stegring

jjoosseeff

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2008
Ort
Lund
Hoj
2001, Honda, nsr
tjena. när ja kollar på videor så ser det så jävla lätt ut att stegra med motorcyklar. det kommer antagligen gå med min honda nsr också men eftersom jag inte åkt så länge så e det kanske inte så konstigt om ja inte lyckas första gången :p. Men, ja skulle gärna få tips om hur man lättast får upp sin mc på bakljulet.

Och sen undrar jag också hur man stannar så fort som möjligt. jag har hört att man ska trycka i bromsarna hårt(självklar ska man inte pressa ner bakbromsen så bakljulet kanar iväg) och sen släppa sagta men e osäker för jag har hört det motsatta.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
NSR:en har all vikt på fel ställe så räkna med att få träna MYCKET om du vill wheela med den. Optimal bromsning lär man sig i två steg. steg 1: ta i så du går i backen. steg 2: ta i liiite mindre än första gången.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
NSR:en har all vikt på fel ställe så räkna med att få träna MYCKET om du vill wheela med den. Optimal bromsning lär man sig i två steg. steg 1: ta i så du går i backen. steg 2: ta i liiite mindre än första gången.

Ehh:va

Som han säger så är ingen sporthoj 125:a lätt att få upp på bakhjulet om du inte kört på bakan förut, med en enduro/supermotard är det lättare. Men träning ger frädighet dock så kan du ju räkna med att du kommer ramla och eftersom kåpor på sporthoj är ganska dyrt... Ja du förstår.

Sen angående bromsningen så ska du inte dra i allt vad du kan utan du ska krama bromsarna, krama dem hårt och jämnt hela tiden tills hojen stannar, precis innan du stannar så ska du lätta på bakbromsen eller pumpa på den, då när du anävnder frambromsen komemr vikten åka fram och bakhjulet tar mindre och mindre i marken och om du då trycker hårt med bakbromsen så kommer den sladda. Vilket man inte villa att hojen ska göra när man kör upp sen när du kört upp kan du kör hur du tycker det är skönast.

Men kom ihåg att krama bromsarna.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ska snart gå på mina första lektioner

Då tycker jag du ska prioritera inbromsningen innan du börjar med att wheela!
Större chans att du behöver bromsa på uppkörningen än att du behöver wheela :D

Angående inbromsning så är det svårt att säga hur man ska göra för att få det effektivt. Farsan sa att man ska slå av på gasen, bakbromsen sen och sist frambromsen. Men det blev för mycket tänka för mig, så det gick inge bra. Tänk inte för mycket, eller träna tills du slipper tänka. Själv hade jag dra in kopplingen, bromsa hårt med båda bromsarna (försöka få bakbromsen lite före fram) och lätta på bakbromsen innan man stannar (man låser den lättare desto lägre hastighet man åker)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Såhär bromsar du:

Släpp gasen - bromsa.

Något mer du vill veta? Inget turbobygge eller 12 ó clock bar?
 

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
husqvarna sm
det beror ju väldigt mycket på hur mycket effekt du har i min mc. jag får upp min husqvarna på bakan (otrimmad) och kan köra 1;an och 2;ans växel ut.
HA fåten på bromsen, och när du har kommit upp en bit stoppar du den genom att bromsa ngra ggr. på så sätt lär du dig att få in bromstekninen ( så du inte feller över). Sedan måste du hitta "läget" där man kan sitta och åka hur länge som helst nästan:)

aha oj, läste inte att det var en nsr;o men det borde väll vara samma sak;o?
 
Last edited:

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
det beror ju väldigt mycket på hur mycket effekt du har i min mc. jag får upp min husqvarna på bakan (otrimmad) och kan köra 1;an och 2;ans växel ut.
HA fåten på bromsen, och när du har kommit upp en bit stoppar du den genom att bromsa ngra ggr. på så sätt lär du dig att få in bromstekninen ( så du inte feller över). Sedan måste du hitta "läget" där man kan sitta och åka hur länge som helst nästan:)

aha oj, läste inte att det var en nsr;o men det borde väll vara samma sak;o?

hur fan kan du få upp den på 1an o 2an när den e strypt?? :confused: :va
jag fick inte ens upp min på 1an när jag körde strypt en gång i sommras för jag behövde fixa lite med kröken. låg i 20 km/h drog in kopplingen gasa fullt släppte den och rykte som fan, framhjulet lyfte kanke en dm :S
när jag kör ostrypt får jag upp den på 1an 2an 3an 4an 5an utan koppling.

men för att inte gå förmycket offtopic. få upp den på bakan: ligg på 1an dra på lite dra in kopplingen och gasa sen släpp och ryck den borde gå upp lite, men det enda som du egentligen kan göra e att träna finns inga genvägar du kommer att fatta själv hur du ska göra när du har testat lite. Men kom ihåg ha en fot på bakbromsen helatiden.

bromsa: dra in kopplingen, tryck ganska hårt på bakbromsen bromsa succesivt hårdare och hårdare med frambromsen och gör tvärt om med bakbromsen, asså släpp succesivt efter med den annars kommer du få sladd.
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
När du säger "motorcyklar" menar du då motorcyklar i allmänhet eller bara 125er? Jag skulle säga att du inte kommer få upp din nsr på bakhjulet utan ninjaskillzen:yoparty (och det är det inte alla som har), men det beror ju på hur mycket krut du har i den och som sagt "övning ger färdighet". Det med bromstekniken kommer du att lära dig om du övningskör med körskolan för det nöter dem som fan.:tungan
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Öva på stoppies istället... krävs ingen effekt, bara bra frambromsar och gafflar.
Kör i ca 5 km/h och nyp frambrommsen, luta dig frammåt och spänn armarna. Nu kommer bakhjulet lätta kanske 10-15 cm beroende på hur modig du är med brommsen... Om du låser framhjulet trycker du in bromsen för snabbt (det ska bara hårdare hårdare och hårdare tills du stannat) eller så lurar du dig för lite frammåt.

Efter det steget är det bara att öka i fart. När du fått upp bra höjd kan du testa att köra i kanske 30-50km/h och nypa hårt (inte låsa däcket!) och rycka hela din kropp frammåt och sen släppa av lite med bromsen, Det är nu du "glider" (eller vad manska säga) på framhjulet.

Mycket snyggt!
För att skryta lite är mitt record me DT:n ca 90-100 meter och då gick jag upp i 90km/h. Fast det hade jag bara hjärnsläpp till att göra 5 gånger sen vågade jag inte mer :va
 
Last edited:

MoJJa

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2006
Ort
Borås
Hoj
KTM EXC 125 SM -06
En grej som många inte tänker på är att skaffa bakbromshadtag ovanför kopplingshandtaget, inget märkvärdigt att göra själv, extra lång bultskruv till bromsoket, extra oljeslang, oljebehållare, handtag (funkar med cykelhandtag) lycka till :D
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
En grej som många inte tänker på är att skaffa bakbromshadtag ovanför kopplingshandtaget, inget märkvärdigt att göra själv, extra lång bultskruv till bromsoket, extra oljeslang, oljebehållare, handtag (funkar med cykelhandtag) lycka till :D
Sperlar nog ingen större roll.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Öva på stoppies istället... krävs ingen effekt, bara bra frambromsar och gafflar.
Kör i ca 5 km/h och nyp frambrommsen, luta dig frammåt och spänn armarna. Nu kommer bakhjulet lätta kanske 10-15 cm beroende på hur modig du är med brommsen... Om du låser framhjulet trycker du in bromsen för snabbt (det ska bara hårdare hårdare och hårdare tills du stannat) eller så lurar du dig för lite frammåt.

Efter det steget är det bara att öka i fart. När du fått upp bra höjd kan du testa att köra i kanske 30-50km/h och nypa hårt (inte låsa däcket!) och rycka hela din kropp frammåt och sen släppa av lite med bromsen, Det är nu du "glider" (eller vad manska säga) på framhjulet.

Mycket snyggt!
För att skryta lite är mitt record me DT:n ca 90-100 meter och då gick jag upp i 90km/h. Fast det hade jag bara hjärnsläpp till att göra 5 gånger sen vågade jag inte mer :va
Stoppies är najs!

Det snabbaste jag har bromsat upp min i var 90-100, och det är fan läskigt som du säger. Men roligt som fan :D
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
En grej som många inte tänker på är att skaffa bakbromshadtag ovanför kopplingshandtaget, inget märkvärdigt att göra själv, extra lång bultskruv till bromsoket, extra oljeslang, oljebehållare, handtag (funkar med cykelhandtag) lycka till :D
För att vara lite beservisser så : Det heter inte bromsolja det heter bromsvätska :mattias
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Snigel säger att bromsen bara är för kärringar och pensionärer.

Brassa HELVET! på bakChjulet gör du enklast med full gas. Frågor?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Träna träna träna. Jag använder inte kopplingen över huvud taget, kör bara på ettans växel trycker ihop framgaffeln och gasar på samtidigt som jag lutar mig lät bakåt. Annars när du väl lärt dig få up den på bakhjulet tränar du på balansen. Dessutom om du bara är försiktig, tar det stegvis och inte försöker över din förmåga lär du inte stegra över. Om du vill kan du kolla mina youtube vids, där är det väldigt tydligt hur jag trycker ner framgaffeln först.

För att få bäst inbromsning skall du ha rätt tryck från början på bromsen (frambromsen alltså. Bakbromsen ser du bara till att använda men inte låsa) och sedan hålla det, det vill säga max tryck från början men inte så du tappar grep eller flyger åt helvete. Om du kramar åt frambromsen när du märker att du kan ge mer blir det bara en stoppie =]
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top