Stenras på Trollstigen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jävlar.
På ett sätt tur att man har hjälm och div andra skydd på sig iaf.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
?ja det där räknat man ju inte med ??
Är det rent av thorped här thorpert ?
Fina vägar däruppe och risken finns ju alltid om än så liten -gick ju bra iallafall men minnesvärd resa ?

Raderad medlem 51742

Guest
När jag kört i Spanien och sett de där varningsskyltarna för stenras har jag ofta fantiserat om vad som skulle hända om det skedde precis när jag passerade. Gissningsvis sker det ju rätt regelbundet stenras på såna vägar, men ändå extremt stor otur att det sker just när motorcyklister passerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tydligen fick hojarna så mycket skador att dom avbröt semestern.

Då måste ju någon rejäl bimling ha träffat hojarna

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligen fick hojarna så mycket skador att dom avbröt semestern.

Då måste ju någon rejäl bimling ha träffat hojarna
Välter man hojen åt höger som på fotot (bromsat omkull ?) stor risk handbromshandtaget bryts av och kör man rakt in i bergväggen ska man var glad om gaffeln inte böjs eller ramen knäcks. Och det lär väl räcka (ingen broms på framhjulet och böjd gaffel, knäckt ram) för det ska vara färdigkört.
Har man dessutom helförsäkring är det väl säkrast med bärgning ?
För övrigt minns jag från Norge regelbundna skyltar om varning för stenras.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När jag kört i Spanien och sett de där varningsskyltarna för stenras har jag ofta fantiserat om vad som skulle hända om det skedde precis när jag passerade. Gissningsvis sker det ju rätt regelbundet stenras på såna vägar, men ändå extremt stor otur att det sker just när motorcyklister passerar.
Avsikten med "Varning för stenras"-skylten är väl troligen för att varna för "Det kan ligga sten på vägen!" vilket jag erfarit ett par gånger just i Spanien. Att hamna mitt i ett ras som på filmen måste vara maximal otur!

Raderad medlem 51742

Guest
Avsikten med "Varning för stenras"-skylten är väl troligen för att varna för "Det kan ligga sten på vägen!" vilket jag erfarit ett par gånger just i Spanien. Att hamna mitt i ett ras som på filmen måste vara maximal otur!
Ja, har också blivit överraskad av stenar på vägen i Spanien vid något tillfälle. Det går ju då inte att undvika tanken på hur stenarna kommit dit. Då har det handlat om vägar med väldigt lite trafik så sannolikheten att hamna i ett stenras är antagligen mycket låg.

Trollstigen är väl iofs som ett pärlband av motorcyklar så här års så om det väl sker ett ras borde det vara rätt stor risk att någon blir träffad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du kan ha rätt.
Har något svagt minne av en rejäl bumling typ 1,0x0,5x0,5 m3 på en väg någon gång i Norge(?).

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Huvva!

Det var ju några svenska skidresenärer som blev fast i alperna för några år sen. De hann väl inte mer än passera stället förrän ett stort klippblock, alltså några meter i omkrets, krossade vägbanan på en högre nivå för att sen rulla vidare, krossa och lägga sig på nivån nedanför på serpentinvägen.

Kompisen hade ganska nyligen varit där med ett gäng och skulle visst egentligen ha kört den bussen, men det blev någon rockad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har bara sett ett ras vid Kebnekaise på nära håll en gång. Man kände sig lite och hukade bakom närmaste sten. Ingen kom över oss som tur var.
Men att köra in i ett ras ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det har ju dykt upp lite filmer på olika stenras/jordskred på youtube när man har surfat runt, det är bara att inse att männsikan är en liten lort när naturens krafter brakar loss.

Genomgående verkar folk drabbas av handlingsförlamning en liten stund, förmodligen för att det är så totalt verklighetsfrämmande upplevelse, men när stenarna börjar vissla runt huvudet så sätter folk fart.

Det finns ett klipp på en liten fransk bil som bara stannar, men en liten sten träffar hjulet, då flyger alla dörrar upp och ut väller en stor barnfamilj, en sekund senare kommer ett klippblock större än bilen och sopar den helt av vägen...

Man ska ta dom små stenarna som varning helt klart...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• sten.jpg
    sten.jpg
    49.8 KB · Visningar: 23

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Samma här - kollegan bakom (bil) körde över en sten som tryckte ihop däcket så att en dm-stor bit trycktes ur fälgen, där funkade inte punkaspray.
Behöver inte vara särskilt brant heller, verkar som ganska stora stenar sveps med när det regnar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
View attachment 487657

Den här bilden var ju nästan värst. Så nära att gå riktigt illa.
Han bromsar hårt för bakhjulet i luften och i kurva gissar jag att bakhjulet svänger ut och hojen riktas mot höger "dike" och det slutar med att han lägger sig på höger vägren.
Bilden hos SVT i inlägg #1.
Ingen ABS eller "ABS utan broms i kurva" ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bitar av Aursjövägen var borta pga stenras när jag körde där förra året.
Sedan var det stora hål i asfalten på andra sträckor.
Såg en 10-15m skyddsräcke som flyttats ut 2-3 meter pga en riktig bumling.
Man tittar lite oroligt upp mot sluttningen och funderar om...
Tror det var pga skyfall.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...