Värmens fel...
Saxat från
Stiggys sida :
"Återigen dags för race och var det varmt.... Innan start mätte temperaturen upp till 37 grader. Morgonträningen funkade utmärkt, jag körde som vanligt in nya kolvar de första 4 varven, sedan så försökte jag sätta ett bra tempo de sista 10 minuterna. Hojen kändes otroligt bra både motormässigt och chassi. Jag lyckades komma ner och köra på låga 1.57 tider, och till och med näst sista varvet en 1.56.9 (bättre än min kvaltid).
Alltså det känndes fruktasvärt bra, och jag kände mig extra laddad inför racet idag... Jag visste att jag skulle kunna ligga och köra låga 57 tider på racet och att det skulle räcka till 8-10 plats.
Men men... Dags för race och något händer med start lyset.. Vi får stå kvar och ett extra varm up lap körs.. Redan då hade jag en ovanligt hög temp på motorn.. Jag ställde upp för start efter vårat extra varm up och tempen var uppe i 76 grader (normalt är 58-61) starten gick och jag hade lite svårt att komma iväg direkt, men efter några meter blev det bättre. Jag bromsade extra sent in i första svängen och jag plockade nog en eller annan extra placering. När jag växlade ner till ettan in i svängen så kännde jag att motorn strejkade. Jag hann som tur var dra in kopplingen i tid, innan motorn skar.. och jag körde ut i gruset..
Så där slutade Italiens GP på Mugello tyvärr. Detta har trots all varit den bästa helgen hittils, Jag har varit runt 10:e plats varje träning och även före min teamkompis. Teamet är nöjda med min utveckling och det är jag också. Det som hände idag är bara att glömma, det finns ingen att skylla händelsen på (kanske vädret). Som tur är är det race redan nästa helg igen.. Då hemma bana och Barcelonas GP."