas från åtta till nio där en ny bana är inplanerad, nämligen Gotland Ring.
- Vi är glada att så här tidigt kunna presentera en kalender för nästa år, säger STCC:s Richard Schultz och fortsätter:
- Gotland är en ny bana som vi hoppas kunna köra ett sommarrace på, men det är fortfarande lite arbete kvar innan vi kan konfirmera det. Banan måste besiktas enligt FIA, men vi hoppas att det kan vara klart snart efter årsskiftet.

Preliminär STCC-kalender 2006

14 maj Knutstorp
28 maj Karlskoga
11 juni Våler
02 jul Knutstorp
16 juli Falkenberg
30 juli Gotland Ring*
13 aug Anderstorp
27 aug Karlskoga
10 sep Mantorp

’ Preliminärt i väntan på godkänd banbesiktning enligt FIA.

Källa: stcc.se
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fast det är ju väldigt bra att de nämns i dessa sammanhang, är säkert lättare för dem att ordna finansiering när ordet (?) STCC nämns. Jag hoppas det går vägen, en uppryckning av anläggning är ju till godo för oss alla. :tummenupp
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Neutral skrev:
Fast det är ju väldigt bra att de nämns i dessa sammanhang, är säkert lättare för dem att ordna finansiering när ordet (?) STCC nämns. Jag hoppas det går vägen, en uppryckning av anläggning är ju till godo för oss alla. :tummenupp
Uppryckning..... man får väl ha i åtanke att det tar ex antal år att bygga en anläggning av den storleken.Jag själv har väl inget behov av att det blir en massa åka av om inte annat för att det är kul att se på,mer tid blir det över till mej.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
negnit skrev:
Uppryckning..... man får väl ha i åtanke att det tar ex antal år att bygga en anläggning av den storleken.Jag själv har väl inget behov av att det blir en massa åka av om inte annat för att det är kul att se på,mer tid blir det över till mej.
Jag håller inte med, det tar bara ett par år att göra rätt. Jag bodde tidigare i Sundsvall och har följt Mittsverigebanan som skulle byggas med pengar från tre närliggande kommuner och EU-bidrag. De byggde banan och satte anläggningen i konkurs så de kunde starta på nytt. Självklart var inte kommunerna lika välvilliga längre och inget har hänt på många år nu, jag kör förbi några gånger per år och det ser exakt likadant ut varje gång, depån är fortfarande grusad och inga byggnader eller läktare finns. Tydligen kör de där oftare nu i alla fall vilket är bra.

Jag är rädd att Gotland blir samma visa. Att tycka att det är viktigare att förlänga banan ytterligare än att få den redan suveräna banan duglig med accessväg, fullutrustad depå m m är obegripligt. Därför hoppas jag att STCC blir av, det skulle nog betyda en hel del för banan att få dit folk, TV och pengar. Då kanske resten blir av.
 

sandstream

Guest
negnit skrev:
Uppryckning..... man får väl ha i åtanke att det tar ex antal år att bygga en anläggning av den storleken.Jag själv har väl inget behov av att det blir en massa åka av om inte annat för att det är kul att se på,mer tid blir det över till mej.
Men nämns man i sammanhang som STCC så ställer det ju vissa krav på anläggningen.
Jag ringer inte fotbollsförbundet för att de ska spela allsvenskan på min tomt :D

Det finns ingen el, inget drickbart vatten, inga duschar, vägen in är ett skämt osv.
Det skapar inga större problem för mig när jag kör där men STCC har nog lite högre krav.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag är rädd att Gotland blir samma visa. Att tycka att det är viktigare att förlänga banan ytterligare än att få den redan suveräna banan duglig med accessväg, fullutrustad depå m m är obegripligt.

Är det så,vet du det med säkerhet att det är så man tänker
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
sandstream skrev:
I dagsläget verkar det väldigt osannolikt med tanke på det som Neutral nämner.
Skulle iofs vara kul att se deras lastbilar ta sig upp och ner för backarna :hihi

Lastbilarna klarar sig nog. Det har gått förr....

/RedTop

gotland_ring_1024.jpg
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
sandstream skrev:

Inte det minsta! Ducati Holland var där med en truck i somras på SDKs tvådagarskörning. Husbilen tillhör Giancarlo Falappa som också förgyllde helgen med sin närvaro. Hojen i kurvan körs av undertecknad.

/RedTop

ductruck1.jpg

ductruck2.jpg
 
Last edited:

kimpa26

If you gonna play,play to win!!!
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Vellinge
Hoj
Aprilia 250sp
Jag hoppasm att roadracingen tar efter stcc, för det är en riktigt rolih bana!! :banana
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
RedTop skrev:
Inte det minsta! Ducati Holland var där med en truck i somras på SDKs tvådagarskörning. Husbilen tillhör Giancarlo Falappa som också förgyllde helgen med sin närvaro. Hojen i kurvan körs av undertecknad.

/RedTop
Kan oxå intyga att detta är sanning
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Hoppas att dom fixar en väg till banområdet samt någon servicebyggnad.
Det skulle vara fint om dom fixade några meter gräs vid sidan om banan, det skulle minska kalkdammet som kommer upp på banan.

Blir anläggningen i övrigt lika fin som banan, så tror jag att dom flesta tävlings-arrangörer kommer att lägga en årlig tävling på Gotland ring.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Hittade denna : http://stcc.se/pages/nyhet.asp?NewsId=2732

- Vi tror att en deltävling 2007 skulle kunna bli hur bra som helst. Vi inleder planerings-arbetet tillsammans med banägaren redan nu och förbereder för ett långsiktigt avtal.
Gotland Rings ägare, Alec Arho Havrén, hoppas på att få arrangera en STCC-deltävling inom en snar framtid.
- STCC skulle bli ett stort lyft för Gotland Ring. Vi är nära men de sista investeringarna och arbetet saknas. Nu planerar vi för 2007 och då ser det mycket ljust ut, säger han.



Jag tror det lutar åt Neutrals inlägg... att det drar ut på tiden. Tråkigt, men sannolikt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2007 kan mycket väl bli verklighet om man fokuserar på STCC-tävlingen och inte resten av banan. Att köra i år var totalt orealistiskt för oss som besökt både Gotland Ring och minst en STCC-tävling.
 

sandstream

Guest
Det bästa vore väl att göra klart den del man börjat med och fixa el, vatten osv istället för att fundera på att göra banan längre.
När banan gått rejält med plus ett par år kan man börja fundera på en utbyggnad.

Knappt 2 månader kvar innan det är dags för GR :yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top