Stenskott i kålroten.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jävla humlor o va på oss stackars hojåkare då...

Parerade en med mitt ögonlock förra sommaren i kanske 60 knyck. Jävlar va ont det gjorde, ögat härute satan o började tokrinna. Kunde knappt se nåt o va tvungen att stanna intill vägkanten fortast möjligt.

Har det helst bara lite på glänt numera om jag vill få in lite fläkt...

Har "nickskarvat" nån slags fågel i ca 150 en gång oxå. Gick dock bra. Bävar för att ta en klockrent i hjälmen/armen. Lär ju smälla rätt jävla bra gissar jag
 
Last edited:

*Milton*

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM 660
När jag låg i ca 140 knutar bakom en bilist på motorvägen fick den fan för sig att kasta ut sin glödande cigg. Den träffade rakt på halsen där man inte har speciellt mycket skydd det gjorde förbannat ont! Han fick för övrigt se det längsta fingret samt andra mindre trevlige gester!
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag fick en sparv under vänster ögonlock en gång men jag tror det var en ollonborre, det kändes som det iaf.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Blivit nerduschad med mycket dåligt utspädd spolarvätska, givetvis uppfällt visir just då...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Körde igår och fick ett stenskott av framförvarande bil jag var påväg att köra om, låg i 80 innan jag (självklart) gav fullt för omkörning, fick stenskottet rakt på bröstet precis innan jag lutade mig ner, hade heller ingen tröja, men det kändes må jag säga !

Klipplte även jag en fågel förra sommaren på min dåvarande Duke med styret, över knogarna, inge större fara, mest chockad över "va fan va de där"

Någon liten sten har man fått någon gång på visiret bara det smäller som f-n.Stenar är hårda fåglar är mjuka, har själv lyckats köra på flera fåglar några som studsat från visiret och iväg som dunbollar och någon som slagit i rätt hårt i högerhanden, det har kännts rätt rejält, då har fåglarna varit i storlek, stare, björktrast eller liknande i storlek. Kan ha varit kaja med..man hann inte se vad det var.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå alla fåglar här. Jag lyckades ducka för en såndär kamikazedunboll på min hemväg idag. Galna kritter som flyger rakt ut mot en. >.<
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Apropå alla fåglar här. Jag lyckades ducka för en såndär kamikazedunboll på min hemväg idag. Galna kritter som flyger rakt ut mot en. >.<

Fåglar har en uppenbar kamikazeinstinkt när de ser en MC helt klart. Fick en norsk sparv i bröstet i norge i fjol. Kände inte så mycket då jag hade skyddsjacka under men pippin mådde nog inte lika bra...
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Lustigt fenomen det där med fåglar, dom verkar onekligen dras till en....fick en stor jävla kråka på handsken en gång i 110...han hade dock gott om plats.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Humla har man plockat med ögonlocket i 80 km/h, det gjorde förbannat ont. Och idag nickade jag en mindre fågel med visiret. Den flög först förbi men gjorde plötsligt en 180-gradare så smällen var oundviklig.

Tur för honom att jag var under inbromsning inför en korsning. Fjädrarna yrde och han slog några kullerbyttor i luften innan han fortsatte i en väldigt vimmelkantig och instabil flygning in i skogen.

Fattar inte varför han vände dock när han var förbi första gången...

Har än så länge lyckats (ta i trä) undvika några rådjur, en älg, en grävling och ett antal harar, men det har varit nära :/
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Fåglar har en uppenbar kamikazeinstinkt när de ser en MC helt klart. Fick en norsk sparv i bröstet i norge i fjol. Kände inte så mycket då jag hade skyddsjacka under men pippin mådde nog inte lika bra...
Det hade varit riktigt imponerande om du hade identifierat sparven som norsk, om du krockad med den i sverige :D
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Har hänt mig med, men jag skulle säga att getingen var redigt arg! Jösses vad ont det gjorde. :näsblod

Jag slapp, eller inte.. 125:a-åldern och visiret på Nolan-hjälmen uppfällt i sommarvärmen på en kort 70-sträcka på 90-vägen hemåt och en geting lyckas flyga in mellan foder och huvudet för att hamna - I ÖRAT..:eek: Som tur är har jag en busshållplats precis lagom att stanna på och lyckas slita fodret åt sidan nog för att den ska hitta ut. En av de mer ångestladdade tio sekunderna jag upplevt med getingsurr i huvudet..

Glad i hågen över att ha sluppit undan med en hårsmån åker jag vidare och väl där bestämmer en kompis och jag att vi ska ut och köra lite på kvällen. Det friliggande garaget på hans familjs villa har en jättegetingbilla på vinden som hörs både utanför som innanför garaget. Kompisen rullar ut sin hoj, kommer på att han måste hämta något inne i huset och smäller igen garageporten. Tio sekunder senare är det en uppretad geting som flugit ut och stuckit mig på kinden underifrån i hjälmen. Jahaja, det var alltså för bra för att vara sant, tänkte jag. Såg i en vecka ut som Rocky (den missbildade smarte sonen till Cher i filmen Mask - inte boxaren!) En bra mc-relaterad film f ö!

Djurkänningar finns lite av varje i mitt mc-liv, men påskens 80 mil bjöd nästan en värsta någonsin. Skrämmer ovetandes upp ett tranpar som står bredvid vägen hundratalet meter fram, men upptäcker det först när de lyfter. Eller snarare påbörjar sina försök att släppa kontakten med marken.

För den som observerat denna fågel lyfta vet att det är inte stighastighet som Gripen vi talar om precis. Dessutom var det tätt med träd på ömse sidor om vägen så startriktningen var såklart given eftersom de ville färdas bort från och inte mot mig (som tur var - det hade skitit sig major annars!). Vingspannet är mäktigt och dessa två lägger praktiskt beslag på varsitt körfält - mitt och mötande trafiks. Även de två enda körfält som vägen består av.

Jag ser dessa två "luftakrobater" flaxandes hårt för att stiga ett par centimeter åt gången när jag är hundra meter bakom. Jag ser två svartvita soffkuddar till fågelrövar med gråa halvmeterlånga flaxande vingar framför mig i huvudhöjd. Nedanför detta fjäderklädda hoppbollslika har de varsitt hängande par pinniga meterlånga ben som sprattlar i takt med vingslagen.

Det blev att sikta på den smala luckan de hade mellan sig där deras vingar turades om att flaxa, en meter upp närmare atmosfärens rand. Har nog aldrig haft hakan så nära tanken förr - inte ens om jag hade varit utan hjälm.

Trana heter Grus grus på latin - som av en händelse. Just den vägen var hyggligt fri från vinterspår. En och annan mindre väg var det inte.

En annan aktuell, dystrare notering var att av 50+ travar timmer var ingen 3 meter eller mer från vägkanter. Kort kran på timmerbilar och smidig lastplats är en ursäkt inifrån branschen - vad är väl trafiksäkerhet för tusentals trafikanter samt lagar och reglers efterlevande mot det?? Vassego, introducera fler livsfarliga hinder i trafikmiljön! Tillsynen från trafikverket är intet - men statistikproduktion och propaganda om att svenssons ska göra si och så i trafiken är ju som bekant allt! *skakar på huvudet*
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top