STCC+TTA= Sant!

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
P€RRA;5667742 skrev:
För en novis (läs de som åker för att kolla på bilarna) spelar det nog inte så stor roll vad förarna heter och hur bra de är.

Du har helt rätt i att det inte spelar så stor roll vad förarna heter.
Men när det inte ens finns förare med styrfart så det räcker till, även om de långsammaste skulle kunna få vara med och sedan kanske bli varvade redan på 2:a/3:e varvet?
Har man inga ambitioner, så är inteProSBK vid STCC race det första man satsar sina hopslavade staravgifter på.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du har helt rätt i att det inte spelar så stor roll vad förarna heter.
Men när det inte ens finns förare med styrfart så det räcker till, även om de långsammaste skulle kunna få vara med och sedan kanske bli varvade redan på 2:a/3:e varvet?
Har man inga ambitioner, så är inteProSBK vid STCC race det första man satsar sina hopslavade staravgifter på.
Håller med. Problemet som jag ser det är att en klass som var urvattnad i år kommer att bli ännu svagare nästa år. Säg att Backlund och Ockelfelt drar utomlands och Mårtensson lägger ner, vad har vi kvar då?

Jag tycker precis som tidigare att det är dags att ta ett par steg tillbaks och försöka etablera en ordentlig Superbike-klass på SM/SO och om den stadigt fylls på och är full kan man sikta mot STCC.

Ett annat alternativ är att SST600 kör med STCC.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Personligen tycker jag Backlund, Ockelfelt och Måretensson är för bra. Dom har visat att dom är topp of the line, dom ska utomlands, pungt!
Tror även att om dom skulle fly boet så skulle nog fler våga ta klivet upp i PRO, och därmed skapa nya namn och talanger. INGET ONT OM NÅGON AV DOM, HAR BARA GOTT Å SÄGA OM SAMTLIGA, FÖRUTOM MÅRTENSSON SOM ÄR VÄRDELÖS PÅ SQUASH... ;)
Ekonomin är och kommer ju alltid vara en faktor, mer standard, hårdare/enklare reglemente. Se på BSB där man skippat bland annat traction, ruggit bra mästerskap. Om dom sen kört fortare än tidigare eller om dom matchar wsb tidsmässigt spelar mindre roll, det är en grym show!

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bra inlägg av Perra och Lind. Har dålig koll på starfälten i SST600 & har bara sett ett race live, men det var riktigt kul att titta på! Kanske rätt att ta in dem i STCC, om dem som kör SST är intresserade av det?
Sett BoTT, gillar deras upplägg med ett stort tält (snygg ordning, snygga hojar) och ljudet.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller nog med faktiskt om att SST600 vore vettigare under STCC:s regi om det spås ännu "sämre" startfält till 2013 för Superbike totalt sett i Sverige. Vi bör verkligen inte tappa RR ifrån STCC:s regi, för bättre PR i media kan vi inte få (även om det inte nyttjas fullt ut eller att RR inte får några artiklar i de stora mediatidningar)...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Vill inte låta negativ men
om vi kör SST 600 ihop med STCC blir det inte samma dåliga förutsättningar som för SST1000/Pro Sbk?
2 serier SM och nya Pro Supersport (eller vad det skulle heta). Dvs färre förare i SM och en del i Pro Supersport.
Dessutom några som inte vill köra Pro Superstock för att det går så inåt h-ete fort.

Det är ju största delen det som är bekymret med Pro Sbk nu. Alla med elitlicens som kör 1000 cc kör inte i EN serie. Dessutom är det flera som tycker att det går alldeles för fort i Pro Sbk så folk vill inte klassa upp sig/köra med oss.
Jag var själv riktigt skeptisk innan jag körde denna säsongen men har bara lovord till STCC/Pro Sbk efter denna säsongen. Och topp 3 kör j-igt fort men sen kommer vi halv rookisar efteråt, så jag förstår inte varför inte fler vågar hoppa på?
Dessutom vet jag några riktigt snabba SST600 förare som tänkte hoppa på 2012 men sket i det då allt drog ut på tiden innan beslut togs...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Precis, se här vad Mike Luff själv säger. Då var det spikat? :-/

En sak är dock helt klar inför nästa säsong och det är att inga motorcykeltävlingar kommer att köras i samband med bilracingen.
– Motorcykelbranschen har det svårare än annan racing. Så har det varit de senaste fem åren. Att de försvinner nu är bara bra ur säkerhetssynpunkt.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5668466 skrev:
Vad menar han med att det "bara är bra ur säkerhetssynpunkt"?

Bilarna drar upp grus på banan samt lämnar en massa gummiklumpar inte är så bra... Tror det är det han tänker på.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Såg både bott och stcc på Knutstorp (final för båda tror jag?)

Jag kan inte hålla med om att det var något spännande att se bott. I Pro var det lite interna fighter både i topp och längre ner. Bott var ordentligt mycket slöare och påminde mer om en bandag än en tävling. Underhållsvärlde i depån Absolut, men på banan var det lite trisst tyckte jag!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Såg både bott och stcc på Knutstorp (final för båda tror jag?)

Jag kan inte hålla med om att det var något spännande att se bott. I Pro var det lite interna fighter både i topp och längre ner. Bott var ordentligt mycket slöare och påminde mer om en bandag än en tävling. Underhållsvärlde i depån Absolut, men på banan var det lite trisst tyckte jag!

Min bror, som satt på ett hotell någonstans och har åskådar-erfarenhet från 4-5 SO-tävlingar, tittade på nämnda tävling, och tyckte att "Det där PRO Superbike var inte dumt, dj-lar vad de körde hårt. KUL! Men vad var det andra för en klass? Gick tungt tycker jag, segt och tråkigt!"
Så han håller med dig!

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag är ju lite partisk här men...
BOTT körde faktiskt betydligt långsammare/sämre än vad de gjort på de andra banorna. (Jag ska inte säga något som körde 1,5 sek långsammare med bruten handled)!
Ex på Mantorp så var det mycket roligare att kolla på deras race!
Så Knutstorp var nog ett undantag!
Men om jag (som är partisk) får välja vill man ju se dom snabbaste hojarna och de snabbaste förarna! Hoppas några från SST600 vill byta upp sig :tummenupp

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
P€RRA;5669074 skrev:
Varför skulle de vilja "byta upp" sig om det inte blir något Superbike ihop med STCC?

Jag hoppas fortfarande att det blir av!
Inget beslut är ju taget (eller har du annan info?)

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...