Stellan Egeland - Slugger

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har du provat?
För på båtar är det ju precis tvärtom, det ger en oerhört direkt känsla.

Audi had ehydraulik mellan växelspak och växellåda på någon modell och alla berömde "den direkta känslan i länkaget"

Har du provat så köper jag den förklaringen, men det låter ju konstigt att det skulle bli sämre än wire.

Hydraulik är tvärstumt i sig.
Fjädrar det, så är det slangarna som ger sig.
Men det kan ändå bli skum känsla i grejorna beroende på kolvarna (ovanligt) eller vridcylindrarna (skituppfinning).
Det är oerhört viktigt att kolvarnas infästningar är exacta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man får givetvis tycka precis vad man vill om mina byggen, men som några har nämnt så har jag faktiskt tänkt igenom det mesta och det blev som jag ville ha det. "Slangarna som hänger i buntband" är styrvajrar och dom sitter i plastklammer(ännu lättare än titan, men duger inte att göra skruvar av). Dragningen av vajrarna är så rak som möjligt av den enkla anledningen att dom fyller sin funktion bäst då. Transformersutseendet har inte kommit till av någon annan anledning än att delarna sitter där dom enligt min enkla åsikt sitter bäst, funktionen har styrt utseendet. Studera gärna ett tag och försök flytta nåt till en bättre placering utan att nåt annat får en sämre placering, glöm inte tyngdpunkten när ni flyttar runt. Att dölja teknik under kåpor är inte min grej och jag älskar när man kan följa varje slang och lista ut dess funktion. Jag är för tunn för att köra fort nog för att behöva en kåpa dessutom.


Bara du inte har synliga teleflexvajrar på Pettersonbåten.:mad:

Roligt att se att hojen är klar, var imponerad av detaljerna redan i vintras. Enbart svetsfogarna i ramen var ju en fröjd att se :Bugar

Namnet Slugger, är det med tanke boxarknotan?
 

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Skogås
Hoj
Massa gammalt skit
Jag behövde aldrig prova hydral eftersom andra har gjort det och jag har haft förmånen att tala med testförare som provat. Styrningen av en motorcykel ställer lite andra krav än att det är glappfritt. Startmotstånd är döden för känslan och tätningarna från två hydralkolvar ger mer än nog av den varan. Sällan har jag dock känt behov av mer känsla i en båtratt. Jag erkänner dock att min första ide när jag byggde Harriern var hydralstyrning. Men jag träffade erfaret folk och efter att ha lekt med navstyrning ett tag är jag övertygad om att det inte är en acceptabel lösning.

Nej för fan, Jörgen. En träbåt handlar ju om estetik före prestanda., Sluggern är precis tvärt om. Du har helt rätt om namnet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag behövde aldrig prova hydral eftersom andra har gjort det och jag har haft förmånen att tala med testförare som provat. Styrningen av en motorcykel ställer lite andra krav än att det är glappfritt. Startmotstånd är döden för känslan och tätningarna från två hydralkolvar ger mer än nog av den varan. Sällan har jag dock känt behov av mer känsla i en båtratt. Jag erkänner dock att min första ide när jag byggde Harriern var hydralstyrning. Men jag träffade erfaret folk och efter att ha lekt med navstyrning ett tag är jag övertygad om att det inte är en acceptabel lösning.

Nej för fan, Jörgen. En träbåt handlar ju om estetik före prestanda., Sluggern är precis tvärt om. Du har helt rätt om namnet.

Vad gäller hydraulstyrning så har jag samma intryck från båtprylar, jag tror det är svårt att iaf med standardelement få det att gå tillräckligt lätt för en hoj. För mycket initialfriktion i tätningar mm.
Man märker ju tex direkt av redan ett ngt för hårt åtdraget koniskt styrlager på en hoj: Hojen går som en full snok om man ska köra sakta mellan bilköer.

Jag tror (som lekman) inte heller att det är lätt att få till ett konventionellt hydraulsystem med konsekvent känsla.... inte minst i alla upptänkliga svenska utetemperaturer.
För att inte tala om kostnad, underhåll och vikt för ett hydraulsystem:
det är ju fortfarande vanligare med vajerkoppling på sporthojar än på tourers.Tom 2011 års Kawasaki ZX-10R har vajerkoppling tex.

Vägt mot detta så inser även jag att teleflexvajrar är en ingenjörsmässigt bra lösning, det som debatterats här är väl som du säger mest estetik. Mtp på vilken klass du har både på konstruktion och hantverk så känns det dessutom tveksamt om jag ens bör yttra mig vad som är snyggt :D

Kan bara konstatera att det tycks mig vara en fantastisk optimerad konstruktion. Befriande fri från spackel och detaljer utan en mekanisk uppgift. Känns fantastiskt att lilla Sverige har så skillade motorcykelkonstruktörer/byggare som dig och Ola Stenegärd, ISR-Acke, Tolle mm
Bara att applådera.

Lite nyfiken:
Vad väger Sluggern? Har du mätt upp ngn bakhjulseffekt än? Luftkylda twinnar är ju liksom lite intressant... även om BMW förstås fuskar med 4-ventilstoppar och slopade stötstänger numer :dummer

Själv har jag jobbat med båten i helgen, luktar nu tjära och terpentin i hela lyan:gnissla Sjösättning sista april.
Har du tid att inspektera vedhögen i sommar så är det bara att säga till så kan vi köra en tändkuletur. Dina sidventilare glömmer jag inte i första taget, vilka tidsmaskiner!
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag erkänner att mina ögon blivit våta. På riktigt.
Stellan har byggt en väldigt fin motorcykel.
 

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Skogås
Hoj
Massa gammalt skit
Vad gäller hydraulstyrning så har jag samma intryck från båtprylar, jag tror det är svårt att iaf med standardelement få det att gå tillräckligt lätt för en hoj. För mycket initialfriktion i tätningar mm.
Man märker ju tex direkt av redan ett ngt för hårt åtdraget koniskt styrlager på en hoj: Hojen går som en full snok om man ska köra sakta mellan bilköer.

Jag tror (som lekman) inte heller att det är lätt att få till ett konventionellt hydraulsystem med konsekvent känsla.... inte minst i alla upptänkliga svenska utetemperaturer.
För att inte tala om kostnad, underhåll och vikt för ett hydraulsystem:
det är ju fortfarande vanligare med vajerkoppling på sporthojar än på tourers.Tom 2011 års Kawasaki ZX-10R har vajerkoppling tex.

Vägt mot detta så inser även jag att teleflexvajrar är en ingenjörsmässigt bra lösning, det som debatterats här är väl som du säger mest estetik. Mtp på vilken klass du har både på konstruktion och hantverk så känns det dessutom tveksamt om jag ens bör yttra mig vad som är snyggt :D

Kan bara konstatera att det tycks mig vara en fantastisk optimerad konstruktion. Befriande fri från spackel och detaljer utan en mekanisk uppgift. Känns fantastiskt att lilla Sverige har så skillade motorcykelkonstruktörer/byggare som dig och Ola Stenegärd, ISR-Acke, Tolle mm
Bara att applådera.

Lite nyfiken:
Vad väger Sluggern? Har du mätt upp ngn bakhjulseffekt än? Luftkylda twinnar är ju liksom lite intressant... även om BMW förstås fuskar med 4-ventilstoppar och slopade stötstänger numer :dummer

Själv har jag jobbat med båten i helgen, luktar nu tjära och terpentin i hela lyan:gnissla Sjösättning sista april.
Har du tid att inspektera vedhögen i sommar så är det bara att säga till så kan vi köra en tändkuletur. Dina sidventilare glömmer jag inte i första taget, vilka tidsmaskiner!

Jag blev ju klar med den natten innan hoj-x, så jag har varken hunnit väga eller bromsa puffran.
Det kommer ju dock ske snarast eftersom Sfro vill ha en effekt(på papper) att skriva in. Jag har inom rimliga gränser försökt hålla ner vikten så mycket jag kan(nåja, det sitter en gjutjärnsgrej på rykröret) och hålla den på rätt ställe.
En kul notis är att effekten är fri, förutsatt att chassiet backar upp den.

Jag är trött som fan på verkstan nu, och längtar efter att få lukta linolja.
Ser fram emot att bli nersotad i vår!
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ser fram emot att möta dig på den där en vacker dag i sommar.

/druid aka Hypermotard
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blev ju klar med den natten innan hoj-x, så jag har varken hunnit väga eller bromsa puffran.
Det kommer ju dock ske snarast eftersom Sfro vill ha en effekt(på papper) att skriva in. Jag har inom rimliga gränser försökt hålla ner vikten så mycket jag kan(nåja, det sitter en gjutjärnsgrej på rykröret) och hålla den på rätt ställe.
En kul notis är att effekten är fri, förutsatt att chassiet backar upp den.

Jag är trött som fan på verkstan nu, och längtar efter att få lukta linolja.
Ser fram emot att bli nersotad i vår!

Förstår det. Kan tänka mig att det varit hektiskt.
Då kan det vara meditativt med träbåtspyssel och äldre gjutjärnsteknik.
Eftersom du skrev att du suktade på en halvtopp kan jag inte låta bli att tipsa dig om denna rulle. 1913 års modell. Så skönt med en kunnig ägare som tar sig tid att i filmen förklara just såna detaljer jag finner intressant dessutom. Lite avundsjuk på farbrorn.
http://www.fark.com/cgi/vidplayer.pl?IDLink=5734912
Hör av mig när det blir dags att dra igång kulan i vår.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snitsigt med lite poleronani i filmen :D
Fick nästan lite semifjång själv när jag såg de rullande bilderna. Förbannat kul att se att någon med eder kaliber i hojknäckeri kan snida ihop en riktig åkhoj! Nästan så att man blir sugen på att bygga om trajan till navstyrning och förse den med stressfläkt.

Hatten av!
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
fet hoj, ser lite ut som en transformer innan den blir ett fordon, men va fan när det är så mycket funktion före form så vill man ju se skiten in action!

ut och brassa helvetet med dig nu :tummenupp vill kunna spetsa öronen och höra turbon yla ända till hisingen!

hur många timmar ligger det i ett sånt här bygge uppskattningsvis? känns som att det inte var så länge sen harriern tog världen med storm men det kanske det är.. grymt bygge iallafall :tuttar

ed: lite terminator-hoj stuk över den?
 

Bifogat

  • terminatormotorcycle.jpg
    terminatormotorcycle.jpg
    49.7 KB · Visningar: 245

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Skogås
Hoj
Massa gammalt skit
Är transformatorn en hoj, eller är det "innan" på bilden? Helt olik var den ju faktiskt inte.
Jag måste ju får den slutbesiktad (byggbes, är klar ua) och bullerprovad av Sfro, och sen ska Svensk bilförnedring godkänna den innan jag ens har en skylt. Att åka så värst mycket innan skylten kommer tror jag inte att det blir annat än lite provisar på hemmaplan.

Ja, för fan Jörgen, gör det! Jag värmer gärna kulan!
Plåtade förresten Hulstern med Gunnar Ljungstedt i Pytagoras lokaler, inget dumt ställe!
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
tycker den var riktigt frän. varenda liten detalj har stellan lagt ner massor med jobb på. grattis stellan till ett snyggt bygge.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag måste ju får den slutbesiktad (byggbes, är klar ua) och bullerprovad av Sfro, och sen ska Svensk bilförnedring godkänna den innan jag ens har en skylt. Att åka så värst mycket innan skylten kommer tror jag inte att det blir annat än lite provisar på hemmaplan.
!

Hur mycket på Sluggern har du byggt/designat själv? Allt utom motor/bromsar/hjul?
 

Stellan Egeland

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2008
Ort
Skogås
Hoj
Massa gammalt skit
Slutväxeln är också från Bmw, även om jag varit där och sågat i den. Alla frästa grejer (bromsar, navstyrning styrkrona osv,)utom några flänsar som polaren Rille gjort är från ISR. Det rent uppenbara som stötdämpare, luftfilter och sånt har jag ju köpt. Kolfibergrejorna har jag gjort i alu-plåt som Swecomposite gjutit av och gjort i kol. Resten är egen design och tillverkning.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top