Stecktech goes travelling... (Bilder och skit kommer löpande)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Nu är det dags (tror jag). Jag och en vän till mig är båda rätt impulsiva. Men vi bestämde oss för att resa, pttja. När skulle det vara? Imorn kanske? Jepp. Så tillsvidare ska vi resa imorgon.

Utrustning har jag till båda ställ ett i läder/och ett goretex.

Vi börjar på kvällen med att köra till Trelleborg och ta färjan till Rostock. På färjan avnjutes givetvis diverse öl och alkoholhaltiga drycker för att underlätta sovandet på golvet (hytt kostar pengar!)

Sen klockan 06:45 bär färden vidare. In i tyskland. Här kommer det roliga in, vi åker på min ER6F med mig som förare. På något sätt ska vi ha med oss kläder (i sidoväskor) och ett tält (i ryggsäck).
Regn och sånt skit som kyla tar vi som det kommer.

I den mån att spara pengar tänkte vi stanna till lite ute på landet och slå läger med vårat tält för att senare röra oss mot Holland till självaste feststaden Amsterdam där vi ska tillbringa ett par dagar med festande och firande.

Planerna kan ändras mycket, väldigt lite packning ska vi ha med oss och hojen ska ta oss både dit och hem.

Mycket kan gå fel men roligt kommer vi ha :näsblod

* Tips och trix?

Vet att jag borde se till att ha något spännband till båten så jag kan spänna fast hojen.
Bakdäcket är 0.2 milimeter kvar men det blir perfekt för jag har beställt nya däck som väntar när jag kommer hem sen.

Tänkte ta bort mitt tonade visir också så jag kan se på nätterna...

** Att ha med lista?

Well well, har lite grejor jag tänkte ha med. Som kedjesprey, något spännband och sidoväskor med typ laptop, mobilladdare och väldigt begränsat med kläder.

Något viktigt att tänka på?
Tror faktiskt det mesta kommer lösa sig :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
1 bild vid varje stopp med mobilkameran är ett krav.
Sak samma vad man fotar, det ger med sig efter en stund.

Samma sak med reserapporter. skall skrivas 1 per dag.
Go for it...
:tummenupp

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ska du köra på slitet bakdäck? Eller förstod jag fel?

Exakt. Hoppas på att jag kan få ut 1700+ kilometer ur det till. Bara slitet i mitten, framdäcket kommer hålla. :)

En sida per dag ska det nog blir :)

Däcket är egentligen bara slitet just exakt i mitten se bild...
DSC_0006.jpg

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Exakt. Hoppas på att jag kan få ut 1700+ kilometer ur det till. Bara slitet i mitten, framdäcket kommer hålla. :)

En sida per dag ska det nog blir :)

Däcket är egentligen bara slitet just exakt i mitten se bild...
View attachment 362892

Om däcket bara är slitet i mitten så kör du givetvis mest kurviga vägar på semestern=mer slitage på sidorna, mindre i mitten.:tummenupp

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har ju pendlat mycket och därför är det slitet i mitten. Vad gäller "farligt" så om det regnar får man väl undvika att gasa satan. Ska man svänga finns ju gott om däck och framdäcket är fint, så att bromsa funkar. Jag ser inga problem :)

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Haha underbart, ha de riktigt jäkla kul, men kör lugnt. Trevligt att komma hem igen också :smasha

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Jag skulle göra allt för att skippa ryggsäcken och byta bakdäck!:huvet
Annars önskar jag en trevlig resa och kul i Amsterdam :fyllisar

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kul grej, de spontana resorna blir oftast roligast. Men Laptop? Lämna den hemma så spar ni vikt, finns hur mycket internetcaféer som helst längs vägarna om ni skulle behöva uppkoppling. Ryggsäck är också jobbigt i längden, men det är klart att det går om alternativ saknas.
Ska ni åka båda på din hoj? Peta då i lite mer luft i däcken och, om det går, ställ på dämparna lite.

Och glöm inte bort att ha roligt, spenderade en vecka på Leidseplein och Rembrandtplein i Amsterdam för ungefär 10 år sedan, redigt skönt.
(Gott kaffe i Amsterdam också :D).

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du inte har GPS så köp en bra papperskarta som du kan ha i fickan.
Annars blir det svårt att hitta de fina vägarna.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tack för alla tips, hoppas resan blir av och att allt går riktigt bra :) Kommer posta bilder, idéer och historier löpande :)

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Superduke
Ah det låter ju för djävla kul!

Vet inte vad jag ska tipsa om för packning men med pengar, glatt humör och lite djävlar anamma så löser man i princip alla problem. En grej kan ju vara att växla så ni har lite lösa € om det skulle vara något skumraskställe som inte tar kort (alt. ni inte vill stoppa era kort i deras tvivelaktiva maskiner...).

Lycka till! :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Inte för att vara en joykiller, men det där bakdäcket kanske kommer ta slut fortare än du anar om du ska skjutsa...
Sedan så är det bra att ha i åtanke att det inte finns någon allemansrätt utanför Sverige, vi är rätt ensamma om det, så se upp med vart ni slår upp tältet!

Till sist, ha en trevlig resa! :)

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Inte för att vara en joykiller, men det där bakdäcket kanske kommer ta slut fortare än du anar om du ska skjutsa...
Sedan så är det bra att ha i åtanke att det inte finns någon allemansrätt utanför Sverige, vi är rätt ensamma om det, så se upp med vart ni slår upp tältet!

Worst case senario bytar jag däck utomlands. ER6F är ju en av de vanligaste hojarna som finns. Sen vad jag har läst är att det finns massor att mil att plocka hos däck trots att de ser slitna ut. Har kört närmare 400 mil med det och det har nog rullat 900 mil nu.

Tack för alla tips, ska fixa med kontanter i euro.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lämna INGET av värde på hojen i amsterdam bara.
Dom norpar allt dom kommer åt där.

När jag var där med bil fick jag rådet att lämna dörrarna öppna och plocka ut allt jag inte ville bli av med.
Då slipper man iaf byta rutorna.

Och kurviga fina vägar är det ont om i det platta landet.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Well well well.. det börjar dra ihop sig. Kollegan är här 17:33 och färjan går 22:45 cirka 20 mil härifrån. Sitter just nu och funderar på om jag ska se om statoil har ett extra spännband eller om jag ska låta det vara upp till Stenaline. Visserliggen har jag läst mycket gott om dem på nätet, men det verkar som standard för att spänna fast MC varierar väldigt mycket..

Aja, ska inte oroa mig för mycket. Tar det som det kommer :)
Bilder och dyligt kommer löpande, ska försöka montera en goPro på min kompis hjälm och se om det blir något att ha sen.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09

Ironiskt nog fick jag mina nya däck levererade idag. Hinner dock inte byta de, får göra direkt när jag kommer hem.
Kommer troligen köra rätt lugnt eftersom vi är två personer med packning.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...