Stendöd gammelhonda

Joju38

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stocksholm
Hoj
1981 Honda CB 650
Mors!
Kör ingen sporthoj men väl en 79:ans järnhäst (CB650) som tjänat mig troget i många år - tills i dag. Hojen startade som vanligt lätt och rullade ca 20 km utan kontigheter. En något slapp kopplingshand gjorde dock att jag fick motorstopp när jag skulle rulla igång från stillastående. Då dog hojen. Fullständigt. Och vaknade inte igen :(

Inget lyse, ingen tuta, inga kontrollampor, ingen instrumentbelysning, inga blinkers, inget bromsljus, ingen startmotor och inget solenoid-klick. INGENTING ger längre ifrån sig minsta livstecken!

Är visserligen en sopa på elområdet men har gjort följande mätningar/iakttagelser:

* Batteriet är relativt nytt och ger 12.8V.

* Alla säkringar ser hela ut. Både huvudsäkringen vid solenoiden och övriga. Inget bränt eller nåt.

* Båda batterikablarna har kontakt med jord (typ vevhuset och andra motordelar). Jag mäter då med batteriet urplockat.

* Om jag mäter spänning från plus till jord med batteriet inkopplat får jag 12.8V. När jag slår på tändningen med nyckeln sjunker spänningen direkt till noll. Ska det vara så eller tyder det på kortslutning?

* Hittar inte några skadade kablar eller lossnade kontakter. Har dock inte mätt något då jag inte vet hur man gör.:confused:

Hojen har aldrig haft någon säkerhetsbrytare för sidostödet. Om det skulle vara nåt jordfel borde det väl mer ha kommit gradvis smygande och inte så där på en gång? Om solenoiden har gett upp borde väl lyse och kontrollampor lysa ändå? Det var INTE regnigt eller fuktigt utan snustorrt ute. Hojen hade (som vanligt) inte blivit tvättad.

Så, vad har ni för teorier om vad felet kan vara? Egna erfarenheter av liknande problem? Kunskap om fallerande grejer som kan göra att hojen tvärdör efter ett simpelt motorstopp?

Alla förslag och idéer emottages tacksamt! Jag vill åka Honda :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Mät Ampere också.
Alltså koppla in mätaren i serie med batteriet och slå på tändningen.

Blir det massor av Ampere är det kortslutning någonstans.
Fast då borde ju säkringen gå, vilket den inte gjort.
Låg sannolikhet för detta.

Blir bara lite eller inga ampere är batteriet slut.

Testa ovanstående med annat batteri/startkablar.

:hej

/e
 

Joju38

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stocksholm
Hoj
1981 Honda CB 650
Tack för input. Men att ett tidigare fullt friskt batteri så snabbt skulle bli så dåligt att det inte ens orkar tända en oljetryckslampa känns osannolikt. Från att ha gått som vanligt blev ju hojen HELDÖD efter ett simpelt tjyvstopp. Det tog inte ens en sekund...

Någon som vet om spänningen SKA rasa från full kräm till noll när man vrider om nyckeln. Eller kan själva tändningslåset totalfallera så plötsligt att effekten blir som ovan? Hur felsöker man ett tändningslås?
Tips?:confused:
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tack för input. Men att ett tidigare fullt friskt batteri så snabbt skulle bli så dåligt att det inte ens orkar tända en oljetryckslampa känns osannolikt. Från att ha gått som vanligt blev ju hojen HELDÖD efter ett simpelt tjyvstopp. Det tog inte ens en sekund...

Någon som vet om spänningen SKA rasa från full kräm till noll när man vrider om nyckeln. Eller kan själva tändningslåset totalfallera så plötsligt att effekten blir som ovan? Hur felsöker man ett tändningslås?
Tips?:confused:

Börja med att göra som Engström säger! Att förkasta ett så pass självklart och logiskt tips för att förefaller "osannolikt" ligger farligt nära dryg arrogans och kan begränsa dina möjligheter att få ytterligare hjälp...
Ett litet tips i all välmening...:tummenupp
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Kolla laddningsregulatorn också. Låter lite liknande jag hade på min hoj.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Någon som vet om spänningen SKA rasa från full kräm till noll när man vrider om nyckeln. Eller kan själva tändningslåset totalfallera så plötsligt att effekten blir som ovan? Hur felsöker man ett tändningslås?
Tips?:confused:
Har du en dålig kontakt (hög resistans) i någon anslutning blir det precis som du nämner. Och dessutom, det kan komma och gå. Inget kul alls...
Tyvärr inget som märks vid normal spänningsmätning (= ström i uA-klassen)

Jag skulle böjar med att jucka på kablarna på batteripolerna..
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top